Citat:
Ursprungligen postat av
FinurligFilur
Har du "bara" ont i ländryggen eller också benutstrålning(ischias)? Generellt brukar ryggkirurgi vara bra för att minska benutstrålning men inte lika lyckosam mot lokal ryggsmärta.
Inga symtom ut i benen, utan smärta av den molande karaktären i ländrygg och ut i höfterna, i vissa positioner även en pirrande känsla ner mot anus och strålningar i skinkorna. Smärtan kan provoceras genom att böja ryggen bakåt och lateralt, då facettlederna kläms, speciellt på höger sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
FinurligFilur
Är det en privat ortoped du haft kontakt med eller en regionanställd? De förstnämnda brukar vara mer operationsbenägna på "vaga" grunder.
Det är en regionanställd. Sen är det inte särskilt vaga grunder, både MR fynd, tidigare injektion och symtom stödjer diagnosen.
Citat:
Ursprungligen postat av
FinurligFilur
Både diskdegeneration och diskbuktningar är normala röntgenförändringar för din ålder.
Jo, det vet jag, men det som avgör om man får symtom eller inte är ju skadans omfattning och position. Jag nämnde ju att min smärta ändrade karaktär med åren, i början så var det de typiska för diskbuktning och då såg man även på MR att den låg mot durasäcken. På min andra röntgen några år senare med den nya smärtkaraktären så låg den inte längre mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
FinurligFilur
Jag är generellt emot ryggkirurgi (förutom vid stora segdragna diskbråck och grav spinal stenos) så du får väga mina åsikter mot övriga skribenter i tråden. Jag tycker du ska fortsätta med konservativ behandling ett tag till, gärna lägga till en psykosomatisk approach mot dina ryggbesvär eftersom jag ser i din posthistorik att depressivitet verkar ha funnits i ditt fall. Många med segdragna ryggsmärtor blir påtagligt bättre av denna psykosomatiska behandling
Jo, det är jag med, vilket är varför jag har behandlat det konservativt så länge, men då det bara blir sämre med stigande ålder så är frågan om det inte är bäst att prova då läkeförmågan är bättre nu när jag är yngre? Yes, jag har periodvis präglats av psykisk ohälsa sedan barnsben, det är dock inte relaterat till ryggen. Tack för tipset dock!