2020-12-31, 11:02
Medlem
Hej! Jag har sedan ålder 23 (31 idag) haft kroniska besvär med min ländrygg, en L5-S1 som både är degenererad och som under flera perioder har buktat mot durasäcken och gett mindre trevliga symtom. Runt ålder 26 så ändrades min smärtkaraktär och ortopeden sa att jag har spondylos (artros i facettlederna) och att detta är något som bara kommer att bli värre med en stigande ålder. Hur som helst, jag är något djävulskt trött på att vara så begränsad och att dagligen ha en varierande grad av smärta i min rygg, trots flera promenader dagligen, regelbunden träning av bålmuskulaturen och undvikande av saker som irriterar ryggen, så jag överväger att gå igenom med en operation där de byter ut min kassa disk mot en protes så att man får upp höjden och mina facettleder kan avlastas, vilket min ortoped lät rätt öppen för sist jag träffade honom. Så jag tänkte höra om det finns någon här som har fått en disk utbytt mot en protes? Om så, hur är du idag? Hur var rehabiliteringen? Jag vet att en operation i ryggen är något av det sista man bör göra, men jag känner att jag inte har så mycket val längre. Jag väntar nu på en tid för en blockad i facettlederna, men det ger ju bara en temporär lindring i ett par månader, sen är ju kortison mindre bra för de närliggande vävnaderna, så det är ju ingen långtidsfix.
Senast redigerad av Kev88 2020-12-31 kl. 11:04.
Citera
2020-12-31, 15:03
Medlem
Har du "bara" ont i ländryggen eller också benutstrålning(ischias)? Generellt brukar ryggkirurgi vara bra för att minska benutstrålning men inte lika lyckosam mot lokal ryggsmärta.

Är det en privat ortoped du haft kontakt med eller en regionanställd? De förstnämnda brukar vara mer operationsbenägna på "vaga" grunder.

Både diskdegeneration och diskbuktningar är normala röntgenförändringar för din ålder. Scrolla till "Table 2" i den här studien så ser du att det är vanliga röntgenfynd hos ryggfriska:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4464797/

Även facetledsartros har svag koppling till ryggsmärta:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18923337/

Jag är generellt emot ryggkirurgi (förutom vid stora segdragna diskbråck och grav spinal stenos) så du får väga mina åsikter mot övriga skribenter i tråden. Jag tycker du ska fortsätta med konservativ behandling ett tag till, gärna lägga till en psykosomatisk approach mot dina ryggbesvär eftersom jag ser i din posthistorik att depressivitet verkar ha funnits i ditt fall. Många med segdragna ryggsmärtor blir påtagligt bättre av denna psykosomatiska behandling:

https://youtu.be/SJ3OL7dIbmg
https://youtu.be/8jQtmSZetJM

Finner du det intressant finns ljudboken gratis här:
https://youtu.be/ZTXjsexiDKE

Boken har fått god kritik både i klippens kommentarer men också på Amazon(största återförsäljaren)
Citera
2021-01-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Har du "bara" ont i ländryggen eller också benutstrålning(ischias)? Generellt brukar ryggkirurgi vara bra för att minska benutstrålning men inte lika lyckosam mot lokal ryggsmärta.

Inga symtom ut i benen, utan smärta av den molande karaktären i ländrygg och ut i höfterna, i vissa positioner även en pirrande känsla ner mot anus och strålningar i skinkorna. Smärtan kan provoceras genom att böja ryggen bakåt och lateralt, då facettlederna kläms, speciellt på höger sida.

Citat:
Är det en privat ortoped du haft kontakt med eller en regionanställd? De förstnämnda brukar vara mer operationsbenägna på "vaga" grunder.

Det är en regionanställd. Sen är det inte särskilt vaga grunder, både MR fynd, tidigare injektion och symtom stödjer diagnosen.

Citat:
Både diskdegeneration och diskbuktningar är normala röntgenförändringar för din ålder.

Jo, det vet jag, men det som avgör om man får symtom eller inte är ju skadans omfattning och position. Jag nämnde ju att min smärta ändrade karaktär med åren, i början så var det de typiska för diskbuktning och då såg man även på MR att den låg mot durasäcken. På min andra röntgen några år senare med den nya smärtkaraktären så låg den inte längre mot.

