2020-12-26, 22:07
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hej!

Här på delforumet Integration & Invandring kan man oftast läsa mycket hätska ord mot alla de som invandrat till Sverige under de senaste 30 åren (sen ca 1990). Det har sannerligen varit många, ca 1.5-2 miljoner personer (15%-20%) av Sveriges befolkning tillhör numera de som kommit hit de senaste 30 åren. Takten har minskat något sedan 2015, då det var en topp.

Många här på forumet uttrycker en extremt stor frustration över sakernas tillstånd, och att alla dessa människor finns i Sverige. Min egen inställning till det hela idag: dels är det irreversibelt, finns ingen chans i universum att Sverige åter skulle bli ett "etnisk homogent" land som på 1960-talet. Dels finner jag ofta stor glädje i dessa nyinflyttade. Jag har vänner och arbetskamrater i denna grupp som är riktiga fenomen. Öppenheten, gemenskapen och glädjen i att vara ett land som folk vill komma till (snarare än tvärt om) gillar jag också.

Nu har det dock inte alltid varit så. Under en period från ca 2008, med peak 2010 och viss ökning igen 2015 har jag varit en av er. En av de hatiska som skriver om "Somaliers låga IQ" och "Sverige är ett islamistiskt kalifat 2040". Detta skäms jag för idag. Kan kanske delvis ursäktas av stress och en negativ livssituation. Idag är allt mycket bättre och jag har som sagt förstått att uppskatta rikedomen i det som alla bär med sig.

Så mina frågor till er "Flashbacks-rasister" blir (utan att outa er):
(a) Vad tror ni er kunna uppnå? De invandrade är här för att stanna tror jag, och de kommer att öka i andel av befolkningen under hela min livstid och antagligen er också. Om de bara ges chans att integrera sig kommer de att bidra extremt mycket med innovation och välstånd. Varför då vara på kant med resten av ert liv?
(b) Ungefär hur gamla är ni?
(c) Vilken livssituation befinner ni er i?
(d) Känner ni, eller kommer ni dagligen i kontakt med, invandrade personer från Balkan, Mellanöstern, Afrika? Pratar ni någonsin med sådana personer?

God Jul! Och ordet är fritt
Citera
2020-12-26, 22:53
Medlem
a) Stopp på invandringen eller en rejäl minskning. Jag tror att den en stor andel av dem inte vill integreras (hur man ens definierar det).
b)30+
c) Gift med barn. God ekonomi.
d) I kollektivtrafiken (innan pandemin) och på jobbet och vänner.
Citera
2020-12-26, 22:58
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan kanske delvis ursäktas av stress och en negativ livssituation. Idag är allt mycket bättre och jag har som sagt förstått att uppskatta rikedomen i det som alla bär med sig.
Här tror jag du är någonting viktigt på spåren. Min uppfattning av den typiske Flashbackrasisten, är att han (ja, det är en man) är en socialt misslyckad individ som tar ut frustrationen över sina egna tillkortakommanden på främmande folkslag, antagligen för att han har något slags romantiserad bild att han hade lyckats bättre i livet om det inte vore för alla invandrare. När, eller om, Flashbackrasisten gör en förändring i livsstil, och kanske skaffar en partner, köper hus och får barn, kommer han inte känna samma behov av att kritisera invandrare för alla problem i samhället.
Citera
2020-12-26, 22:59
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Jag är nog ingen rasist men anser att invandringspolitiken skapar alldeles för mycket onödiga samhällsproblem, därför bör invandringen stoppas totalt. Dock anser jag att alla skötsamma invandrare som redan är medborgare i landet skall få stanna kvar, medans islamister, kriminella och rena bidragssvindlare bör kastas ut.

Jag stöter på en hel del invandrare varje dag, och besväras inte av det så länge de beter sig ok.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-12-26 kl. 23:06.
Citera
2020-12-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
kriminella och rena bidragssvindlare bör kastas ut.

Jag förstår. Jag antar att du inte tänker dig att etniska svenskar som är "kriminella och rena bidragssvindlare" (sådana finns det en hel del av) bör kastas ut? Eller?

