• 7
  • 8
2021-01-02, 16:53
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
ja och den är en SAMMANSTÄLLNING hur kunde ni missa det? Det vet jag inte hur hög den är, det är vad pressac påstår att han nämnde. Menar du Pressac nämnde fel då?

Är det samme Pressac som anser att 470 000 dog i Auschwitz? Att brittiska nationalarkivets dokument är en sammanställning spelar ju ingen som helst roll; det är en sammanställning av Bendels vittnesmål avseende "gaskamrarna" och krematorierna. Och i det andra vittnesmål som du själv länkade till så bekräftar Bendel, igen:
Then the door was opened and the people were sent into the gas chambers. They were crowded in. These chambers gave the impression that the roof was falling upon the heads of the people. It was so low.
Citat:
Fast ni glömde den var en sammanställning!! Eller hur? skulle ni lura oss tro på annat? Du visste ens om den fanns där orginal, för du nämnde inte om det förrän nu. Varför säger det inte var Orginal. Den är felöversatt från orginalet... Var i texten står det om massakern den 7 okt 1944 inget alls!! Var i texten står det om Zyklon B ?? Jo ni översatte det fel , efersom den stämmer ej överens med orginal av förhöret. Det är en sammanställning av förhöret, det nämnde ni inte hahah

Du var den som lögnaktigt påstod att texten var "plockad från Mattogno", inte vi. Nu har du konfronterats med att texten inte alls är någon översättning från Mattogno, så er nya bortförklaring har blivit att Bendels vittnesmål där han uppger 1,5 meter "bara är en sammanställning"... trots att även hans andra vittnesmål, inklusive det du själv länkade till, uppger absurt låg höjd på taket! Det står ingenting om "massakern den 7:e oktober" eftersom sammanställningen har att göra med krematorierna och "gaskamrarna", inte fångrevolten.

Du kommer ständigt med nya förklaringar efter att de gamla motbevisats!

Citat:
Har du en annan förklaring på det? Så vilken är rätt då? Vi vet att ni kan vi inte lita på er!! Åter igen visar ni att man ej kan lita på er!! Ni kommer med lögn efter lögn!! Och detta är bevis för er? Varför nämnde ni inte det var en sammanställning? Ja nope bara en 1,73 M enligt Pressac...
Visa mig de andra 2 ...

Under förutsättning att vi vet att Bendel försökte påstå att taket var abnormt högt, så är förklaringen att han inte brydde sig om huruvida ha uppgav en takhöjd på 1,5 meter, 1,6 meter eller 1,73 meter; hans enda poäng var att taket var "jättelågt", vilket han därför upprepade i flera olika vittnesmål.

Att Bendel aldrig någonsin sett "gaskamrarna" och krematorierna är uppenbart från hans övriga vittnesmål. Han visste inte hur lokalerna såg och trodde bl.a. att "gaskammaren" var uppdelad i två lokaler för 1000 personer vardera, med ett krematorium per lokal.

Citat:
Nej det är sant

Varför försökte du då påstå att det var en "felöversättning av Mattogno", trots att Mattogno inte har någonting med diskussionen att göra?!

Citat:
men de har inte översatt det som du påstod, eller hur? Japp precis!! så varför säger ni 1,5 M ... ??? Menar du Pressac har fel då? Ja pågrund den var fylld med lik??? Den var liksom inte tom...

Jag sägere 1,5 meter för att han bokstavligen påstod det i sin vittnesförklaring med britterna. I förhöret med Draper påstod han 1,73 meter och med Zippel påstod han 1,6 meter. Vid minst två tillfällen försäkrade han oss om att taket var jättelågt och att "det kändes som att taket föll på ens huvud".

Citat:
ja det bevisar att det är inte han starka sida md bedöma mått!! Och det är inget ovanligt alls...

Ditt argument var att 1,5 meter avsåg likhögen, men nu är din bortförklaring att han "inte är så bra på att bedöma mått"? Välj ett argument och håll dig till dig, okej? Att det inte handlar om någon felbedömning bekräftas av det faktum att han upprepar det faktum att taket var "så lågt" att det "kändes som att det föll på ens huvud".

Citat:
Nope det är en sammanställning!! av förhöret..
Jaså visa mig det... dessa andra två!

Det andra två förhören är med Draper, där han säger att:
You had the impression that the roof is falling on your head; it was about 5 ft. 8 ins.
Och med Zippel, där han bekräftade att:
Q. You have said that the gas chambers were ten metres by four metres by one metre sixty centimetres [5'3"]: is that correct?

A. Yes.

Citat:
Vem skämmer ut sig här!! Det är ni som påstår det är 1½ meter taket han har påstått.
Ni nämnde inte ens det var en sammanställning!!
Du visste inte ens om dokumenter förrän jag nämnde det..
Mattagno har inte nämnt det var sammanställning , eller?

