• 2
  • 3
2020-12-26, 16:59
Medlem
Januari har 31 dagar, inte 30.
Citera
2020-12-26, 17:01
Medlem
Damn 5000 för lägenhet i andrahand.
Jag hyrde ett rum för så mycket.
Det var iofs I Stockholm vet inte vilken håla du bor i
Citera
2020-12-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
Min hyresgäst betalar mig i handen 5500kr i månaden för den lägenhet jag hur ut till honom.
Men för två veckor sedan lånade jag 1000 kr av honom så nu är det 4500kr som gäller för januari månad.

Nu ska han bara bo en vecka i januari dock, av skäl som inte är relevanta för rådande sits. Så jag tar betalt för en vecka (1-7 e januari). Och jag har då räknat såhär:

5500kr delat på 30 dagar = 184kr /dag.

184kr x 7 dagar (alltså en vecka in i januari) = 1286kr ca. Och sen är jag skyldig 1000kr så alltså betalar han 286kr totalt.

Andra räknesättet (som jag tycker var enklare) ser ut som följer..

4500kr (1000kr mitt lån redan avdraget) delat på 30 dagar ger en summa på 150kr/dag.

Så alltså 150kr x 7 (1 vecka) blir 1050kr för januari.

Men med detta senare räknesätt får jag 1050 i hyra medan det första räknesättet bara ger mig 286kr för januari.

Vart vurpar jag här?

Har ni haft någon form av avtal/hyreskontrakt? Muntligt eller skriftligt? Bäst hade ju ett skriftligt avtal varit, men jag har uppfattningen att han hyr svart och därför finns inget skriftligt avtal.

I vanliga fall, så får man ändå betala för en hel månad. Oavsett om man bor kvar hela perioden eller inte. Det är bland annat därför som man kan få dubbla hyror ibland. För man betalar per kalendermånad, även under uppsägningsperioden. Jag vet dock inte vad ni har haft för avtal, om ni har haft något alls. Har ni tidigare kommit överens om att han betalar för en hel månad i förskott, så låter det rimligt att han ska betala hela månadens hyra. Oavsett om han bara bor kvar en vecka eller inte. Så brukar hyresavtal se ut. Sedan kan ni antingen göra avdrag med 1000 kr, eller om du betalar tillbaka den summan som du är skyldig.
Senast redigerad av Amberfly 2020-12-26 kl. 17:47.
Citera
2020-12-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Januari har 31 dagar, inte 30.

ja fuck!!! a jag får ändra..
Citera
2020-12-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
En normal person hade tagit 0kr för den veckan.
Det vanliga är att man i slutet av december betalar för HELA januari i förskott.

Hyresgästen disponerar då givetvis bostaden hela månaden. Om han vill dra innan är inte hyresvärdens problem.

Nej det är inte snålt eller svennigt att upplåta sin bostad till andra och vilja ha betalt för egna kostnader, slitaget, ansvaret och risken
Citera
2020-12-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det vanliga är att man i slutet av december betalar för HELA januari i förskott.

Hyresgästen disponerar då givetvis bostaden hela månaden. Om han vill dra innan är inte hyresvärdens problem.

Nej det är inte snålt eller svennigt att upplåta sin bostad till andra och vilja ha betalt för egna kostnader, slitaget, ansvaret och risken

hyggligt fan.
Citera
2020-12-26, 20:07
Medlem
Citat:
hyggligt fan.
Japp klart man låter folk bo, och klart de vill betala.
Citera
2020-12-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ok. Sjukt att om man drar av skulden först från 5500 dvs han ger mig 4500 för 30 dagar och sen bara bor en vecka så blir det 1050. Och då har han ju tusenlappen som jag lånade kvar i fickan när han betalar.

Inte det minsta sjukt?

Du använder hans tusenlapp för att ge han rabatt på hyran för hela månaden trots han bara ska bo en vecka. Rabatten för resten av månaden får du alltså tillbaka i exempel 2.
Citera
2020-12-26, 21:02
Medlem
Citat:
Min hyresgäst betalar mig i handen 5500kr i månaden för den lägenhet jag hur ut till honom.
Men för två veckor sedan lånade jag 1000 kr av honom så nu är det 4500kr som gäller för januari månad.

Nu ska han bara bo en vecka i januari dock, av skäl som inte är relevanta för rådande sits. Så jag tar betalt för en vecka (1-7 e januari). Och jag har då räknat såhär:

5500kr delat på 30 dagar = 184kr /dag.

184kr x 7 dagar (alltså en vecka in i januari) = 1286kr ca. Och sen är jag skyldig 1000kr så alltså betalar han 286kr totalt.

Andra räknesättet (som jag tycker var enklare) ser ut som följer..

4500kr (1000kr mitt lån redan avdraget) delat på 30 dagar ger en summa på 150kr/dag.

Så alltså 150kr x 7 (1 vecka) blir 1050kr för januari.

Men med detta senare räknesätt får jag 1050 i hyra medan det första räknesättet bara ger mig 286kr för januari.

Vart vurpar jag här?

Det vettiga alternativet är väl att ni skiljs åt som vänner och tar varsin referens.
Låt småpengarna vara goodwill och sluta räkna på småpengar.
Citera
2020-12-26, 23:31
Medlem
Citat:
Vi är oense om vad han ska betala summa sumarum..

Jag hävdar att han ska ge mig 1050 för en vecka. Han säger att jag inte ska ha något. Dvs 0kr.

Då har han rätt och jag räknat fel. Tack för svar.

tråden verkar ju lite klar och andra har svarat typ det jag tänker skriva, men gjort det lite otydligt.
tycker att det är en intressant frågeställning och lite av en sån mattenöt.
lätt att missuppfatta. påminner om nån gammal nöt med tre piccolos som delade upp dricks på ett hotell. hursomhelst. vill bara förtydliga lösningen på detta problem.

drar du av tusen spänn innan så delar du upp din återbetalning till honom över 30 dagar varav 7 av dom dagsåterbetalningarna tillfaller honom och dom resterande 23 återbetalningsdagarna åker tillbaka i din ficka.

du delar då alltså upp din återbetalning i 30 delar och han får bara 7 av dessa
Senast redigerad av Spakur 2020-12-26 kl. 23:42.
Citera
2020-12-27, 11:31
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det vettiga alternativet är väl att ni skiljs åt som vänner och tar varsin referens.
Låt småpengarna vara goodwill och sluta räkna på småpengar.

Yup, skrev det till TS som svar på hans PM. Jag citerar:

Citat:
Jag gör oftast såna avrundningar i livet när det handlar om några hundralappar, oftast får man något tillbaka. Antingen en tjänst senare i livet eller en flaska vin eller nåt. Särskilt kring nyår och sånt. Så tajma in nyheten om att ni är kvitt nu kring jul och nyår så blir det perfekt.

Ha i åtanke att din kompis först lånade ut till dig, vilket var schyst.

Jag hade ALDRIG tillåtit mig själv att sjunka så lågt att tjafsa om eller kräva kompisar på 200kr.
Citera
2020-12-27, 14:29
Medlem
B. Mystics avatar
Han ska betala 5500 kronor. Gör han inte det hyr du ut till någon annan.
Sen ska du betala tillbaka de 1000 kronor du lånade.

Lär dig göra affärer för helvete.
Man hyr lägenhet på månadsbasis
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här