2020-12-30, 22:33
Citat:
Strax efter 19-tiden fick polisen in en anmälan om att en kvinna i Jönköping fått en raket i ansiktet. Hon har förts till sjukhus, hennes skadeläge är oklart. Polisen har skrivit en anmälan om misshandel.
https://www.expressen.se/gt/kvinna-f...-till-sjukhus/

Jag kommer använda öronproppar dagligen en vecka efter att nyårshelgen är över, och jag kommer inte gå ut nyårsafton och utsätta händer, öron och ögon för risken att bli träffad av raketer och smällare.
Andra kommer dock gå ut så jag undrar: Hur mycket skyddar breda heltäckande glasögon och öronproppar om man skulle bli träffad av en exploderande raket i ansiktet?

Fråga nr. 2: Hur många decibel minskar ljudet genom att hårt trycka fingrarna mot öronlocken, att pressa dessa tätt ihop?
Kan det få ner decibelantalet med 40, eller är det för högt räknat...
Citera
2020-12-30, 22:38
Medlem
Glöm inte ta på dig en overall som ger skydd på radioaktivitet, man vad aldrig om det smäller av atombomb nånstans.

Sen en hjälm även, fan du kan bli slagen i ansiktet av någon okänd person.

Pungskydd även, som ovanstående fast personen sparkar istället.

Skyddsväst ifall någon börjar skjuta hejvilt med vapen.
Citera
2020-12-30, 22:48
Nej pungskydd och liknande behövs inte. Hur ofta händer det egentligen att någon blir oprovocerat knivhuggen eller beskjuten med pistol / gevär... Typ aldrig.

Grön laser är skrämmande. Blev jagad av en sån på ett ställe. Den träffade mig överallt på kroppen och jag hade panik. Värre är dock vissa lasrar som inte syns. Synen bara försvinner utan att man förstår varför.

Men nu gällde det nyårsraketer och decibel.

Har för mig att man inte dämpar så mycket mer än ca 50 decibel om man så gjuter hörselgångarna med betong ända in till trumhinnorna.
Senast redigerad av Bengt55 2020-12-30 kl. 23:14.
Citera
2020-12-30, 23:17
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt55
https://www.expressen.se/gt/kvinna-f...-till-sjukhus/

Jag kommer använda öronproppar dagligen en vecka efter att nyårshelgen är över, och jag kommer inte gå ut nyårsafton och utsätta händer, öron och ögon för risken att bli träffad av raketer och smällare.
Andra kommer dock gå ut så jag undrar: Hur mycket skyddar breda heltäckande glasögon och öronproppar om man skulle bli träffad av en exploderande raket i ansiktet?

Fråga nr. 2: Hur många decibel minskar ljudet genom att hårt trycka fingrarna mot öronlocken, att pressa dessa tätt ihop?
Kan det få ner decibelantalet med 40, eller är det för högt räknat...
Det minskar inte alls. Du kan dock förhindra ljudets inträngning i dina öron.
Var bor du? Malmö. Rinkeby eller Kabul?
P.S. Var sitter "öronlocken"? D.S.
Senast redigerad av HobbyHitler 2020-12-30 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in