Ja, det är en sammanställning av Bendels vittnesförklaring, vad har det med saken att göra? Det felaktiga måttet nämns två gånger i samma dokument och vid två separata tillfällen understryker Bendel att "det kändes som att taket föll på ens huvud, det var så lågt"...

Citat:
Är du säker ? Men visa mig orgna ksiften där han påstår det.. så vi kan bedöma om National arkivet har rät!! Nej det är e sammanställning står på dokumentet klart o tydligt(hur är det med din engelska)?

För att dokumentet är skrivet i första person, läs igen:

"Charles Sigismund BENDEL [...] duly sworn, states: I am 30 years of age, of Roumanian nationality [...]", osv.

Det är alltså direkt taget från Bendels egna uttalanden, inte påhittat av en "kontorist" som du påstod (efter att du fått förklarat för dig att det inte var en "felöversättning" av en "förnekare".

Citat:
Ja det har han väl? Du nämnde själv han hade nämnt 1,73 M i sin bok. Sedan är det en sammanställning vilket där står. Han har glömt att skriva det är en sammanställning, alltså stämmer det inte med det där står. Om du tittar på bilden från Pressac, så frågade Zindell hur man fick plats med 1000 personer 64 kubikmeter stor lokal!! INTE 3000 som det står på pappret..

Ja, och är 1,73 meter ens i närheten av 2,41 meter? Nej. 1,73 meter framgår i den officiella engelskspråkiga versionen av rättegången där Bendels vittnesmål finns, så även 1,6 meter. Att det är en "sammanställning" är helt irrelevant, den är helt och hållet baserad på Bendels vittnesförklaring under ed. Bendels vittnesmål var i övrigt att 1000 personer per lokal rymdes per "gaskammare" (han trodde att varje krematorium hade två "gaskammare" vardera).

Citat:
Ehh ja så klart man gör *suck* hur ska det annars veta om vem som är vederbörande. Så vem gör bort sig här? Jaha vi vet att är dålig på mått, så vad är problemet? det har du självt nämnt!!

Den är skriven i första person för att det är taget direkt från Bendels vittnesmål. Det finns inget specifikt skäl att skriva i tredje person. Om du gör en sammanfattning av någons åsikt skriver du inte "jag anser att" om inte påståendet är ett bokstavligt citat från personen. Hans enda svårighet var att räkna ut rummets kubik i huvudet, inte att uppskatta måtten på rummet.

Citat:
Du har frågat efter ord, inte jag. För jag har inte påstått det är ord...
Jag har nämnt det är felöversatt av Mattagno... vilket det är.. eftersom det är en sammanställning.
Vilket du har inte nämnt eller Mattagno.

Mattogno har ingenting att göra med Bendel eller denna diskussion. Brittiska nationalarkivets text är inte översatt av Mattogno och inte heller de två vittnesuttalandena vid rättegången mot Tesch & Stabenow. Så vad i helvete Mattogno ens har att göra med denna diskussion vet jag inte. Du har försökt göra gällande att Mattogno "felöversatt" något trots att han inte översatt någon av de texter vi hittills diskuterat.
Citera
2021-01-02, 16:55
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Men det har vi sagt nu ? Översätter man rätt, så tar man med allting eller hur? Men han glömde bort det var en sammanställning av förhöret. Och på den står sammanfattning av den. Så du erkänner han har ljugit i stället då?

Vittnesförklaringen på brittiska nationalarkivets webbplats är inte detsamma som förhöret under rättegången mot Bruno Tesch. Du har helt enkelt ingen förklaring till varför alla källor uppger en takhöjd långt under 2,41 meter och varför han insisterar på att "det kändes som att taket föll på ens huvud".

Citat:
Ja och den texten är en sammanfattning av förhöret. Tittat hur mycket text den har jämför med länken jag gav dig.[/url]

Jag tog upp angående om revolten i Birkenua den 7 okt 1944. Var finns den på ert "papper" från nationalarkivet? Den står inte med alls!! Varför då?

Jag gav dig också en print screen på från Pressacs bok, som var i forumet. Dät fanns massor med saker som är inte med i pappret från natiionalarkivet! [/url]

Så med andra ord är det en sammanfattning av förhöret, Och den som har skrivit det pappret från national arkivet, har sammanställt så det blir tokigt. Alltså den är FEL ÖVERSATT, det står till och med på pappret. Hur kan Mattagno missat det?

Vilket ord är felöversatt och vilket av förhören är felöversatta? Är alla omnämnanden av takhöjden i alla förhör felöversatta? Höjden 1,73 meter nämns i klartext i ett av förhören, men höjden på taket var ju inte ens i närheten av 1,73 meter, så varför ljuga, och varför konsekvent hävda att taket var extremt lågt? Det spelar ju ingen roll överhuvudtaget om han skulle ha åberopat en likhög med höjden 1,5 meter, med tanke på att han samtidigt påstår att judarna klämdes in som sardiner i "gaskammaren" och att SS sedan skojade till det genom att slänga bebisar ovanpå deras krökta ryggar.

