2020-12-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Kopparberg har inget herrlag i högsta divisionerna och följaktligen behöver de lägga ner sitt damlag eftersom de inte vill satsa på ett herrlag.

Stämmer inte als med Jitex som var ledande inom damfotbollen, sedan fick de ekonomiska problem och gick ihop med herrlaget GAIS.

Källa

https://en.wikipedia.org/wiki/Jitex_BK
Citera
2020-12-30, 13:26
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej. Alla gillar inte fotboll. Alla gillar inte ens att se på nyheter.
Vad spelar det för roll för sakfrågan? Det stora flertalet ska finansiera en liten grupps intresse och samtidigt hålla käften för annars är man minsann en incel...
Citera
2020-12-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
De flesta som har ett genuint fotbollsintresse bryr sig inte om damfotboll. Snarare är det folk som inte fattar vad dom tittar på som sitter och glor på dam-matcher och alla mördande meningslösa matchreferat som SVT och TV4 oombedda vräker ut på bästa sändningstid dagligen. Hade folk efterfrågat damfotboll hade matcherna haft mer publik -- mycket logiskt.

Har samma uppfattning. Jag har många vänner som, liksom mig själv, är genuint intresserade av fotboll. De följer CL, PL, Serie A, Allsvenskan, etc, ja det vanliga. Ingen av dem är mig veterligen det minsta intresserad av damfotboll.

När det var dam-VM förra sommaren noterade jag att de som följde detta var inte mina fotbollsintresserade bekanta, utan istället PK-människor som normalt aldrig ser på fotboll och knappt kan nämna ett lag i Premier League. De var plötsligt väldigt intresserade av att kolla på damernas matcher. Jag tror att deras "intresse" för sporten enbart har rent ideologiska motiv, man försöker hajpa upp damfotbollen i en sorts politisk och ideologisk strävan. Denna drivkraft räcker kanske för att man ska orka se ett par matcher under ett VM, men knappast att de har uthållighet att se 1+ matcher i veckan, än mindre betala för dem.

Min poäng är, som du egentligen redan redogjort för, att den exponering av damfotboll vi ser i media är till 90% driven av ideologi och inte intresse.
Citera
2020-12-30, 13:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Det är det går att driva damlag som lirar på toppnivå. Problemet är att damspelarna kräver samma löner som herrarna och vissa lag som tex Tyresö hakat på detta och det har ju varit politiskt korrekt men en ekonomisk omöjlighet. Nu väntar vi på första herrlaget som går i kk pga att herrverksamheten skall betala damverksamheten.

Ja herregud, det finns inga pengar att tjäna på damfotboll jämfört med herrfotboll, det räcker att se på publiksnittet i damallsvenskan 2019 så fattar man det.
Citera
2020-12-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Läser man vad Peter Bronsman säger så är det att det inte går att driva en elitklubb för damer utan att man har ett elitsatsande herrlag, som så att säga hjälper fram damlaget alternativt att de drar fram varandra.

Kopparberg har inget herrlag i högsta divisionerna och följaktligen behöver de lägga ner sitt damlag eftersom de inte vill satsa på ett herrlag.

Bronsman har 20 års erfarenhet av dem än verksamhet han nu avvecklat. Jag tycker det är svårt att argumentera emot hans analys och de konsekvenser som de därför anser sig behöva ta.

De på Flashback som drivit ett elitsatsande damlag i cirka 20 år och därför har något sånär liknande erfarenheter skulle vara intressanta att få höra. Kom igen vad säger ni. Nä just det ni finns ju inte

Fast grundproblemet i Bronsmans hjärna är att hans vision är att man antingen skall bli bäst eller så kan det kvitta. Finns ingen plats för något mellanting i hans värld. Han har såklart både erfarenhet och rätt i en massa saker, men hans brist på förståelse för att man faktiskt kan driva elitklubb lite under den absoluta toppen är ju orsaken till att han väljer att lägga ner sin klubb och vägrar låta någon annan ta över.

För ja, det är "hans klubb". Den där "eniga styrelsen" han hänvisar till är bara ett gäng marionetter. VD för Taxi Göteborg, en lokal polare/granne, samt nån figur utan fotbollsbakgrund. Alla utan bild på hemsidan, såklart. Och inga kontaktuppgifter förutom en allmän klubbmailadress. Men Bronsman har bild och kontaktinfo. Det är ju hans klubb.
Citera
2020-12-30, 13:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Herrfotbollen har publik och omsätter mycket pengar ganska långt ner i seriesystemet. Att vissa klubbar får ekonomiska problem beror oftast på dålig ekonomisk förvaltning, dvs man drar på sig större utgifter än intäkter. Faktum kvarstår dock, på intäktssidan strömmar det in kapital beroende på att folk vill se sporten.

Damfotbollen är helt annorlunda, man har nära noll i intäkter från betalande publik eftersom intresset är minimalt. Detta trots att media hjälper till och stöttar skräpet hej vilt genom att exponera matcherna bortom all logik. Om public service visar damfotboll av anledningen att det kostar en spottstyver bör dom omedelbart sluta med det. Att något är billigt är inte skäl att pracka på allmänheten enorma doser av eländet.

