2020-12-27, 09:57
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
18-25 åringar med nytaget körkort kör inte runt i upplagade gamla Volvo 142r inredda med plysch och vinröd teddy, sportratt och bilstereo från Clarion. Unga idag privatleasar en Renault, Peugeot eller VW.
Tror det till stor del beror på att dagens urbana unga är så opraktiska, de klarar inte ens att byta till vinterdäck själva. Sedan finns ju fortfarande A-traktorfolket kvar, de är som folk alltid varit.
Citera
2020-12-27, 10:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det var roligare att äga bil som 20-nånting än som 40-plus i alla fall. Jag mekade och skruvade aldrig med mina bilar, däremot lagade jag rost (inte roligt) och polerade och vaxade regelbundet (roligt). Idag har jag i stort sett tappat intresset för sånt, har ingen bra lokal eller carport heller... Lämnar in bilen för Ditecbehandling vartannat år ungefär, handtvättar ett fåtal gånger per år men spolar åtminstone av bilen med högtryck hyfsat regelbundet.

Jag minns de första bilarna man hade, och särskilt när man körde hem det allra första bilen. Varje gång någon i kompisgänget hade bytt bil skulle det såklart provköras och första dagen åkte man planlöst omkring hela kvällen och lyssnade på musik från kassettband i nån halvsunkig stereo. De första bilsemestrarna sträckte sig max ett par timmars resa från hemmet men planerades minutiöst. Kolla olja, spänna fläktremmen, tanka fullt, fylla på spolarvätska osv. Samt det viktigaste av allt, spela in ett blandband med de bästa låtarna i rätt ordning.
Citera
2020-12-27, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Tror det till stor del beror på att dagens urbana unga är så opraktiska, de klarar inte ens att byta till vinterdäck själva. Sedan finns ju fortfarande A-traktorfolket kvar, de är som folk alltid varit.

Ja, eller så har de helt enkelt ingen lust.
Vad gäller A-traktor folket är det inte heller som det varit. Lärde mig ett nytt ord när jag läste Aftonbladet igår.

Reportage från Danderyd. Där åker 15-17 åringarna tydligen omkring i "MOPED-SUVAR" som föräldrarna har köpt till sina barn för 200-300 tkr. Kan det bli löjligare?
Citera
2020-12-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Förr i tiden var det roligare att ha bil. På 1980-talet sommarjobbade man en sommar och hade sedan råd med både körkort och bil. Ett körkort kostade ett par veckolöner på ett magert betalt sommarjobb på den tiden. När man fixat lappen var det dags för den första skrotbilen. Nybesiktigad skulle den dock vara så att man åtminstone juridiskt sett kunde köra lagligt i ett år. Det var alltid sommar på 1980-talet så att man kunde puttra runt i sakta mak med sidorutan nedvevad och med vänster armbåge utstickande i öppningen. Bensinen var så billig att man kunde tanka fullt utan att röra en min även om man var pank.

Idag leasar man sin första bil för sanslösa belopp, eller hämtar ut en tjänstebil om man har sådana förmåner på jobbet. Kan man inte leasa eller kvittera ut tjänstebil måste man jobba i 5 år för att ha råd med en bättre begagnad kärra. Skrotbilar i hyfsat skick finns inte att få tag i på grund av en massa förbud och regleringar. Alla bila ser likadana ut så nöjet att försöka sticka ut och framhäva sin personlighet med ett udda märke finns inte kvar. Grannen frågar om det är en Kia när man kommer hem för första gången med sin nya BMW.

Ja, det var allt jag ville säga. Frågeställningen är om ni håller med mig eller ej. Om ni inte begriper vad jag vill säga får ni gärna be om ett förtydligande.

Tycker du gör mest som du brukar göra, starta strunttrådar och snacka skit grundade på felaktiga slutsatser eller rena fantasier...

Det har knappast varit billigare att köpa bil än det är idag. Det mesta som vi klagar på är dyrt i dag (sett till vad det står på prislappen då) behöver vi jobba mycket kortare tid idag för att få råd med ån vi någonsin behövde förut.