Det roligaste av allt är att din egen anonyma internetanvändare som du av någon anledning åberopar som en auktoritet i spekulationerna om varför Bendel ljög, erkänner att oavsett de bortförklaringar man lyckas hitta på så "that still leaves us with his problematic statements from NI-11390", i kombination med det faktum att Bendel bekräftar den absurt låga takhöjden flera andra gånger.

Citat:
Läser du inte texten?[/i]

Om "gaskammaren" var fylld till överkapacitet med 10 människor (minst) per kvadratmeter, så hade ju kropparna nödvändigtvis nått till takhöjden (1,5 meter enligt Bendels vittnesmål). Han insisterar dessutom på den låga takhöjden när han i sitt förhör med Draper konstaterar att "det kändes som att taket föll på ditt huvud".

Citat:
Just read that testimony at Nizkor. It seems to that this Bendel is perhaps saying two different things:[b] That the floor-to-ceiling height of he gas chamber was "low".

Precis: detta insisterade han om fyra olika gånger: dels i sin vittnesförklaring från 21:a oktober, 1945, och dels vid minst tre andra tillfällen, t.ex. vid rättegången mot Bruno Tesch. Han beskriver till och med i sina egna ord att det "kändes som att taket föll på ens huvud". Det råder alltså inga tvivel om att han ansåg att taket var absurt lågt.

Det är heller inte en slump att Bendel inte ens kände till hur "gaskammaren" och "krematorierna" var utformade. Han trodde att "gaskammaren" var uppdelad i två separata kammare som rymde 1000 personer vardera, och att varje "gaskammare" hade sitt eget krematorium.

Bendel är ett värdelöst vittne som ljög vid upprepade tillfällen.

Citat:
Alltså de kom fram till samma sak. Det är knappat anonymt i heller det står där namn. Sergey Romanov är knappast anonym person i våra kretsar.

Nä, Sergey Romanov er ett förmodat pseudonym. Han är dessutom en av de bloggare som ertappades med att ha förfalskat historiska dokument och senare fördömdes av mer seriösa förintelseivrare.

Citat:
Jo därför den som skrev detta pappret har gjort en "dålig sammanställning" av förhöret. Var i pappret står om upproret i Birkenua 7 okt 1944? Ov
och engelsmännen har inte meter system!! Därför jag har frågat dig, när de började med metersystem. I verkligheten så nämnde han likhöjden var 1,5 meter.

Jaha, det är alltså ingen "lögn från förnekarna", utan blott ett "dålig sammanställning"?

Citat:
Jaså !!Men takhöjden var inte 1,5 meter som ni påstår. Det är den som skrev pappret på nationalarkivet som skrev 1,5 Meter. Sedan igen, England har inte metersystemet.

Även om vi låtsas att han inte sa att taket var 1,5 meter högt så påstår han i sin intervju med Draper att takhöjden var 1,73 meter (5 fot och 8 tum), vilket alltså innebär att judarna hade fått kröka sina ryggar för att ens ta sig in i rummet.

Citat:
Oki jag får upprepa det igen: Det är en sammanställning av förhöret och långt i från komplett. Var hittar du upproret i läget 7 okt 1944 på pappret? Var tro du jag fick det ifrån?

Citat:
Nej Zippel frågade bengel om takhöjden var 1,6 meter, han nickade ja! Men i verkligeheten nämnde han aldrig det. Pressac nämnde att det var 1.73 M. Och de på forumet trodde på att Bengel var förvirrad och trött och bara sade ja! Det var Zippel hade noll koll vad Bendel hade nämnt! Zipple hade bara nämnt 1,6 M (fel av han) till Bendel.
Jag har aldrig sagt det är översatt av Mattagno jag har sagt de har nog plaigerat Mattagno. Men det verka ej stämma, nu när vi vet mer om det. Så varför missade "Mattagno" det var en sammanställning? Det förvrider allt vad ni påstår, det stämmer inte alls

Det råder ingen förvirring överhuvudtaget, eftersom Bendel upprepade absurt låga takhöjder under andra förhör, t.ex. med Draper, där han påstod att taket var 5 fot och 8 tum, alltså 1,73 meter. Med Zippel bekräftar han istället att höjden var 1,6 meter, och i sin vittnesförklaring med britterna så var höjden 1,5 meter. Vittnesförklaringen avser inte upproret i lägret utan enbart "gas chambers and crematoria at Birkenau", han fick inga frågor om någon fångrevolt vid den vittnesförklaringen.

Varför ljög Bendel konstant om att taket var särdeles lågt trots att det var en normal höjd? Med Draper förklarar han till och med att "det kändes som att taket föll på ens huvud".

Citat:
Men då börja du erkänna det var 1,5 Meter då? Ja korrekt, och 1.73 M är stor skillnad från 1,5 meter som det står i pappret, eller hur? Så var kommer 1,5 från som det står i pappret? Hur kan man bedöma takhöjden, om den är full med liken!? inte jag i alla fall. Ja det visade att han bedöma mått är inte hans starka sida..