De flesta som har ett genuint fotbollsintresse bryr sig inte om damfotboll. Snarare är det folk som inte fattar vad dom tittar på som sitter och glor på dam-matcher och alla mördande meningslösa matchreferat som SVT och TV4 oombedda vräker ut på bästa sändningstid dagligen. Hade folk efterfrågat damfotboll hade matcherna haft mer publik -- mycket logiskt.
Jag tror du missar en central punkt. Kapital strömmar in enbart därför att företagen vill synas i rätt sammanhang mot rätt kunder. Det är det centrala när man köper "plats".

Kopplingen till publiksiffran är därför inte fullt så klar som du försöker låta påskina. En del vill synas. Finns det publik inom damfotbollen och du har produkter som kan rikta sig mot dessa är det naturligtvis intressantare än att försvinna bland annan reklam på en herrmatch.

Cider och skönhetsprodukter är uppenbart mer riktade mot kvinnor men när öl kommer in i sammanhanget ligger herrmatcherna bra till. Man kan bara tänka sig hur Elfsborgs damlag kan ha support från än den ena eller andra modekedjan framöver när de tar sig uppåt i seriesystemet.

Det vore politiskt självmord att bolag som sysslar med produkter för kvinnor skulle gå in i en herrklubb för att bli storsponsorer om det finns alternativ.

Det stora problemet för damfotbollen är att de inte syns. Till och med när TV sänder bara en match vräker folk ur sig både det ena och andra ogenomtänkta. Kort sagt kan man säga att den är motarbetad men man kan samtidigt säga att de på publiknivå med dessa teser oftast inte betyder ett skit för dem eftersom de ändå aldrig kommer att dyka upp på en dammatch och för att de ändå aldrig kommer att få någon flickvän som tar med dem dit.

Din tes om att folk med fotbollsintresse inte skulle bry sig om damfotboll tyder snarast på att du är hockeyälskare eller nåt annat konstigt. Det överensstämmer inte med verkligheten i alla fall. Folk med genuint fotbollsintresse har förmåga att se olika delar av fotbollen för vad den är och bryr sig givetvis inte om vad folk med brännvinsadvokatyren som främsta anfallsvapen vräker ur sig i ett bakfyllerus.
Citera
2020-12-30, 13:44
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Vad spelar det för roll för sakfrågan? Det stora flertalet ska finansiera en liten grupps intresse och samtidigt hålla käften för annars är man minsann en incel...
Jag tror du minsann totalt har missat hur SVT numera finansieras.
Alla grupper skall försöka tillfredsställas.
Man visar till och med "modern dans" på bästa sändningstid.
Det går till och med program om incels på bästa sändningtid....;-)
Citera
2020-12-30, 13:45
Medlem
Citat:
Din tes om att folk med fotbollsintresse inte skulle bry sig om damfotboll tyder snarast på att du är hockeyälskare eller nåt annat konstigt. Det överensstämmer inte med verkligheten i alla fall. Folk med genuint fotbollsintresse har förmåga att se olika delar av fotbollen för vad den är och bryr sig givetvis inte om vad folk med brännvinsadvokatyren som främsta anfallsvapen vräker ur sig i ett bakfyllerus.

har du några källor med statistik som bekräftar det du skriver??
Citera
2020-12-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja herregud, det finns inga pengar att tjäna på damfotboll jämfört med herrfotboll, det räcker att se på publiksnittet i damallsvenskan 2019 så fattar man det.

Fast det är ju precis tvärtom på internationell nivå. Herrfotbollen blöder och har nästan överallt tappat greppet om verkligheten, med sina ständigt skenande kostnader. Visst att det finns några undantag, men i stort sett är det alltid en förlust att driva herrfotbollsklubb. Men på senare tid har damfotbollen växt sig starkare och allt fler vill ha del av den nya ekonomiska kakan. Det är via damfotbollen man kan skapa saker, göra vinster, och kanske tvätta lite herrpengar så man via damerna på så vis kan rädda herrlagens fortsatta elitsatsning. Finns ju liksom en anledning till att så många storklubbar i Europa toksatsar på damlag - och den anledningen är inte PK utan möjligheten att göra pengar.
Citera
2020-12-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Finns ju liksom en anledning till att så många storklubbar i Europa toksatsar på damlag - och den anledningen är inte PK utan möjligheten att göra pengar.

Har du en trovärdig källa som visar och bekräftar det du påstår??
Citera
2020-12-30, 13:58
Citat:
Jag tror du minsann totalt har missat hur SVT numera finansieras.
Alla grupper skall försöka tillfredsställas.
Man visar till och med "modern dans" på bästa sändningstid.
Det går till och med program om incels på bästa sändningtid....;-)
Jag är inte okunnig om finansieringsformen men det betyder inte att jag måste gilla den. Enligt mig är public service bara en metod för att tvångsindoktrinera befolkningen i diverse pk-åsikter som inte överlever på egen hand, jag vill inte låtsas gilla utbudet bara för att vinna gehör hos en liten krets elittyckare.

Det betyder dock inte att jag har fyrkantiga intressen. Jag skulle hellre se cp-schack än damfotboll men skulle aldrig kräva att du finansierar detta ”för annars är du en funkofob”.
Citera
2020-12-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Har du en trovärdig källa som visar och bekräftar det du påstår??

Nej, det måste jag ju erkänna att jag inte har. Det inlägget var en åsikt/teori baserat på kvalificerad gissning. Brukar vara tydligare med det, men kanske missade det denna gången.

(en del övriga inlägg från mig bygger ju på kunskap eller egen erfarenhet - detta var alltså inte ett sådant inlägg).

Men vi får se om ett par år om jag fick rätt eller inte. Svårt att veta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in