Det går utmärkt bra att hitta kördugliga billiga bilar för ca 5K och uppåt än idag, visst de är bedagade men nu pratar vi alltså billig förstabil. Hur många timmar behöver man jobba för att få 5-15K för bilköp idag...?

När jag köpte min första bil 1978 så blev det en -69 Opel C-Rekord Coupe som gått ca 10-15K mil och kostade om jag minns rätt 7000kr. Hur många timmar behövde man då jobba 1978 för att spara ihop 7000kr när man som jag hade en timlön på 22,25kr.

Sen är jag rätt säker på att SMHI kan visa dig att det inte alltid var sommar på 80talet.

Att körkort antagligen är dyrare idag då det ställs högre krav på utbildningen, är nog det enda som jag tror kan vara sant i dina fabler. Men att man kunde ta körkort på 80talet för ett par veckolön på ett magert betalt sommarjobbar du nog krystat fram ur röven....

En kommunalanställd hade 1985 en genomsnittlig månadslön på ca 8500kr brutto, tror du en sommarjobbare hade ens hälften av det brutto....?

När jag tog körkort så var min tredje eller fjärde körning uppkörningen, hade alltså två tre körlektioner innan själva uppkörningen. Detta var rätt unikt då det de allra flesta hade bra många fler körlektioner än mig innan uppkörningen. Mitt körkort gick då på totalt ca 4000kr om jag minns rätt, inkluderat teorilektioner och körlektioner, avgift för uppkörning och allt annat. Det var få på den tiden som klarade sig så billigt undan.

”Skrotbilar” för en billig peng finns det en hel del av än idag, hjälpte en kompis med bilköp här om dagen, en Passat -00 för 7000Kr, besiktad till okt -21, närmast rostfri i karossen, V/S-hjul i skapligt skick, 20K mil men dags för kamremsbyte.
Citera
2020-12-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Svårt att säga eftersom alla ser likadana ut. Men typ "alla" bör vara rätt svar.

Typ ”inga” är rätt svar...

Mig veterligen så limmas det sällan eller aldrig på några plastsjok på bilarna så man inte kan se skillnad på dem. Hur ska man kunna demontera t ex frontplast etc om det är fastlimmat på plåten....?

I de flesta fall är det rätt lätt att demontera hela fronten eller aktern på bilarna för att komma åt sådant som är innanför, då det sitter med skruvar och clips.

Sen har det varit samma visa genom alla tider, att folk har klagat på att bilar förr såg bättre ut, lättare att se skillnad på, än dagens bilar som alla ser så lika ut..... Så har folk mässat på 30talet, 40talet, 50talet, 60talet, ja alla årstiden och gör det än idag.
Citera
2020-12-27, 10:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Typ ”inga” är rätt svar...

Mig veterligen så limmas det sällan eller aldrig på några plastsjok på bilarna så man inte kan se skillnad på dem. Hur ska man kunna demontera t ex frontplast etc om det är fastlimmat på plåten....?

I de flesta fall är det rätt lätt att demontera hela fronten eller aktern på bilarna för att komma åt sådant som är innanför, då det sitter med skruvar och clips.

Sen har det varit samma visa genom alla tider, att folk har klagat på att bilar förr såg bättre ut, lättare att se skillnad på, än dagens bilar som alla ser så lika ut..... Så har folk mässat på 30talet, 40talet, 50talet, 60talet, ja alla årstiden och gör det än idag.

Där ser man. Vet ingenting om bilar jag, helt ointresserad, gissar hej vilt.
Citera
2020-12-27, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tycker du gör mest som du brukar göra, starta strunttrådar och snacka skit grundade på felaktiga slutsatser eller rena fantasier...

Det har knappast varit billigare att köpa bil än det är idag. Det mesta som vi klagar på är dyrt i dag (sett till vad det står på prislappen då) behöver vi jobba mycket kortare tid idag för att få råd med ån vi någonsin behövde förut.

Det går utmärkt bra att hitta kördugliga billiga bilar för ca 5K och uppåt än idag, visst de är bedagade men nu pratar vi alltså billig förstabil. Hur många timmar behöver man jobba för att få 5-15K för bilköp idag...?