Nej, 1,73 meter, 1,6 meter och 1,5 meter är alla komiskt låga takhöjder som inte har någon förankring i verkligheten. I sin vittnesförklaring med britterna uppgav han 1,5 meter som takhöjd, därifrån kommer siffran. Det är Bendels egna ord. Om han senare ändrade sig till 1,6 eller 1,73 meter är irrelevant, för takhöjden är en lögn. Vi vet att takhöjden var 2,41 meter, inte 1,73 meter. Eller hur?

Att felbedöma takhöjden till att vara under en genomsnittsmänniskas längd, men korrekt kunna bedöma "högen med lik" som påstås ha varit 1,5 meter, är helt osannolikt. Det faktum att det inte var en felbedömning och att han faktiskt ville göra gällande att taket var extremt lågt, bekräftas av att han insisterade att "it felt like the roof was falling on your head".

Citat:
vilken preatar vi om ? Han glömde nämna det var sammanställning av förhöret. Tog texten därifrån och då är de lika med det är felöversatt. Eftersom det stämmer inte alls med förhöret hahah

Det är en sammanställning av Bendels vittnesmål avseende krematorierna och "gaskamrarna". Om det hade handlat om en "felöversättning" så hade inte samma "felaktiga" takhöjd uppgetts vid två separata tillfällen i samma dokument, specifikt i sin diskussion om måtten i "gaskammaren", och sedan upprepas vid andra förhör.

Citat:
ja och varför får ni att det är 1,5 M ? Ja jag vet, men du har fortfarande inte berättat hur han kom fram till det. Så åter igen varifrån kommer siffran 1,5 meter ifrån? som kontoristen skrev pappret.

Vi får det till 1,5 meter för att Bendel bokstavligen konstaterar det i sin vittnesförklaring om krematorierna och "gaskamrarna" med britterna. Var annars?! Om din desperata teori är att "kontoristen" skrev fel, varför upprepas samma "fel" två gånger i samma dokument och varför anges höjden specifikt när han förklarar måtten på "gaskammaren", och varför uppger han för Draper att "it felt like the roof was falling on your head"?

Bendel ljög inte bara om takhöjden i "gaskammaren", han ljög även om mycket annat vilket jag poängterade i mitt första inlägg.

Citat:
tja inte vet jag!! Vet du? För det står inte vem som har översatt det, eller hur? Fast det är nog troligen att Mattagno tagit deras text! Men då har han översatt det fel ändå. Eftersom han inte nämnde det var en sammanställning.

Du hävdade att Mattogno hade översatt det, eller ljög du bara?

I själva verket är originaldokumentet på engelska, och det är tydligt att Bendel uppgav 1,5 meter som takhöjd flera gånger i samma vittnesförklaring.

Du har inga bevis för att nån "skrev fel", speciellt inte när han uppgav samma typ av absurt låga takhöjd vid senare tillfällen.

Citat:
Nope varför skrev de fel? Var i Bendels utlåtande står det att takhöjden 1,5 M. Du har prinscreen från pressacs bok! det står 1,73 M Sedan när använde engelsmännen metersystemet?

Så varför ljuger ni??? Som vanligt när ni kommer med något så blir det fel hahahah ... Du som säger du är källkritiskt.

Var taket 1,73 meter? Var taket 1,5 meter? Eller 1,6 meter? Nej, självklart inte. Taket var 2,41 meter och Bendel ljög.

Citat:
Den pappret i nationalarkivet är långt ifrån komplett!!

För all del, ett anonymt internettroll hävdar ju att "han måste ha menat något annat"...
Citera
2021-01-02, 20:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Är det samme Pressac som anser att 470 000 dog i Auschwitz? Att brittiska nationalarkivets dokument är en sammanställning spelar ju ingen som helst roll; det är en sammanställning av Bendels vittnesmål avseende "gaskamrarna" och krematorierna. Och i det andra vittnesmål som du själv länkade till så bekräftar Bendel, igen:
Then the door was opened and the people were sent into the gas chambers. They were crowded in. These chambers gave the impression that the roof was falling upon the heads of the people. It was so low.
Fast de andra då? som 3000 skulle pressas in det visar sig det är 1000 ... så det var en lögn då med andra ord. Du är ensam tycka det hahah fast vem hade väntat sig annnat... Ja en sammanställning är sammanställning. Alltså blide det fel... !½ meter var fel, 3000 var fel... woahhh vilka bevis ni har. Men värsta är ni nämnde inte ens det var sammanställning, hahah Så det är detinte översatt rätt från orignalet, för det är HELA förhöret..

Citat:
Du var den som lögnaktigt påstod att texten var "plockad från Mattogno", inte vi. Nu har du konfronterats med att texten inte alls är någon översättning från Mattogno, så er nya bortförklaring ...urt låg höjd på taket! Det står ingenting om "massakern den 7:e oktober" eftersom sammanställningen har att göra med krematorierna och "gaskamrarna", inte fångrevolten.

