2020-12-25, 16:51
Medlem
Jag har hört en del om att vissa har blivit kallade till mönstring utan att de ville, men är det någon som faktiskt har tvingats göra lumpen?
Citera
2020-12-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastamumsaren
Jag har hört en del om att vissa har blivit kallade till mönstring utan att de ville, men är det någon som faktiskt har tvingats göra lumpen?
Nja, de är inte helt imot det hos TRM det är ett av antagningskraven. De kan ju dock ändra sig under tiden fram till plikten eller fått en befattning de inte vill ha, och därför inte vill fullgöra sin plikt.

Detta kommer dock säkert ändras, fler kommer säkert vilja göra vpl när det blir mer ”normalt” samtidigt kommer kullarna och öka och finns det inte nog med frivilliga kommer personer som inte vill tvingas att göra det.

Men minns

Den, som undandrager sig att fullgöra
värnplikten och endast vill njuta fosterlandets gåfvor utan att gälda dess kraf, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika Konung och Fädernesland har aldrig varit
svenskmannased.
Citera
2020-12-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastamumsaren
En släkting till mig fick sin tjänst ändrad precis innan inryck från en drömtjänst till en för för släktingen mardrömstjänst. Släktingen stod ut i ungefär en månad och åkte efter en helgpermis helt enkelt inte tillbaka. Domen blev 14 dagar med fotboja.
Citera
2020-12-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
En släkting till mig fick sin tjänst ändrad precis innan inryck från en drömtjänst till en för för släktingen mardrömstjänst. Släktingen stod ut i ungefär en månad och åkte efter en helgpermis helt enkelt inte tillbaka. Domen blev 14 dagar med fotboja.
Det är väl det som är de som är minst frivilliga, man ska dock minnas att värnplikten inte handlar om individens önskan.

Din släkting är inte värdig att nämnas bland fria svenska män.
Citera
2020-12-25, 20:31
Medlem
Nu är detta hörsägen men jag tror knappt nån efter mitten av 90talet som faktiskt tvingats till värnplikt.
Vad jag förstår av yngre kollegor och hustruns söner och kollegors barn.
Så idag räcker det att säga att man är mer intresserad av studier alternativt har för dålig fysik.
Annat var det tidigare,var man inte gravt handikappat så gjorde man lumpen.
Har några kollegor med barn i värnpliktsåldern räcker visst att nnämna i den första galllringen att man har dålig fysik alternativt har planer på fortsatta studier för att slippa mönstringen.
Har ynyre bekanta som redan en bit in på 90talet beskrev att för att slippa så räckte detmed att nämna att man inte var motiverad.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-12-25 kl. 20:49.
Citera
2020-12-25, 20:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är detta hörsägen men jag tror knappt nån efter mitten av 90talet som faktiskt tvingats till värnplikt.
Vad jag förstår av yngre kollegor och hustuns söner och kollegors barn.
Så idag räcker det att säga att man är mer intresserad av studier alternativt har för dålig fysik.
Annat var det tidigare,var man inte gravt handikappat så gjordeman lumpen.
Har några kollegor med barn i värnpliktsåldern räcker visst att nnämna i den första galllringen att man har dålig fysik alternativt har planer på fortsatta studier för att slippa mönstringen.
Har ynyre bekanta som redan en bit in på 90talet beskrev att för att slippa så räckte detmed att nämna att man inte var motiverad.
Stämmer, svarsenkät som vill veta höjd/längd, bara ljuga att man är dvärg så hoppar dem en.
Citera
2020-12-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Det är väl det som är de som är minst frivilliga, man ska dock minnas att värnplikten inte handlar om individens önskan.

Håller med.

Det är väl ungefär definitionen av vad lumpen INTE handlar om, att ge upp när man inte får som man vill..
Curlade tonåringar.
Citera
2020-12-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Stämmer, svarsenkät som vill veta höjd/längd, bara ljuga att man är dvärg så hoppar dem en.

Tror inte att man behöver gå så långt, räcker visst att beskriva att man inte är en hurtbulle snarare en soffpotatis.
Citera
2020-12-25, 20:51
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tror inte att man behöver gå så långt, räcker visst att beskriva att man inte är en hurtbulle snarare en soffpotatis.
Vill dem så vill dem, men är man fysiskt inkapabel så vill dem inte, får dem reda på att man är en lögnhals så kan dem, men vill dem? Likaså om de får veta att man har låg motivation, då kanske dem också vill.
Citera
2020-12-25, 20:51
Medlem
Citat:

Det är ju tur att du vet exakt hur dåligt min släkting mådde psykiskt under tiden. Det handlar inte om en bortskämd fjunis, men du vet ju precis hur det ligger till. Från att ha varit någon jag faktiskt tyckte att man kunde lyssna på i underforumet sjönk du just nu till ingen alls i mina ögon.

Min släkting tog sitt straff utan att klaga eller slingra sig och utan bortförklaringar.
Citera
2020-12-25, 20:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Den, som undandrager sig att fullgöra
värnplikten och endast vill njuta fosterlandets gåfvor utan att gälda dess kraf, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika Konung och Fädernesland har aldrig varit
svenskmannased.

Länge sedan Sverige var svenskt. Kan tänka mig att patriotismen var högre på den tiden Sverige var svenskt.

Frågan är om jag inte känner större samhörighet med ryssar, tyskar eller danskar än vad jag känner för de här gynnarna.
https://www.youtube.com/watch?v=ou5BXkYx09I

Frågan är vilka som nu för tiden är villiga att gå i döden för att försvara fäderneslandet? Själv känner jag mig inte särskilt manad. Det får andra syssla med.
Citera
2020-12-25, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Det är ju tur att du vet exakt hur dåligt min släkting mådde psykiskt under tiden. Det handlar inte om en bortskämd fjunis, men du vet ju precis hur det ligger till. Från att ha varit någon jag faktiskt tyckte att man kunde lyssna på i underforumet sjönk du just nu till ingen alls i mina ögon.

Min släkting tog sitt straff utan att klaga eller slingra sig och utan bortförklaringar.
Nja, endel blir faktiskt väldigt besvikna/lurade det är synd. Det blir alltid svårt, individen bör inte komma undan av anledningen att flera andra oxå slutar när det blir tufft. Samtidigt är det svårt om TRM lurar folk, vilket ofta individer känner att de blivit(rätt eller fel).

Det är en svår fråga rent generellt, jag tycker inte man ska få sluta sin vpl. Samtidigt vill jag inte stå på skjutbanan med personer som inte mår bra. Din släkting kan vara en av få jag hade velat bli av med, då det inte är bra för någon det tar energi från befäl och hjälper inte individen att hållas mot sin vilja. Samtidigt har jag haft vpl som ryckt in och gråtit och ljugit om sin hälsa för att de missade en måltid.

Men bara för att det inte blir som man tänkt sig bör man inte sluta. Dock om man blivit avskild så är det oftast seriöst, läkare och nämnd. Då är det oftast ganska allvarliga saker bakom, kanske inte bara befattningsbyte?

Förstår du hur jag tänker? Bara för att det inte blev som man hoppats bör man inte få sluta sin vpl, samtidigt finns det alltid folk som inte klarar av omställningen och därför bör avslutas.
Senast redigerad av strv122b 2020-12-25 kl. 21:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in