När jag köpte min första bil 1978 så blev det en -69 Opel C-Rekord Coupe som gått ca 10-15K mil och kostade om jag minns rätt 7000kr. Hur många timmar behövde man då jobba 1978 för att spara ihop 7000kr när man som jag hade en timlön på 22,25kr.

Sen är jag rätt säker på att SMHI kan visa dig att det inte alltid var sommar på 80talet.

Att körkort antagligen är dyrare idag då det ställs högre krav på utbildningen, är nog det enda som jag tror kan vara sant i dina fabler. Men att man kunde ta körkort på 80talet för ett par veckolön på ett magert betalt sommarjobbar du nog krystat fram ur röven....

En kommunalanställd hade 1985 en genomsnittlig månadslön på ca 8500kr brutto, tror du en sommarjobbare hade ens hälften av det brutto....?

När jag tog körkort så var min tredje eller fjärde körning uppkörningen, hade alltså två tre körlektioner innan själva uppkörningen. Detta var rätt unikt då det de allra flesta hade bra många fler körlektioner än mig innan uppkörningen. Mitt körkort gick då på totalt ca 4000kr om jag minns rätt, inkluderat teorilektioner och körlektioner, avgift för uppkörning och allt annat. Det var få på den tiden som klarade sig så billigt undan.

”Skrotbilar” för en billig peng finns det en hel del av än idag, hjälpte en kompis med bilköp här om dagen, en Passat -00 för 7000Kr, besiktad till okt -21, närmast rostfri i karossen, V/S-hjul i skapligt skick, 20K mil men dags för kamremsbyte.

Du gör misstaget att läsa TS trådstart bokstavligt istället för bildligt. Din Rekord från 1969 var garanterat enklare för en hemmapulare att få fason på, jmf med en Passat från -00 som exempelvis behöver en ny kamrem och en ny koppling, där air-bag lampan lyser och 2 ABS-givare har sagt upp sig, samt centrallåset inte längre låser upp bakdörrarna. En annan egenhet som många "nyare" äldre bilar har är att sladdarna till bakluckan nöts av. Då går det inte längre att öppna bakluckan, eftersom tillverkarna sparat in nyckellås, samt mekanisk öppningsmekanism.
Citera
2020-12-27, 10:27
Medlem
Citat:
En Volvo 960 av senare årsmodell med sexa och fullt utrustningspaket finns det väldigt få nya bilar som slår på en endaste punkt. På 80-talet var det dock en bättre begagnad Volvo 164 som gällde om man ville åka flott.

Visst var en maxad 960 en mycket trevlig vagn för sin tid, men även då så stod den sig rätt slätt mot många bilar, t ex BMW 7serie. Och faktum är att idag så klår de flesta bilar i liknande storlek den med råge utan besvär. Jag har själv en -18 Passat GTS och det svider lite att tvingas erkänna att den klår min gamla BMW -99 750iL lyxkryssare på de flesta punkter, men inte alla. Den går inte lika tyst och komfortabelt, men nästan trots 19” 40profil jämfört med 18” 50profil. Men har ett mycket spänstigare chassie, mycket skönare styrning, lika sköna eller skönare stolar, bättre ventilation. Mycket bättre strålkastare och ljus. Men billigare skinninredning och golvmatta etc.
Citera
2020-12-27, 10:30
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Det är snarare biltillverkarna som har problem när man limmar på så många plastsjok på plåten att det inte går att se skillnad på bilarna längre.

På 1980-talet kunde man se, höra och lukta skillnad mellan en VW Scirocco och en Opel Manta på 5 kilometers håll. Man visste också, baserat på bilmodellen, vilken typ av människa som satt bakom ratten och vilken musik han lyssnade på. Idag ser alla bilar ut som en Kia och man vet på förhand att föraren lyssnar på eurodisco via någon reklamstation på radio.
Bilarna höll dessutom och att byta delar var som att lrka med lego. Idag kan du knappt byta däck utan att någon dator spottar ur sig felkoder och låser hela bilen.