Du kommer ständigt med nya förklaringar efter att de gamla motbevisats!
Vem motbevasair vem här!! Ni påstår det lågt till taket 1½ Meter det var likhöjden som var 1½ meter. 3000 blide 1000 vid granskning. Och du checkade inte upp det!! Utan tog det var det som gällde(sammanställning) även fler säger det är inte så... då bland annat Pressac, som helt plötsligen inte passar in mer.

Citat:
Under förutsättning att vi vet att Bendel försökte påstå att taket var abnormt högt, så är ...... vittnesmål. Han visste inte hur lokalerna såg och trodde bl.a. att "gaskammaren" var uppdelad i två lokaler för 1000 personer vardera, med ett krematorium per lokal.
Nope det har han aldrig sagt!!Visa mig det... Nope han fick förfrågan om det var 1,6 meter och han svarade ja i förvirringen. Pressac konstaterade det var 1,73 m han menade. Ja stämmer det inte? De tro han var i KREM II o III. En varje klarade 1470 personer /dygn. tillsammans nästan 3000. Och de var tvillingar av varandra så lätt att förvirra ihop det. Så det går dålig tför bevisa er tess... För resten visar sig stämma, konstigt det kan bli eller hur?? zyklon b , m.m stämmer bra med vad han säger..

Citat:
Varför försökte du då påstå att det var en "felöversättning av Mattogno", trots att Mattogno inte har någonting med diskussionen att göra?!
Jaså varför glömde han det var en sammanställning av förhöret? Han glömde nämna om det eller hur?? Står inget i citaet som du länkade omdet var en samanställning, så med andra så är det en felöversättning eftersom mycket stämmer med detta papper. Som detta med det var ej 3000 utan det var 1000, kallar du det är inte felöversättning?

Citat:
Jag sägere 1,5 meter för att han bokstavligen påstod det i sin vittnesförklaring med britterna. I förhöret med Draper påstod han 1,73 meter och med Zippel påstod han 1,6 meter. Vid minst två tillfällen försäkrade han oss om att taket var jättelågt och att "det kändes som att taket föll på ens huvud".
Visa dem då jag frågade dig sist också men var finns dem?? oja dem glömmer du bort heller hur hoppas jag ska glömma det??? Nope det har han aldrig gjort pressac nämnde 1.73 M. Varför ljuger du!? Visa dem här 2 tillfällen som orginal och inte en sammanfattning där det är tydligt felskrivit/felöversatt eller vad du vill kalla det för.

Citat:
Ditt argument var att 1,5 meter avsåg likhögen, men nu är din bortförklaring att han "inte är så bra på att bedöma mått"? Välj ett argument och håll dig till dig, okej? Att det inte handlar om någon felbedömning bekräftas av det faktum att han upprepar det faktum att taket var "så lågt" att det "kändes som att det föll på ens huvud".
Nope likhöjden står jag fortfarande för... men det betyder inte han är bra bestämma mått med ögonen. eller hur? ja i hans värld med lokalen full med lik... Hur ska man kunna bedöma höjden på det? Kommer ihåg det långt efter.. Kommer du ihåg många gånger du skrivit "du ljuger"? under dessa 2 veckor?? Vet du inte exakt, så är det samma sak du har aldrig skrivit här.

Det andra två förhören är med Draper, där han säger att:

Citat:
You had the impression that the roof is falling on your head; it was about 5 ft. 8 ins.
Och med Zippel, där han bekräftade att:
Q. You have said that the gas chambers were ten metres by four metres by one metre sixty centimetres [5'3"]: is that correct?

A. Yes.
varför hoppar du över pressac kommentar?? Kan dig visa mig i förhöret han säger det? För här säger förhörsledaren att han påstår sagt det är 1,6 meter. !! Sedan vet man hur det är med eran text. Så du får bevisa draper skrivit rätt. För det verka bara han i så fall, för Pressac säger det är 1,73 han har nämnt!! Så du menar att pressac ljuger då? jag har frågat innan om det, varför undviker dumig att ge mig det?? Hittar du inte det?? eller du ljuger?

Citat:
Ja, det är en sammanställning av Bendels vittnesförklaring, vad har det med saken att göra? Det felaktiga måttet nämns två gånger i samma dokument och vid två separata tillfällen understryker Bendel att "det kändes som att taket föll på ens huvud, det var så lågt"...
Nope det är full med fel, han har aldrig sagt det är 1½ meter, han har aldrig nämnt det är 3000 utan det är 1000 ... så vem ljuger här??? Så det är full med fel!! Finnsingeting för övrigt av han vittne om gaskamamren.

Citat:
För att dokumentet är skrivet i första person, läs igen:

"Charles Sigismund BENDEL [...] duly sworn, states: I am 30 years of age, of Roumanian nationality [...]", osv.

