Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Förr i tiden var det roligare att ha bil. På 1980-talet sommarjobbade man en sommar och hade sedan råd med både körkort och bil. Ett körkort kostade ett par veckolöner på ett magert betalt sommarjobb på den tiden. När man fixat lappen var det dags för den första skrotbilen. Nybesiktigad skulle den dock vara så att man åtminstone juridiskt sett kunde köra lagligt i ett år. Det var alltid sommar på 1980-talet så att man kunde puttra runt i sakta mak med sidorutan nedvevad och med vänster armbåge utstickande i öppningen. Bensinen var så billig att man kunde tanka fullt utan att röra en min även om man var pank.
Idag leasar man sin första bil för sanslösa belopp, eller hämtar ut en tjänstebil om man har sådana förmåner på jobbet. Kan man inte leasa eller kvittera ut tjänstebil måste man jobba i 5 år för att ha råd med en bättre begagnad kärra. Skrotbilar i hyfsat skick finns inte att få tag i på grund av en massa förbud och regleringar. Alla bila ser likadana ut så nöjet att försöka sticka ut och framhäva sin personlighet med ett udda märke finns inte kvar. Grannen frågar om det är en Kia när man kommer hem för första gången med sin nya BMW.
Ja, det var allt jag ville säga. Frågeställningen är om ni håller med mig eller ej. Om ni inte begriper vad jag vill säga får ni gärna be om ett förtydligande.
Tycker du gör mest som du brukar göra, starta strunttrådar och snacka skit grundade på felaktiga slutsatser eller rena fantasier...
Det har knappast varit billigare att köpa bil än det är idag. Det mesta som vi klagar på är dyrt i dag (sett till vad det står på prislappen då) behöver vi jobba mycket kortare tid idag för att få råd med ån vi någonsin behövde förut.
Det går utmärkt bra att hitta kördugliga billiga bilar för ca 5K och uppåt än idag, visst de är bedagade men nu pratar vi alltså billig förstabil. Hur många timmar behöver man jobba för att få 5-15K för bilköp idag...?
När jag köpte min första bil 1978 så blev det en -69 Opel C-Rekord Coupe som gått ca 10-15K mil och kostade om jag minns rätt 7000kr. Hur många timmar behövde man då jobba 1978 för att spara ihop 7000kr när man som jag hade en timlön på 22,25kr.
Sen är jag rätt säker på att SMHI kan visa dig att det inte alltid var sommar på 80talet.
Att körkort antagligen är dyrare idag då det ställs högre krav på utbildningen, är nog det enda som jag tror kan vara sant i dina fabler. Men att man kunde ta körkort på 80talet för ett par veckolön på ett magert betalt sommarjobbar du nog krystat fram ur röven....
En kommunalanställd hade 1985 en genomsnittlig månadslön på ca 8500kr brutto, tror du en sommarjobbare hade ens hälften av det brutto....?
När jag tog körkort så var min tredje eller fjärde körning uppkörningen, hade alltså två tre körlektioner innan själva uppkörningen. Detta var rätt unikt då det de allra flesta hade bra många fler körlektioner än mig innan uppkörningen. Mitt körkort gick då på totalt ca 4000kr om jag minns rätt, inkluderat teorilektioner och körlektioner, avgift för uppkörning och allt annat. Det var få på den tiden som klarade sig så billigt undan.
”Skrotbilar” för en billig peng finns det en hel del av än idag, hjälpte en kompis med bilköp här om dagen, en Passat -00 för 7000Kr, besiktad till okt -21, närmast rostfri i karossen, V/S-hjul i skapligt skick, 20K mil men dags för kamremsbyte.