2026-01-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Tack för input, funderar att köra ynka 2,5 procent var i Silver och guld fonden.
Är det något som man ska tänka långsiktigt eller hur fungerar det med Fonder som dessa?
Kör annars bara långsiktigt med mitt investerande men känner att jag kan krydda lite.
Långsiktigt så är ädelmetaller en utmärkt del av portföljen då korrelation med övriga portföljen är mycket låg, vilket gör det en bra långsiktig placering oavsett marknadsläge.

Sen när det gäller just ädelmetaller så ska man definitivt förstå att det är skillnad på guld och guld (eller annan ädelmetall). Fonder såsom exempelvis Blackrock world gold eller AuAg som diskuterats tidigare investerar i gruvbolag, inte i råvaran. Det innebär att du adderar ett ytterligare lager av risk. Ett gruvbolag skulle teoretiskt kunna prospektera helt fel och gå i stöpet, trots ett stigande guldpris. Ett stigande guldpris skulle också kunna bli en rejäl hävstång och stor multipel till ett gruvbolags aktievärde.
Citera
2026-01-10, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Långsiktigt så är ädelmetaller en utmärkt del av portföljen då korrelation med övriga portföljen är mycket låg, vilket gör det en bra långsiktig placering oavsett marknadsläge.

Sen när det gäller just ädelmetaller så ska man definitivt förstå att det är skillnad på guld och guld (eller annan ädelmetall). Fonder såsom exempelvis Blackrock world gold eller AuAg som diskuterats tidigare investerar i gruvbolag, inte i råvaran. Det innebär att du adderar ett ytterligare lager av risk. Ett gruvbolag skulle teoretiskt kunna prospektera helt fel och gå i stöpet, trots ett stigande guldpris. Ett stigande guldpris skulle också kunna bli en rejäl hävstång och stor multipel till ett gruvbolags aktievärde.

Jo det är jag med på, skulle du säga att det är bättre att köpa Certifikat eller rent av fysiskt guld och silver än t.ex auag fonder.
Förstår såklart att det finns för och nackdelar med båda.
Men just när mitt innehav endast är långsiktigt och jag vill sitta på det länge så att säga.
Citera
2026-01-10, 19:01
Medlem
Citat:
Jo det är jag med på, skulle du säga att det är bättre att köpa Certifikat eller rent av fysiskt guld och silver än t.ex auag fonder.
Men just när mitt innehav endast är långsiktigt och jag vill sitta på det länge så att säga.
Det är som att fråga om du ska köpa bull-produkter eller inte. Ingen kan tala om för dig om du bör ha hävstång på innehavet eller inte. Det handlar om du är bekväm med den adderade risken eller inte.
Citera
2026-01-11, 21:29
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:

Är det inte moms på fysiskt guld?

PS
Fundera inte ens på att smuggla in guld. Stenhårda straff för momsfusk...
Citera
2026-02-11, 18:35
Medlem
Några tankar från er som har sett Eric Strands avsnitt med rikatillsammans igår?
Citera
2026-03-14, 16:32
Medlem
Efter månader och veckor upp, +, så under vecka - för gruvbolagen. Vad händer och är det en bear market just nu?
Citera
2026-04-16, 18:32
Medlem
Proumbras avatar
Dyr fond, för dyr för mitt tycke. 0.5% hade varit ok.
Citera
2026-04-16, 19:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Dyr fond, för dyr för mitt tycke. 0.5% hade varit ok.

Varför inte gratis? Som sagt, AuAg hör till de billigaste i sektorn.
Citera
2026-04-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Är det inte moms på fysiskt guld?

PS
Fundera inte ens på att smuggla in guld. Stenhårda straff för momsfusk...

Det är väl bara fysiskt silver det är moms på?
Citera
2026-05-07, 12:18
Medlem
Jag försöker hitta en relativt billig guldfond men har svårt att hitta en billig på Avanza. Några tips? 😄
Citera
2026-05-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaTrappa
Jag försöker hitta en relativt billig guldfond men har svårt att hitta en billig på Avanza. Några tips? 😄

Finns ett flertal ETF:er och ETC:er
Citera
2026-05-14, 19:30
Medlem
Från vad jag har läst gällande silvrets framtid är det nog inte så dumt att ha AuAg Silver Bullet A som en liten krydda.

Vad tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in