Citat:
Jag är generellt emot ryggkirurgi (förutom vid stora segdragna diskbråck och grav spinal stenos) så du får väga mina åsikter mot övriga skribenter i tråden. Jag tycker du ska fortsätta med konservativ behandling ett tag till, gärna lägga till en psykosomatisk approach mot dina ryggbesvär eftersom jag ser i din posthistorik att depressivitet verkar ha funnits i ditt fall. Många med segdragna ryggsmärtor blir påtagligt bättre av denna psykosomatiska behandling

Jo, det är jag med, vilket är varför jag har behandlat det konservativt så länge, men då det bara blir sämre med stigande ålder så är frågan om det inte är bäst att prova då läkeförmågan är bättre nu när jag är yngre? Yes, jag har periodvis präglats av psykisk ohälsa sedan barnsben, det är dock inte relaterat till ryggen. Tack för tipset dock!
Citera
2021-01-05, 13:35
Medlem
Intressant att en regionanställd varit inne på diskprotes. Kanske börjar komma mer och mer, vad vet jag.

Just strålning ned mot skinka kan komma från facettleder men även ofta(oftare?) från muskulatur:
http://www.triggerpoints.net/muscle/quadratus-lumborum
http://www.triggerpoints.net/muscle/...talis-lumborum
http://www.triggerpoints.net/muscle/gluteus-maximus
http://www.triggerpoints.net/muscle/gluteus-medius

Vet du om du har mycket muskelsmärtor/spänningar i rygg och säte? Har någon vårdgivare påtalat det? Vet du om du har spänningar i annan postural muskulatur också, t ex nacke/skuldra? Det där med psykosomatiska muskelspänningar sa jag för att det är oerhört vanligt hos ryggkroniker. Det är ingenting jag hittat på utan det är relativt allmänt känt:
https://www.internetmedicin.se/behan...opedi/lumbago/
"Ett antal riskfaktorer för kronisk ländryggsmärta har identifierats, däribland hög ålder, tidigare ryggproblem, depression, ångest och missnöjdhet med arbete och livssituation."

Håller tummarna för att din rygg blir bättre, oavsett om det blir en konservativ eller kirurgisk approach!
Citera
2021-01-05, 14:16
Medlem
Citat:
Intressant att en regionanställd varit inne på diskprotes. Kanske börjar komma mer och mer, vad vet jag.

Ja, om jag har uppfattat det rätt så börjar det bli vanligare att man väljer det framför steloperation hos yngre människor.

Citat:
Vet du om du har mycket muskelsmärtor/spänningar i rygg och säte? Har någon vårdgivare påtalat det? Vet du om du har spänningar i annan postural muskulatur också, t ex nacke/skuldra? Det där med psykosomatiska muskelspänningar sa jag för att det är oerhört vanligt hos ryggkroniker. Det är ingenting jag hittat på utan det är relativt allmänt känt:
https://www.internetmedicin.se/behan...opedi/lumbago/
"Ett antal riskfaktorer för kronisk ländryggsmärta har identifierats, däribland hög ålder, tidigare ryggproblem, depression, ångest och missnöjdhet med arbete och livssituation."

Håller tummarna för att din rygg blir bättre, oavsett om det blir en konservativ eller kirurgisk approach!

