2026-05-25, 21:40
  #49
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrusken
Från vad jag har läst gällande silvrets framtid är det nog inte så dumt att ha AuAg Silver Bullet A som en liten krydda.

Vad tycker ni?

Fonderna är för dyra, det är min åsikt. Allt över 0.5% är skräp. Du tar all risk, dom garanterar ingenting.

Så all risk ligger på dig, medan dom kammar hem sina fondavgifter.
Citera
2026-05-25, 22:38
  #50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrusken
Från vad jag har läst gällande silvrets framtid är det nog inte så dumt att ha AuAg Silver Bullet A som en liten krydda.

Vad tycker ni?

En hel del bedömare menar ju att silvret ska upp ännu högre, så varför inte?

Min portfölj består till 2,5 % av silverbolag och -fonder (AuAg Silver Bullet), så det är väl att betrakta just som en liten krydda. Väldigt fin avkastning hittills utan alltför stor risk, om än volatilt.
Citera
2026-05-25, 22:39
  #51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Fonderna är för dyra, det är min åsikt. Allt över 0.5% är skräp. Du tar all risk, dom garanterar ingenting.

Så all risk ligger på dig, medan dom kammar hem sina fondavgifter.

Vilka fonder garanterar nånting alls? Ska du komma under 0,5 % i avgift är det indexfonder som gäller.
Citera
2026-05-25, 22:50
  #52
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vilka fonder garanterar nånting alls? Ska du komma under 0,5 % i avgift är det indexfonder som gäller.

Det är indexfonder som gäller.

Vill man kombinera auag med en indexfond, absolut. "kan" betala av sig.
Men jag hade inte chansat.
Citera
2026-05-25, 22:55
  #53
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Det är indexfonder som gäller.

Vill man kombinera auag med en indexfond, absolut. "kan" betala av sig.
Men jag hade inte chansat.

Är det guld och silver du är ute efter till låg avgift är det ETF:er som gäller. De är ju oftast indexbaserade, därav de låga förvaltningsavgifterna. Men där får man ju betala courtage och växlingsavgifter också, eftersom de handlas som aktier. Så det kan ändå bli rätt dyrt om man behåller dem en kortare tid.

OT, men sällsynta jordartsmetaller kan vara en bra investering. Jag har haft väldigt fin utveckling på de ETF:er jag köpte förra året (>50 %). Kolla in VanEck och WisdomTree t.ex.
Citera
2026-05-25, 23:00
  #54
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är det guld och silver du är ute efter till låg avgift är det ETF:er som gäller. De är ju oftast indexbaserade, därav de låga förvaltningsavgifterna. Men där får man ju betala courtage och växlingsavgifter också, eftersom de handlas som aktier. Så det kan ändå bli rätt dyrt om man behåller dem en kortare tid.

OT, men sällsynta jordartsmetaller kan vara en bra investering. Jag har haft väldigt fin utveckling på de ETF:er jag köpte förra året (>50 %). Kolla in VanEck och WisdomTree t.ex.

Jordmetaller har varit ett trevligt alternativ de senaste 2 åren, nästan ingen har hoppat på det tåget.
Citera
2026-05-26, 08:49
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
En hel del bedömare menar ju att silvret ska upp ännu högre, så varför inte?

Min portfölj består till 2,5 % av silverbolag och -fonder (AuAg Silver Bullet), så det är väl att betrakta just som en liten krydda. Väldigt fin avkastning hittills utan alltför stor risk, om än volatilt.

Tänker samma som dig, tror du AuAg essential metalls kommer leverea bättre än Silver bullet framöver?
Införskaffade mig lite Fysiskt Silver i början av året
Citera
2026-05-26, 09:42
  #56
Medlem
Jag ser silver som en kortare position. Man måste vara beredd på den volatila marknaden.
Guld kan man med fördel ha i ett långt investeringsperspektiv.

På kort sikt så tror jag att guldpriset fortsatt kommer att peka svagt nedåt. Behovet av USD är helt enkelt för högt i samband med att Irankonflikten fortgår. Behovet av USD tränger ut vad som annars troligen varit vidare substansiella positioneringar i Guld.

På lite längre sikt ser jag ingen större tvekan dock. USA kommer att fortsätta trycka pengar. Värdet av USD kommer fortsatt att urholkas. Jag ser ingenting som på lite längre sikt kan ändra den processen.
Jag funderar dessutom på om FED kommer försöka sig på att på artificiellt sätt hålla nere obligationsräntorna. Detta har skett tidigare, men då obligationsmarknaden numera är större än FED så tror jag att det är dömt att misslyckas på lite sikt.

Skulle det ske dock i tidigare del av processen, så innebär det svagare Dollar samtidigt som räntan på forcerat sätt fortsatt hålls låg.
Det är i sådant fall en perfekt bakgrund för ett nytt Bullrace i Guld.
Silver följer i detta fallet med i racet,men till skillnad från Guld så håller inte Silver sitt värde tillnärmelsevis på samma sätt. Marknaden är dessutom betydligt mera utsatt för olika åtgärder.

Vill man investera i silver så bör man ha sina stop loss gränser klara för sig.
En längre positionering i Guld har inte alls samma aktiva behov. En positionering i Guld gör man i huvudsak som hedge emot börs och räntemarknaden. Det är en långsiktig position ämnad att behålla värdet av sin valuta.

Silver är något helt annat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in