• 1
  • 2
2020-12-29, 17:02
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepex
Hans rädsla och kärlek för sin mor ger en väldigt intressant dynamik, vet inte om ed gein var inspirationen till det hela.

Det enda länk som finns mellan Jason och ed gein är...

Första filmen, musiken är väldig lik musiken från psycho, och som alla vet var den filmen lite inspererad från ed gein.
Citera
2020-12-29, 17:12
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Oidipalt var kanske fel, det finns ju ingen fadersfigur med alls, men jag skönjer hur som helst inget modershat/rädsla hos Jason.

Han är ganska enkel i sina drivkrafter, döda efterträdarna till dem vars försumlighet ledde till hans död, och dem som dödade hans mor.

Tänkte på scenen:
https://youtu.be/_xzj6jIqJ5Q?t=212

Har aldrig tänkt på hans far vore intressant att veta annars, tyckte att det fanns någon kymig "mamas-boy" underton med Jason men jag har kanske överanalyserat det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Det enda länk som finns mellan Jason och ed gein är...

Första filmen, musiken är väldig lik musiken från psycho, och som alla vet var den filmen lite inspererad från ed gein.

Nu har majoriteten talat, I rest my case then.
Citera
2020-12-29, 17:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tepex
Tänkte på scenen:
https://youtu.be/_xzj6jIqJ5Q?t=212

Har aldrig tänkt på hans far vore intressant att veta annars, tyckte att det fanns någon kymig "mamas-boy" underton med Jason men jag har kanske överanalyserat det hela.
:

Ja, fasen, det går att tolka på två sätt, antingen att han är rädd för Pamela eller att han blir lugn av henne, efter den länken kan jag inte avfärda ditt inledande påstående helt.

Jag skyller på att jag inte har sett tvåan sedan 1900-talet säkert.
Citera
2020-12-29, 17:59
Medlem
angelfuck666s avatar
Jag har alltid tänkt på honom som pappas okända kusin från landet som som dyker upp med en tredagarsfylla i bagaget och ställer till det nu och då.
En förkämpe som står upp emot feminismen och en förebild för alla incels och MGTOW:are där ute, vi ska vara tacksamma för honom.
Citera
2020-12-29, 20:49
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det som jag finner är mest intressant med karaktären är uppväxten:

Citat:
Jason was afflicted with severe facial deformities, Hydrocephalus, an abnormally large head, and mental disabilities.

Och som sagt, helt beroende av sin mamma. Och mobbad. Han drunknar. Morsan hämnas, morsan dör och Jason återuppstår. Och börjar döda, kanske igenom alla filmer på vad han tror är på order av morsan.
Han ser ganska mänsklig ut i de första filmerna och får sedermera mer demoniskt utseende. Både djävulen och morsan knullar sönder hans stackars själ.

Nä, det är synd om Jason
Det sociala arvet...
Några sockärringar och lite miljöombyte och Jason hade kunnat bli lika snäll som Big Bird från Sesame Street.

https://fridaythe13th.fandom.com/wiki/Jason_Voorhees
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in