Nope, det är aldrig någon som har påtalat det, förutom tighta gluteus medius, men de masserar och stretchar jag regelbundet, jag har dock inte upplevt någon förbättring i ryggen av det. Tack så mycket!
Citera
2021-04-04, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88
Hej! Jag har sedan ålder 23 (31 idag) haft kroniska besvär med min ländrygg, en L5-S1 som både är degenererad och som under flera perioder har buktat mot durasäcken och gett mindre trevliga symtom. Runt ålder 26 så ändrades min smärtkaraktär och ortopeden sa att jag har spondylos (artros i facettlederna) och att detta är något som bara kommer att bli värre med en stigande ålder. Hur som helst, jag är något djävulskt trött på att vara så begränsad och att dagligen ha en varierande grad av smärta i min rygg, trots flera promenader dagligen, regelbunden träning av bålmuskulaturen och undvikande av saker som irriterar ryggen, så jag överväger att gå igenom med en operation där de byter ut min kassa disk mot en protes så att man får upp höjden och mina facettleder kan avlastas, vilket min ortoped lät rätt öppen för sist jag träffade honom. Så jag tänkte höra om det finns någon här som har fått en disk utbytt mot en protes? Om så, hur är du idag? Hur var rehabiliteringen? Jag vet att en operation i ryggen är något av det sista man bör göra, men jag känner att jag inte har så mycket val längre. Jag väntar nu på en tid för en blockad i facettlederna, men det ger ju bara en temporär lindring i ett par månader, sen är ju kortison mindre bra för de närliggande vävnaderna, så det är ju ingen långtidsfix.

Jag gick igenom en diskprotesoperation när jag var 35, är snart 37. Det låter som du har diskogen smärta, vilket isåfall en protes kan fixa. Det som händer ofta när man har degenererad disk är att nerver växer in i disken (enerveras) just för att smärta är en signal både medvetet och omedvetet som får kroppen att reagera på olika vis. En vän till mig gjorde samma operation 2009 och har inga problem 12 år senare. Det finns en del risker man ska vara medveten om som jag rekommenderar att du läser på om. Hursomhelst, kolla Hanna Falk, Viktor Thorn och Katie Fraine på instagram. Atleter som har diskproteser. Hanna och Viktor har L5-S1, precis som jag. Katie har två nivåer (L4-S1). Kom också ihåg att det är skillnad på de olika diskarna som finns på marknaden. Ingen är perfekt men den som verkar vara bäst just nu baserat på studier osv. är LP-ESP. Läs på om den. Kan svara på eventuella frågor om du har några.
Citera
2023-02-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcdabcd
Jag gick igenom en diskprotesoperation när jag var 35, är snart 37. Det låter som du har diskogen smärta, vilket isåfall en protes kan fixa. Det som händer ofta när man har degenererad disk är att nerver växer in i disken (enerveras) just för att smärta är en signal både medvetet och omedvetet som får kroppen att reagera på olika vis. En vän till mig gjorde samma operation 2009 och har inga problem 12 år senare. Det finns en del risker man ska vara medveten om som jag rekommenderar att du läser på om. Hursomhelst, kolla Hanna Falk, Viktor Thorn och Katie Fraine på instagram. Atleter som har diskproteser. Hanna och Viktor har L5-S1, precis som jag. Katie har två nivåer (L4-S1). Kom också ihåg att det är skillnad på de olika diskarna som finns på marknaden. Ingen är perfekt men den som verkar vara bäst just nu baserat på studier osv. är LP-ESP. Läs på om den. Kan svara på eventuella frågor om du har några.

Jag har genom en lång process fått veta att jag är en kandidat för diskprotes om jag skulle bestämma mig för det. Jag har inga huggande smärtor(om inte jag medvetet dummar mig), bara molnande. Problem med trötthet och sömn, stundvis nedstämdhet och mycket begränsat urval aktiviteter på fritiden, jag brukade leva för kampsport. Men jobba kan jag till 100%, vilket är tryggt men känns inte som ett värdigt sätt att leva på. Jag fyller snart trettio och läkaren säger att kroppen läker bättre bättre om man opereras ung. Jag känner mig helt enkelt feg, och det känns som att jag potentiellt låter livets bästa år rinna ut i sanden för att jag inte vågar ta steget.

Jag skulle älska att kunna jogga igen, istället för att aldrig ens kunna springa tio meter till bussen utan att förstöra hela veckan. Jag skulle vilja ha möjligheten att cykla om jag vill, inte för att jag egentligen behöver det. Jag drömmer sedan barnsben om att bo i hus och kunna installera en boxningssäck men u är drömmen permanent utesluten.

Jag är 0% insatt i hur livet efter diskprotes skulle kunna vara men jag tar hemskt gärna emot vittnesmål. Jag behöver veta mer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in