2021-01-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Låter inte helt troligt. Tror antingen så vet du inte hela sanningen eller så är det ren okunskap från din sida. För jag har själv åkt på DT, det skedde efter att VARJE DAG tagit benzo i rätt höga doser i över fyra års tid och sen när jag slutade tvärt åkte jag på sån DT så jag fick sövas.

För att åstadkomma Delirium Tremens krävs att du belastar dina GABA-A receptorer (vilket alkohol och benzo bla. gör) betydligt längre än 2-4 veckors användande hur mycket man än använder. Jag kunde efter ett år sluta utan att knappt ha problem. Klart lite AT fick man, sömnproblem osv. men inte förens efter 3-4 år var jag riktigt fast och kunde inte sluta utan nertrappning.
Kanske bör tilläggas att missbruket har pågått i ungefär 10 års tid men just denna gång var det dagligt drickande i några veckor utan något direkt uppehåll och allt vad det innebär för kost, sömn och så.

Men ja nej jag har noll kunskap inom alkoholism/DT.
Citera
2021-02-01, 13:25
Medlem
carminaburanas avatar
Ja nu har farsan inte druckit sen 11 dec som sagt, men hn får ibland en jävla klåda över hela kroppen, speciellt i händerna. Är det något nån känner igen? Han åkte in på sjukhuset i 7 dar för sepis i julas. Väldigt trött sen dess.

Hn var hos vårdcentralen idag, de vill scanna honom
Citera
2021-02-01, 13:29
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja nu har farsan inte druckit sen 11 dec som sagt, men hn får ibland en jävla klåda över hela kroppen, speciellt i händerna. Är det något nån känner igen? Han åkte in på sjukhuset i 7 dar för sepis i julas. Väldigt trött sen dess.

En del som druckit/dricker mycket får klåda. Vet dock inte vad et beror på. Jobbigast på natten. De river upp sår som blöder i sömnen. Vet inte om det är så enkelt som att det är ett tecken på att levern jobbar på högvarv och har svårt rena blodet så det söker sig upp genom huden. Någon kanske vet?
Citera
2021-02-01, 15:23
Medlem
Citat:

Av de första symptomen man får på att levern börjar tröttna på en är klåda och att man blir trött och har ökat sömnbehov vanliga. En annan är att man är mer mottaglig för infektioner, såsom sepsis.

Klådan, om den beror på levern, kan komma av förhöjt bilirubin och/eller gallsalter. Han har inte andra tecken på gulsot, som mörk urin, blek avföring och gula ögonvitor/hy? Klådan kan tydligen uppstå antingen tidigt eller sent i processen och är i sig inte indikativt på hur långt gången man är. En annan möjlig förklaring till klådan är att neuropati, som man kan få av hög alkoholkonsumtion, också kan upplevas som klådan. Tröttheten kan komma från b-vitaminbrist på grund av att upptaget av b-vitaminer är kraftigt nedsatt när man dricker mycket alkohol över tid.
Citera
2021-02-01, 15:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Av de första symptomen man får på att levern börjar tröttna på en är klåda och att man blir trött och har ökat sömnbehov vanliga. En annan är att man är mer mottaglig för infektioner, såsom sepsis.

Klådan, om den beror på levern, kan komma av förhöjt bilirubin och/eller gallsalter. Han har inte andra tecken på gulsot, som mörk urin, blek avföring och gula ögonvitor/hy? Klådan kan tydligen uppstå antingen tidigt eller sent i processen och är i sig inte indikativt på hur långt gången man är. En annan möjlig förklaring till klådan är att neuropati, som man kan få av hög alkoholkonsumtion, också kan upplevas som klådan. Tröttheten kan komma från b-vitaminbrist på grund av att upptaget av b-vitaminer är kraftigt nedsatt när man dricker mycket alkohol över tid.

Yes han har mörk urin med säger han. Har får b vitamin tillskott sen han var inlagd på sjukhuset. Sänkan var 133. Är detta något som är reversibelt? Är det åt som syns på en magnetröntgen eller ct scan?
Senast redigerad av carminaburana 2021-02-01 kl. 15:55.
Citera
2021-02-01, 16:03
Medlem
Citat:
Yes han har mörk urin med säger han. Har får b vitamin tillskott sen han var inlagd på sjukhuset. Sänkan var 133. Är detta något som är reversibelt?

Med levern är det alltid svårt att säga exakt och jag har ingen medicinsk utbildning men har satt mig in i dessa frågor på grund av en oro jag själv har haft för min egen lever. Hur reversibelt det är beror på om problemen han har nu kommer främst av inflammation i levern eller ärrbildning. Oavsett vad så kan åtminstone hans symptom förbättras om han avstår från alkohol.

Om han har klåda, mörk urin och trötthet samt har haft sepsis är det dock av yttersta vikt att han inte konsumerar någon mer alkohol. Nu har han ju slutat som du säger, men att börja igen leder inte till någon särskilt rolig framtid. I övrigt kan han bli hjälpt av att förbättra sin kost också.

Vad är det för scanning de vill göra på vårdcentralen? Om de nu utreder honom så borde de ju kunna se vad problemet är. Då borde de också kunna ge honom lite hjälp med kosten.
Citera
2021-02-01, 16:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Med levern är det alltid svårt att säga exakt och jag har ingen medicinsk utbildning men har satt mig in i dessa frågor på grund av en oro jag själv har haft för min egen lever. Hur reversibelt det är beror på om problemen han har nu kommer främst av inflammation i levern eller ärrbildning. Oavsett vad så kan åtminstone hans symptom förbättras om han avstår från alkohol.