Det är alltså direkt taget från Bendels egna uttalanden, inte påhittat av en "kontorist" som du påstod (efter att du fått förklarat för dig att det inte var en "felöversättning" av en "förnekare".
Vad har det med saken att göra?? DET ÄR EN SAMMANSTÄLLINING av han förhör, det är ingen som förnekar det!! Det är väl felöversatt när ingenting stämmer där?? 1½ är fel, 3000 är fel m.m.. de har glömt resten av hans förhör inkl resten av diskussion av gaskammaren

Citat:
Ja, och är 1,73 meter ens i närheten av 2,41 meter? Nej. 1,73 meter framgår i den officiella engelskspråkiga versionen av rättegången där Bendels vittnesmål finns, så även 1,6 meter. Att det är en "sammanställning" är helt irrelevant, den är helt och hållet baserad på Bendels vittnesförklaring under ed. Bendels vittnesmål var i övrigt att 1000 personer per lokal rymdes per "gaskammare" (han trodde att varje krematorium hade två "gaskammare" vardera).
Japp varför det?? !,73 m är inte 1½ meter... VA?? är sammanställning irrelevant ??? hahahah Snacka om göra bort sig... Den är missvisande ful med fel... Nu klarar du inte av snacka dig ur det... Nej 1,6 meter är vad han åstod att Bendel hade nämnt, men det stämmer inte. Det är 1,73 M fortfarande...
Ja ska du nu försöka förklara bort det i evigheter, när du vet det är fel??? Fast det är siffran 3000 som ni påstår han har påstått, fast det är 1000 personer. Alltså pappret ljuger... Och den är irrelevant enligt dig med et är en samanställning

Citat:
Den är skriven i första person för att det är taget direkt från Bendels vittnesmål. Det finns ........ måtten på rummet.
Nej det är det inte, den anger bara vem de har förhört... Nej varför skulle de skriva i 3:e person?? Det är HANS förhörs sammanställning, vilket blir vit helt åt pipan. Du som säger du är källkritiskt, visste inte ens om det var sammanställning. Nu har du svårt pratar bort det hahah

Citat:
Mattogno har ingenting att göra med Bendel eller denna diskussion. Brittiska nationalarkivets text är inte översatt av Mattogno......att" något trots att han inte översatt någon av de texter vi hittills diskuterat.
jaså??? tro jag inte, ha ha ha menar du han inte har läst Orginalet?? Ja menar du att han inte har nämnt det??? Vaför har du inte nämnt det tidigare? För du är fast i en hörna, så nu är han inte inblandat i detta?? För du ska föröskra pratar bort hans inblaning i detta?? Du har själv nämnt han är inblanda detta, eftersom du sagt han har nämnt 1.73 M ...
enigt historia forumet, så är han inblandad:
(3) Mattagno's scholarship is very poor -- many of his footnotes do not support his claims at all, while other claims are referenced by footnotes to secondary sources and not to the original documents he describes. For example, I was unable to confirm the accuracy of Mattagno's version of Dr. Bendel's testimony at the Belsen trial. In particular, Mattagno made a number of statements, in each case footnoting to The Trial of Josef Kramer and Forty-Four Others ("The Belsen Trial"), William Hodge & Co., London-Edinburgh-Glasgow: 1949. The Trial of Josef Kramer and Forty-Four Others ("The Belsen Trial") is on-line beginning at: http://www.ess.uwe.ac.uk/WCC/belsenfwd.htm
If the readers take the time to check these citations, they will find little or no support for what Mattagno is saying.

Så hur känns det, hur ska du pratar bort det i evigheter?? De klagar på hans fotnotar och de inte stämmer. :P
Citera
2021-01-03, 00:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Fast de andra då? som 3000 skulle pressas in det visar sig det är 1000 ... så det var en lögn då med andra ord. Du är ensam tycka det hahah fast vem hade väntat sig annnat... Ja en sammanställning är sammanställning. Alltså blide det fel... !½ meter var fel

Jag har aldrig påstått att 3000 hävdats av Bendel. Det är alltså bara en halmgubbe för att kunna hitta något att argumentera framgångsrikt emot. Vittnesförklaringen är en sammanställning, i första person, av Bendels påståenden om "gaskamrarna". Det är ingen felöversättning eller felskrivning, och Bendel bekräftar helt absurda takhöjder i samtliga vittnesmål (enligt dig alla "felöversatta").

Citat:
Ni påstår det lågt till taket 1½ Meter det var likhöjden som var 1½ meter.

Nej, som du kan se i den brittiska vittnesförklaringen så konstaterar Bendel att takhöjden är 1,5 meter, inte en "hög med lik". 3000 har aldrig konstaterats av mig, men du kanske kan länka mig till det inlägget, förutsatt att du inte ljuger och bygger halmgubbar igen? Jag var den första i tråden att konstatera att Bendel använt sig av det absurt låga måttet 1,73 meter (5 fot, 8 tum) för taket, innan du ens åberopade Pressac. Jag är alltså den ärliga och källkritiska debattören, inte du, som utnyttjar anonyma interforum och bloggar som "källor".