Hur drar du då då en knivskarp och rättssäker gräns mellan de kriminella och rena bidragssvindlare som ska kastas ut och de som inte ska det?
Citera
2020-12-26, 23:10
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Jag förstår. Jag antar att du inte tänker dig att etniska svenskar som är "kriminella och rena bidragssvindlare" (sådana finns det en hel del av) bör kastas ut? Eller?
Helt vanliga svenskar går nog inte att utvisa.. De har väl bara medborgarskap i detta landet, eller...
Citat:
Hur drar du då då en knivskarp och rättssäker gräns mellan de kriminella och rena bidragssvindlare som ska kastas ut och de som inte ska det?
Såna som avslöjats och dömts för tex grova våldsbrott eller ha svindlat till sig en massa bidrag skall utvisas, inga andra.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2020-12-26 kl. 23:13.
Citera
2020-12-26, 23:13
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
(a) Vad tror ni er kunna uppnå? De invandrade är här för att stanna tror jag, och de kommer att öka i andel av befolkningen under hela min livstid och antagligen er också. Om de bara ges chans att integrera sig kommer de att bidra extremt mycket med innovation och välstånd. Varför då vara på kant med resten av ert liv?
Du har alltså gett upp så att du kan leva ett isolerat och bekymmersfritt liv oavsett samhällsutveckling? Är du poster boy för refugees welcome to swedistan eller bara skitnödigt mongo på samhall?
Citera
2020-12-26, 23:13
Medlem
Citat:
Helt vanliga svenskar går nog inte att utvisa..
Såna som avslöjats och dömts för grova våldsbrott eller ha svindlat till sig en massa bidrag skall utvisas, inga andra.

Tack för svaret! Jag menade dock inte hur du definierar brottet som sådant.

Jag menar snarare att om två personer begått exakt samma brott och den ena ska kastas ut men inte den andra, hur drar du gränsen mellan dessa två grupper knivskarpt och rättssäkert?

Du skriver "Helt vanliga svenskar går nog inte att utvisa.." men hur definierar du alltså "helt vanliga svenskar" i lagtexten i ett upplyst västerländskt land?
Citera
2020-12-26, 23:15
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Tack för svaret! Jag menade dock inte hur du definierar brottet som sådant.

Jag menar snarare att om två personer begått exakt samma brott och den ena ska kastas ut men inte den andra, hur drar du gränsen mellan dessa två grupper knivskarpt och rättssäkert?

Du skriver "Helt vanliga svenskar går nog inte att utvisa.." men hur definierar du alltså "helt vanliga svenskar" i lagtexten i ett upplyst västerländskt land?
Du själv använde benämningen "etniska svenskar".. Och sådana medborgare har nog inget annat land dit de kan utvisas till om de skulle missköta sig här..
Citera
2020-12-26, 23:16
Bannlyst
Det handlar helt enkelt om att stänga gränserna då det inte behövs fler invandrare.

De som är skötsamma och svenska medborgare ska stanna kvar.

Ut med alla terrorister, bidragstagare.

Skärp straffen och arbeta samtidigt förebyggande (på riktigt) så att andra generationens invandrare inte blir några ghettobarn som tycker det är coolt med kriminalitet och bling bling.

Egentligen ligger inte min kritik mot invandrarna, utan på politikerna som sett till att vi är där vi är idag.

En motfråga till TS; vilket parti kommer du rösta på i nästa val? Och vilka partier har du tidigare röstat på?
Citera
2020-12-26, 23:17
Medlem
Daniel501s avatar
Mitt mål är att skapa en sådan stor opinion att Sverige gör det olagligt för icke-Vita att inneha Svenskt medborgarskap.

Svårt? Javisst. Omöjligt? Absolut inte.

Att bo bland Vita är ingen rättighet.
Citera
2020-12-26, 23:19
Medlem
Citat:
Du själv använde benämningen "etniska svenskar".. Och sådana medborgare har nog inget annat land dit de kan utvisas till om de skulle missköta sig här..

Det skrev jag men inte med avsikten att det skulle användas som definition på liv och död i en domstol.

Frågan kvarstår nog, och jag tror att det är extremt svårt att dra en sådan gräns. Du kan inte använda att "de har ett land som de kan utvisas till" eftersom många av de invandrade inte har just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in