Om han har klåda, mörk urin och trötthet samt har haft sepsis är det dock av yttersta vikt att han inte konsumerar någon mer alkohol. Nu har han ju slutat som du säger, men att börja igen leder inte till någon särskilt rolig framtid. I övrigt kan han bli hjälpt av att förbättra sin kost också.

Vad är det för scanning de vill göra på vårdcentralen? Om de nu utreder honom så borde de ju kunna se vad problemet är. Då borde de också kunna ge honom lite hjälp med kosten.

Hej igen tack, ja de ringde in från vårdcentralen nu (skulle ringa imorgon) och han skulle bums komma in där, för att sen åka vidare till det större sjukhuset i grannstaden, så nåt är det. Han är märkbart gul, både i huden och ögonen. Han är på väg nu. Håll tummarna!
Citera
2021-02-01, 16:45
Medlem
Citat:
Hej igen tack, ja de ringde in från vårdcentralen nu (skulle ringa imorgon) och han skulle bums komma in där, för att sen åka vidare till det större sjukhuset i grannstaden, så nåt är det. Han är märkbart gul, både i huden och ögonen. Han är på väg nu. Håll tummarna!

Då är det bilirubinnivåerna som spökar som orsakar klådan och det mörka urinet samt gulfärgningen av ögon och hy. Men slutade han för 6-7 veckor sedan och det dök upp först nu? Som jag förstod det har de väl redan utrett honom till en viss del, eller? I och med att han hade sepsis så tog de väl prover på lever etc. Då borde man ju ha märkt något. Nåväl, nu kommer ju han utredas och vi får hoppas att de kan hjälpa honom.
Citera
2021-02-01, 17:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Då är det bilirubinnivåerna som spökar som orsakar klådan och det mörka urinet samt gulfärgningen av ögon och hy. Men slutade han för 6-7 veckor sedan och det dök upp först nu? Som jag förstod det har de väl redan utrett honom till en viss del, eller? I och med att han hade sepsis så tog de väl prover på lever etc. Då borde man ju ha märkt något. Nåväl, nu kommer ju han utredas och vi får hoppas att de kan hjälpa honom.

Yes precis, den 11 dec. Ja man tycker ju det, men de kanske var upptagna med att kolla andra saker eller håll koll på just den infektionen. Brukar det komma ett par veckor efter eller?
Citera
2021-02-01, 18:10
Medlem
Citat:
Yes precis, den 11 dec. Ja man tycker ju det, men de kanske var upptagna med att kolla andra saker eller håll koll på just den infektionen. Brukar det komma ett par veckor efter eller?

Det verkar vara så olika på alla så att när man läser på nätet om symptom så vet man aldrig riktigt. Men när man pratar med människor som faktiskt har eller har haft leversjukdomar av alkohol så är min erfarenhet att när man väl har slutat att det är ovanligt att man får gulsot lång tid efteråt. Inom ett par veckor kanske. Men det är alltid svårt att säga.
Citera
2021-02-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanswakeup
Hoppas din pappa klarar det!
Det vet jag att han gör..

Här är några tips som hjälpt mig genom åren..
Nu är jag inte 72 år, men yngre.. Men har druckit hårt och hållt på med en del droger..

Rent o nykter 1,5 år nu...

Detta hjälpte mig från att må piss,ha ångest, skakningar,jobbiga tankar,ont i kroppen m.m

Sök WIM HOF PÅ YOUTUBE, HAN HAR ETT PROGRAM MAN SKA FÖLJA ... En andnings teknik som är sjukt underbar, sjukt med bra saker händer med din kropp.. Finns så mycket att skriva så jag skulle rekomendera dig att forska lite själv...
Men lite kan jag dela med mig
Bättre blodcirkulation, mer blod upp till hjärnan (25 % mer), bättre hjärt rytm, gladare,mer energi...
Mer syre i kroppen, vilket gör att du bli Alkaline... Dödar bakterier,virus mm..

Sen kollar du.. Dr joe Dispenza!!
Han har olika mediations program vilket har hjälpt otroligt många människor i världen.
Han har även skrivit böcker som jag rekomenderar du ska köpa...
På youtube finns det flera klipp på hans kanal där hans "patienter" berättar sina historier...
Deras Testimony...

Vissa har haft drog problem i massor av år och kommmit över det, vissa har haft svåra sjukdomar som cancer tex och blivit helt frisk.. Allt Pga mediation....
Och detta är ingen lögn...

Dr Joe Dispenza!
Wim Hof!

Dom 2 skulle jag rekomendera dig att forska på, och sen presentera dem till Pappsen..
Gör han dem regelbundet så lovar jag att han kommer bli frisk och glad som en kärna!

Må bäst och lycka till!

Har inte hört talas om Wim Hof, men Dr Joe Dispenza är ett riktigt bra tips!!

Skulle även vilja lägga till Allen Carr. Hans bok "Stop Drinking Now" är klockren, helt annan approach än AA.

Niacin (vitamin b3) är även att rekommendera i terapeutiska doser i kombination med ett bra B-complex och C vitamin. Niacin interagerar med samma receptorer i hjärnan som Bezopreparat, men utan att binda sig till dem och skapar därmed inget beroende (och gör även underverkför ångest och depression i allmänhet). Zink hjälper också eftersom alkohol rensar ut zink från kroppen och zinkbrist i sin tur kan ge upphov till ökat alkoholsug.
Citera
2021-02-01, 23:20
Medlem
I sommar har jag varit nykter i 10 år.

Blev farsa, och kände att mitt jävla rock n roll liv behövde ta slut. Åkte till beroendeklininen i min hemstad. Tog hjälp av antabus hela första året. Sedan har jag bara varit "stark". Dricker inte ens alkohomfritt som är 0.5%, vill inte trigga igång något.

Med samtalsstöd på kliniken och stöttning av min fru och vänner så gick det bra.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in