Citat:
Nope det har han aldrig sagt!!Visa mig det... Nope han fick förfrågan om det var 1,6 meter och han svarade ja i förvirringen. Pressac konstaterade det var 1,73 m han menade. Ja stämmer det inte? De tro han var i KREM II o III.

Det var ingen förvirring, samma storleksordning i takhöjden nämndes av Bendel vid flera andra tillfällen: 1,6 meter, 1,5 meter och 1,73 meter. Alla absurda och lögnaktiga. I ditt eget vittnesmål så påstår han att "it was so low. It felt like the roof was falling on your head". I sin intervju med Draper säger han såhär angående den "uppdelade" "gaskammaren":
Q. How many people could be put into one crematorium at a time?

A. There were two rooms in each crematorium. In Crematoria 1 and 2, one put 1,000 people into one room, so it was 2,000 at a time in both gas chambers.
Citat:
Jaså varför glömde han det var en sammanställning av förhöret? Han glömde nämna om det eller hur??

Nej, det är taget direkt från Bendels vittnesförklaring och sammanställt till information som gäller endast "gaskamrarna" och krematorierna. Den är dessutom skriven i första person och därmed tagen direkt från Bendels vittnesförklaring och inte uppdiktad av en kontorist, som du vill göra gällande. Det felaktiga måttet uppges vid två separata tillfällen och är inte baserat på ditt andra vittnesmål där han också understryket att taket av abnormt lågt.

3000 har jag aldrig påstått, varför ljuga?

Citat:
Visa dem då jag frågade dig sist också men var finns dem?? oja dem glömmer du bort heller hur hoppas jag ska glömma det??? Nope det har han aldrig gjort pressac nämnde 1.73 M.

1,5 meter återfinns i vittnesförklaringen med britterna. 1,6 meter återfinns i förhöret med Zippel, och 1,73 meter återfinns i förhöret med Draper. I förhöret med Draper och i det andra vittnesförhör som du själv länkade till så understryker han båda gångerna att "it felt like the roof was falling on your head. It was so low". Det råder alltså inga tvivel om att Bendel ansåg att taket av onormalt lågt.

Citat:
Nope likhöjden står jag fortfarande för... ja i hans värld med lokalen full med lik... Hur ska man kunna bedöma höjden på det? Kommer ihåg det långt efter.. Kommer du ihåg många gånger du skrivit "du ljuger"? under dessa 2 veckor?? Vet du inte exakt, så är det samma sak du har aldrig skrivit här.

I ditt eget vittnesförhör från Bergen-Belsen så konstaterar han ju öppet att "[t]hese chambers gave the impression that the roof was falling upon the heads of the people. It was so low". Eftersom han uppenbarligen kunde bedöma både längden, bredden och höjden flera gånger och med ungefärligen samma mått och när han dessutom vid upprepade tillfällen underströk att taket var "so low" är det inte svårt att dra den korrekta slutsatsen att han valde att ljuga om takets höjd.

Citat:
varför hoppar du över pressac kommentar?? Kan dig visa mig i förhöret han säger det? För här säger förhörsledaren att han påstår sagt det är 1,6 meter. !! Sedan vet man hur det är med eran text. Så du får bevisa draper skrivit rätt. För det verka bara han i så fall, för Pressac säger det är 1,73 han har nämnt!! Så du menar att pressac ljuger då? jag har frågat innan om det, varför undviker dumig att ge mig det?? Hittar du inte det?? eller du ljuger?

Är du utvecklingsstörd? Pressacs kommentar kommer ju från Draper-förhöret, där han uppger 5 fot och 8 tum (1,73 meter). Jag vet att det kan vara svårt att konvertera 5 fot och 8 tum till meter men med hjälp av Google är det mesta möjligt, det har du ju själva bevisat! Jag var för övrigt den första i tråden att ta upp detta absurt låga mått, inte du. Den enda som undviker att svara på dessa vansinniga fallasier är du.

Återigen: Bendel uppgav aldrig någonsin ett mått som ens kom i närheten av den korrekta takhöjden. Tvärtom så ljög han gång på gång och underströk att "it felt like the roof was falling on your head".

Citat:
Nope det är full med fel, han har aldrig sagt det är 1½ meter, han har aldrig nämnt det är 3000 utan det är 1000 ... så vem ljuger här??? Så det är full med fel!! Finnsingeting för övrigt av han vittne om gaskamamren.

Jo, i vittnesförklaringen med britterna uppgav han 1,5 meter. Den enda bortförklaring du har till denna vittnesförklaring är att "nån skrev fel", men huruvida Bendel uppgav 1,5, 1,6 eller 1,73 meter är oväsentligt, poäng är att han ljög om en onormalt låg takhöjd i "gaskammaren".