Släng in moderna säten i en 80-talsbil så har du en riktig toppenbil. Hade någon smart typ börjat producera 240/740 så hade jag slagit till utan att blinka. Det fanns en rik variation av bilmodeller för alla behov. Idag är alla modeller sådana där upphöjda Mini Coopers med för stora hjul. Gjord för innerstadspensionärer.
Citera
2020-12-27, 10:31
Medlem
När jag tog körkort så hade i princip alla rena skrotbilarna, det var ju liksom det enda man hade råd med när man var 18. Man kanske dekaltrimmade eller slängde på lite schysstare fälgar och det räckte ganska bra då. Hade man nåt sportigare med dubbla weber eller en rallykam så var man allan-ballan och alla brudar stod på kö att åka med

Idag tar kidsen ett banklån direkt efter skolan och köper en sportbil för 400k med minst lika många hästkrafter. (ja jag vet att det egentligen uttrycks i KW och newton numera) Helt galet att skuldsätta sig på det viset men jag misstänker att filmer som Fast and furious-serien har en skuld i detta.
Sen ger man sig ut med fara för andras liv och tror man är kung och kan man inte drifta i en perfekt cirkel runt en vettskrämd gammal tant så är man inte cool helt enkelt. Brudarna står dock inte på kö längre då dom är för upptagna med att posta selfies.

Tiderna förändras sannerligen.
Citera
2020-12-27, 10:32
Medlem
Citat:
Förr i tiden var det roligare att ha bil. På 1980-talet sommarjobbade man en sommar och hade sedan råd med både körkort och bil. Ett körkort kostade ett par veckolöner på ett magert betalt sommarjobb på den tiden. När man fixat lappen var det dags för den första skrotbilen. Nybesiktigad skulle den dock vara så att man åtminstone juridiskt sett kunde köra lagligt i ett år. Det var alltid sommar på 1980-talet så att man kunde puttra runt i sakta mak med sidorutan nedvevad och med vänster armbåge utstickande i öppningen. Bensinen var så billig att man kunde tanka fullt utan att röra en min även om man var pank.

Idag leasar man sin första bil för sanslösa belopp, eller hämtar ut en tjänstebil om man har sådana förmåner på jobbet. Kan man inte leasa eller kvittera ut tjänstebil måste man jobba i 5 år för att ha råd med en bättre begagnad kärra. Skrotbilar i hyfsat skick finns inte att få tag i på grund av en massa förbud och regleringar. Alla bila ser likadana ut så nöjet att försöka sticka ut och framhäva sin personlighet med ett udda märke finns inte kvar. Grannen frågar om det är en Kia när man kommer hem för första gången med sin nya BMW.

Ja, det var allt jag ville säga. Frågeställningen är om ni håller med mig eller ej. Om ni inte begriper vad jag vill säga får ni gärna be om ett förtydligande.

Bilarna är så sjukt mycket bättre nu än förr ta en bil från millenieskiftet ljusår från en 240. man kan tänka att ja men den är äldre näää dom var inte bättre än så

Men det var kul att tanka fulltank 42 liter genom att stoppa i 200kr i automaten farhågan var hade man kört så pass slut på soppan så man fick i allt
Citera
2020-12-27, 10:33
Medlem
Citat:
Rost, gnissel och blårök är vad vi på den tiden kallade "charm". Dessutom var bilar tillverkade på 70-talet så enkla att det inte fanns någonting som kunde gå sönder. Rost fixades med silvertejp och ståltråd. Blårök kunde man fixa med en flaska undermedel från bensinmacken som hade exotiska namn som OK, Esso, Shell, Texaco, Uno X eller BP. Idag heter bensinmackar Circle Gay eller någonting liknande och säljer korv och mikrovågsugnar i större utsträckning än bränsle och varningstrianglar.

Soppan låg på runt 3-5 kronor litern i mitten på 1980-talet, vilket motsvarar under tian idag:

https://nyheter24.se/nyheter/927972-sa-mycket-har-bensinen-kostat-genom-historien

Man kan ju undra hur bilverkstäderna kunde överleva 70-90talen om det inte fanns nåt som kunde gå sönder på bilarna på den tiden.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in