2020-12-31, 14:37
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jaha...nu är det så igen Ja.
Min vana trogen så skapar jag en "illegal" tråd bara för att önska ALLA skribenter i denna forumdel Gott Nytt År.
Vi får hoppas på att mods har ett uns av medmänsklighet i sig och låter den vara levande ett par timmar iaf så vi hinner önska varandra ett
Gott Nytt År🇸🇪🍾🍺
2020-12-31, 14:44
Medlem
saganshuss avatar
Gott nytt år. Så vilka vapen ska du införskaffa 2021?
2020-12-31, 14:44
Medlem
Bubba00s avatar
Gott nytt år!
Jag passar på att erinra allmogen om att nyårsafton är ett av få tillfällen på året som lämpar sig för årsvandring. Genom denna, förutsatt att vandringen genomförs enligt de seder och regler som finns, kan man få insikt genom spådomar om det kommande året.

Jag hade själv tänkt vandra i år men kjoltyget förbjöd mig.
2020-12-31, 14:45
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Gott nytt år!
Jag passar på att erinra allmogen om att nyårsafton är ett av få tillfällen på året som lämpar sig för årsvandring. Genom denna, förutsatt att vandringen genomförs enligt de seder och regler som finns, kan man få insikt genom spådomar om det kommande året.

Jag hade själv tänkt vandra i år men kjoltyget förbjöd mig.
Hur utför man en årsvandring?
2020-12-31, 14:55
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Gott nytt år. Så vilka vapen ska du införskaffa 2021?
En Tanfoglio Stock II Extrem
2020-12-31, 14:59
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:

Kul att du frågar. Då få om ens någon årsvandrat på sistone är det svårt att veta exakt hur det ska gå till.

Att gå årsgång var i Sverige en urgammal sed att genom nattliga vandringar försöka få kännedom om kommande tilldragelser under följande året. I Småland levde seden kvar ända in på 1800-talets början. De nätter, som bättre än andra lämpade sig för årsgång, var Tomasmässonatten, julnatten, Stefansmässonatten, nyårsnatten och trettondagsnatten, men även midsommarnatten och än mer Lucianatten ansågs fungera i sammanhanget. Vandringen avslutades oftast vid någon kyrkogård.

Årsgångaren borde inte ha sett eld under samma dags lopp. Personen måste vara fastande och besjälad av djupt allvar; denne fick inte hälsa på en mötande, inte tala eller skratta. Om personen såg gravar kastas upp på kyrkogården, betydde det att en farsot var på väg. Fick denne se små män (dvärgar eller nissar) bära sädeskärvar, eller såg personen möss dra hölass, ansåg man att man kunde vänta god årsväxt. Hörde personen det huggas i skogen eller såg denne väpnade män rida på vägarna, betydde det att det väntade krig.

När någon sålunda på regelrätt vis hade gått årsgång i sju år, mötte denne den sista natten en ridande man, som hade en runkavle i munnen. Var då årsgångaren nog modig och stark att rycka till sig denna runkavle, blev personen med ens tillika en "klok" – denne hade vunnit kunskap om alla förborgade ting och kunde se in i framtiden, utan att någonsin mer behöva göra någon årsgång.

(Saxat från en artikel på Wikipedia)

Lycka till!
2020-12-31, 15:03
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
En Tanfoglio Stock II Extrem
Grymt
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Kul att du frågar. Då få om ens någon årsvandrat på sistone är det svårt att veta exakt hur det ska gå till.

Att gå årsgång var i Sverige en urgammal sed att genom nattliga vandringar försöka få kännedom om kommande tilldragelser under följande året. I Småland levde seden kvar ända in på 1800-talets början. De nätter, som bättre än andra lämpade sig för årsgång, var Tomasmässonatten, julnatten, Stefansmässonatten, nyårsnatten och trettondagsnatten, men även midsommarnatten och än mer Lucianatten ansågs fungera i sammanhanget. Vandringen avslutades oftast vid någon kyrkogård.

Årsgångaren borde inte ha sett eld under samma dags lopp. Personen måste vara fastande och besjälad av djupt allvar; denne fick inte hälsa på en mötande, inte tala eller skratta. Om personen såg gravar kastas upp på kyrkogården, betydde det att en farsot var på väg. Fick denne se små män (dvärgar eller nissar) bära sädeskärvar, eller såg personen möss dra hölass, ansåg man att man kunde vänta god årsväxt. Hörde personen det huggas i skogen eller såg denne väpnade män rida på vägarna, betydde det att det väntade krig.

När någon sålunda på regelrätt vis hade gått årsgång i sju år, mötte denne den sista natten en ridande man, som hade en runkavle i munnen. Var då årsgångaren nog modig och stark att rycka till sig denna runkavle, blev personen med ens tillika en "klok" – denne hade vunnit kunskap om alla förborgade ting och kunde se in i framtiden, utan att någonsin mer behöva göra någon årsgång.

(Saxat från en artikel på Wikipedia)

Lycka till!
Tackar!
2020-12-31, 15:08
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:

Här har du en akademisk skrivelse med mer information. Har du inget bättre för dig och om du är bevandrad med utländskan kanske det kan vara roande läsning.
http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:944806/FULLTEXT01.pdf
2020-12-31, 18:34
Medlem
Ovanligt hemmabygge. Två ihopbyggda American 180 med två 250 skottsmagasin. - 2800 rpm totalt.
Kort video - 250rnd mag x2 1400rpm

https://www.youtube.com/watch?v=si7Q6BCPBYg

Gott nytt år.
2021-01-01, 11:30
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Ja då får jag önska God Fortsättning idag.
Hoppas att alla hade ett bra Nyår och att ni håller er friska.
Ett stort tack till våra eminenta mods också som inte raderade tråden direkt.
2021-01-01, 12:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja då får jag önska God Fortsättning idag.
Hoppas att alla hade ett bra Nyår och att ni håller er friska.
Ett stort tack till våra eminenta mods också som inte raderade tråden direkt.

Gott nytt, men nu åker låset på. /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in