2020-12-29, 16:22
Medlem
olasvenssons avatar
Förr om tiden sade man att om man har fler än ett virusskydd installerat på datorn så "krockar" dom med varandra och det ena virusskydd måste därför bort. Kontentan: man kan bara ha ett virusskydd igång på datorn.

Jag har Avast Premium och F-secure installerat och båda två virusskydden arbetar på datorn.

Så, är det en myt att man bara kan ha ett virusskydd igång på datorn? (eller kan det vara så jäkligt att inget av virusskydden fungerar (att dom redan har "krockat" utan att jag vet om det?))

Annat?
Citera
2020-12-29, 16:25
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Förr om tiden sade man att om man har fler än ett virusskydd installerat på datorn så "krockar" dom med varandra och det ena virusskydd måste därför bort. Kontentan: man kan bara ha ett virusskydd igång på datorn.

Jag har Avast Premium och F-secure installerat och båda två virusskydden arbetar på datorn.

Så, är det en myt att man bara kan ha ett virusskydd igång på datorn? (eller kan det vara så jäkligt att inget av virusskydden fungerar (att dom redan har "krockat" utan att jag vet om det?))

Annat?
Det är ingen myt, det har hänt att virussignaturer som använts av det ena skyddet sopats bort av det andra i tron att det var verkliga virus.

Vad var avsikten med att ha 2 antivirus på datorn btw, tyckte du inte det ena drog tillräckligt med resurser, eller vad?

Det kommer ställa till problem för dig garanterat med fler än ett antivirus installerat. Föreslår att du tar bort ett av dem.
Citera
2020-12-29, 16:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Man kan ha flera antivirusprogram installerat men kan krocka om 2 program börjar kriga om att on the fly scanna samma fil.

Själv gjort det, hade ett antivirusprogram igång som standard och ett annat jag startade manuellt för att söka igenom datorn, det gick fint.
Citera
2020-12-29, 16:27
Bannlyst
Jag tänker mig att man installerar varenda jävla viruskiller man hittar och så får dom kämpa mot varandra tills bara ett återstår och det behåller man.
Citera
2020-12-29, 16:30
Medlem
storpungens avatar
Ja, dom krockar. Väsnas sinsemellan om falsk positiva och blir allmänt strul.
Citera
2020-12-29, 17:41
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Jag tänker mig att man installerar varenda jävla viruskiller man hittar och så får dom kämpa mot varandra tills bara ett återstår och det behåller man.
Haha! Så sätter man ett bästa betyg!
Citera
2020-12-29, 18:14
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vad var avsikten med att ha 2 antivirus på datorn btw, tyckte du inte det ena drog tillräckligt med resurser, eller vad?

Jag fick F-secure på köpet när jag anslöt mig till Com Hem, Jag hade Avast sedan tidigare.
Citera
2020-12-29, 18:15
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Man kan ha flera antivirusprogram installerat men kan krocka om 2 program börjar kriga om att on the fly scanna samma fil.

Själv gjort det, hade ett antivirusprogram igång som standard och ett annat jag startade manuellt för att söka igenom datorn, det gick fint.

När Avast prenumeration går ut så har jag endast F-secure kvar.
Citera
2020-12-29, 21:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Bra att veta att om du har Windows 10 så är det inbyggda Windows Defender alldeles utmärkt numera och står sig bra i tester mot andra AV-program.
Citera
2020-12-30, 14:17
Medlem
salxars avatar
Citat:
Finns så otroligt mycket vettigare saker att lägga dina pengar på än att slösa dem på diverse antivirus som bara existerar på grund av folks okunnighet.

Kör med Windows Defender som tidigare skribenter nämnt så ska du se att du blir mer än nöjd. Känner du att du är okunnig eller orolig ändå kan du ju skriva det så gräver vi fram fler gratis program som kompletterar Defender åt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in