2021-01-03, 16:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Stämmer, men det var för dom var bättre idag.
Visst kunde Frida slagit av och låtit amerikanskorna dra, men då ksk dom hade tappat mot ryskorna och Frida hade ändå förlorat i spurten.

Fast då hade hon ändå gett sig en chans i spurten. Ryskorna ser jag inte som något hot i totalen, de är för ojämna.
Citera
2021-01-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tror inte Frida går för en pallplats när hon har chans att vinna.

Nej, menade mer att ”först säkra pallen, därefter slåss om segern”. Är ändå en viss skillnad mot att ”gå för seger men riskera att sluta fyra”. Det förstnämnda är ”debutant-taktik” och det andra är för de som varit med ett tag och redan har pallplatser.
Citera
2021-01-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja inte fan hade Frida någon anledning att köra för Svahn. Sedan är jag dock inne på att hon gör rätt. De andra är bättre avslutare. Följaktligen ligger hennes chans i att dra sönder dem. Tror inte att utfallet blivit annorlunda hur hon än gjort.

Ja, jag tror att du har rätt. Jag tror inte att utfallet hade blivit annorlunda. Möjligtvis att hon hade varit några sekunder närmare Diggins. Dock så hade nog ryskorna varit närmare.

Sen vidhåller jag att Frida måste bli lite kyligare. Hon är lite ivrig ibland. I vissa individuella starter så har hon öppnat stenhårt för att inte orka hela distansen ut. Men hon är fortfarande väldigt ung och det kommer nog med tiden.
Citera
2021-01-03, 16:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nej, menade mer att ”först säkra pallen, därefter slåss om segern”. Är ändå en viss skillnad mot att ”gå för seger men riskera att sluta fyra”.

Fast genom att säkra pallen kan man minska sina chanser till segern.
Citera
2021-01-03, 16:23
Medlem
Har inte sett sån taktisk idioti sen Kallas glansdagar.
Citera
2021-01-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Har svårt att tro på amerikanskorna som somliga här gör när det är tre klassiska tävlingar kvar på "lågland". En sämre dag i klassiskt tappar man snabbt en minut på. Nu tror jag dock amerikanskorna har jättebra chans på pallen för det är ett par sprinters närmast bakom tättrion. Neppy kan kanske vara på pallen i båda loppen i VdF så småningom och ta sig in i matchen inför backen. Ebba känns helt borta.
Neppy är borta. Tycker inte hon haft normal form på hela säsongen.

Diggins kanske är sådär i klassiskt, men har bra pannben när det gäller.
Citera
2021-01-03, 16:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Stämmer, men det var för dom var bättre idag.
Visst kunde Frida slagit av och låtit amerikanskorna dra, men då ksk dom hade tappat mot ryskorna och Frida hade ändå förlorat i spurten.

Frida hade kunnat kliva åt sidan och låtit amerikanskorna dra i någon km åtminstone. Därefter kunde hon ha gjort en utvärdering om farten var hög nog - om inte, kunde hon tagit spets igen.
Citera
2021-01-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Har inte sett sån taktisk idioti sen Kallas glansdagar.

Frida förra året i Ruka mot Diggins väl samma sak den gången, Frida drog väl sedan ifrån åkt av Diggins på slutet
Citera
2021-01-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast genom att säkra pallen kan man minska sina chanser för segern.

Yes. (Se även att jag gjorde ett tillägg).

Är ju små marginaler i ”tänk” vi pratar om, och när det inte blev något direkt tidsavstånd så tycker jag dagens taktik var helt ok. Kunde lugnat sig i vissa avsnitt, men vad fan. Hon är debutant och trea. Det är bra.
Citera
Medlem
Nån var väl inne på det tidigare om jag minns rätt.
Det verkar som alla åkare från Piteå Elit åker svagare än förväntat?
Tränat ”fel” sedan Ruka eller är just dessa åkare känsligare för höjden?

Eller är det kanske så att dim har VM som mål och lagt upp träningen för det?
Citera
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Men då skall Frida på intervallen först ta 11 sekunder på Diggins och sen ytterligare kanske tjugo för att hon skall ha vettigt försprång i jaktstarten. Tvivlar på att hon har tillräcklig form för detta. Diggins kan mycket väl slå henne på intervallen, med det hon visat hittills.
Hon behöver väl bara köra på i intervalloppet och få så många sek det går till jaktstarten?
Hon behöver inte både ta in sek och köra ifrån sek.
Citera
2021-01-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, om hennes först prioriterade mål är en pallplats. Vilket är ett ok mål för en debutant.

Det här är hennes livs chans. Johaug lär ju köra några år till och när hon väl slutar kommer tillväxthormons-dopade junioren Fossesholm ta hennes plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in