Citat:
Vad har det med saken att göra?? DET ÄR EN SAMMANSTÄLLINING av han förhör, det är ingen som förnekar det!! Det är väl felöversatt när ingenting stämmer där?? 1½ är fel, 3000 är fel m.m.. de har glömt resten av hans förhör inkl resten av diskussion av gaskammaren

Du har inga bevis för att en "kontorist skrev fel". Han vittnesmål är helt i linje med de andra vittnesmålen han gav efter kriget, om en extremt låg och orealistisk takhöjd. Det är en sammanställning av hans uttalanden om faktaomständigheterna kring "gaskammaren" och krematorierna, varför den inte innehåller något om "revolten" i oktober, 1944.

3000 har jag aldrig någonsin påstått. Det är din lögn, inte min.

Citat:
Nej det är det inte, den anger bara vem de har förhört... Nej varför skulle de skriva i 3:e person?? Det är HANS förhörs sammanställning, vilket blir vit helt åt pipan. Du som säger du är källkritiskt, visste inte ens om det var sammanställning.

Menar du att "gaskammaren" var 1,73 meter enligt Bendels vittnesmål? Detta är en absurt låg takhöjd där juderåttorna hade tvingats kröka sina ryggar för att ens få plats. Jag har redan påpekat att huruvida han påstod 1,5, 1,6 eller 1,73 meter är fullständigt irrelevant, han ljög dessvärre fortfarande och underströk att takhöjden var "so low", "it felt likt the roof was falling on your head".

Om det verkligen bara var en sammanfattning av Bendels vittnesmål så hade det självklart varit skrivet i 3:e person: "the witness states", "according to the witness", osv. I själva verket är det dock en sammanställning av Bendels vittnesförklaring och texten är tagen från hans egna vittnesmål.

Hur känns det att behöva tampas med brittiska nationalarkivet? Dåliga kontorister... sanslöst.

Citat:
jaså??? tro jag inte, ha ha ha menar du han inte har läst Orginalet?? Ja menar du att han inte har nämnt det??? Vaför har du inte nämnt det tidigare? För du är fast i en hörna, så nu är han inte inblandat i detta??

Originalet finns med på brittiska nationalarkivets hemsida, och där framgår att han vid ett tillfälle påstod att höjden var 1,5 meter. Detta har ingenting att göra med Mattogno, men eftersom du ogärna går till frontalattack mot brittiska nationalarkivet och deras "kontorister" förstår jag att du gärna börjar babbla om irrelevanta sidospår som inte har något med diskussionen att göra.

Citat:
enigt historia forumet, så är han inblandad:

Hur kan han vara inblandad om han inte översatt nåt av de aktuella förhören?

Citat:
many of his footnotes do not support his claims at all, while other claims are referenced by footnotes to secondary sources and not to the original documents he describes.

Mattogno är den forskare som i allra högst utsträckning, betydligt oftare än ortodoxa forskare, citerar direkt från arkivmaterielet och primärkällorna. Med tanke på att dessa anklagelser kommer från en pseudonym som bokstavligen klippt och klistrat ihop ett manifest om olika förintelsemyter, där han tjuvtagit andrahandskällor och arkivkällor från revisionisternas egna studier, som han aldrig personligen sett, så är detta bara en grotesk uppvisning i hyckleri. Dessutom är det aningen komiskt, för din egen källa har tidigare konstaterat att "Mattogno åtminstone alltid ger korrekta arkivreferenser" på sin egen blogg.

Dessa helt subjektiva, lekmannamässiga åsikter om världens ledande förintelseexpert- och forskare har alltså ingen vikt överhuvudtaget i debatten.

Citat:
Så hur känns det, hur ska du pratar bort det i evigheter?? De klagar på hans fotnotar och de inte stämmer. :P

Vad anonyma internettroll gör för subjektiva bedömningar av världens ledande förintelseforskares fotnötter är ganska ointressant. Men jag förstår att du gärna i brist på annat gärna citerar förintelseforum på internet som stöd för dina teser. Är det ett rimligt argument att åberopa anonyma debatter på CODOH som källa? Nej, självklart inte. Och inte heller är anonyma debatter på Axisforums en giltig eller trovärdig källa.
Citera
2021-07-22, 16:19
Medlem
Bendels vittnessmål handlar väl om uppskattningar, så det var knappast så att kamrarna var exakt 1,5 meter höga, men inte mycket högre heller. Det räckte väl för att få den tidens kortare människor och rymmas någorlunda.
Citera
2021-07-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alertio
Bendels vittnessmål handlar väl om uppskattningar, så det var knappast så att kamrarna var exakt 1,5 meter höga, men inte mycket högre heller. Det räckte väl för att få den tidens kortare människor och rymmas någorlunda.

Om du läser tråden så bör du se att det hela är nån slags missuppfattning. Det finns dessutom originalritningar som visar att det var normal takhöjd.

Om det verkligen skulle ha varit 1,5m takhöjd invändigt, eller onormal inre takhöjd, så skulle det självklart varit nåt som många fler hade vittnat om, och inte bara en person…
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in