Citat:
Ursprungligen postat av
Predator123
Planerar att göra ett långkok i helgen där jag vill att köttet i slutändan ska falla isär, som pulled pork ungefär. Tanken var från början att använda högrev då jag vet att detta är ett säkert kort, men när jag gick bland diskarna på Ica hittade jag älgkött som jag tänkte kunde vara intressant att prova. Första frågan är om det ens går att uppnå detta resultat med älg? Har aldrig använt det förr. Och min följdfråga blir sedan vilken typ jag ska köpa? De hade både älgstek samt grytkött som jag tror de kallade det, där grytköttet var ungefär hälften så billigt. Båda var i hel bit.
Tack på förhand.
Finns ingen styckdetalj som heter stek eller grytbitar utan det kan vara lite allt möjligt. Grytbitar kan vara antingen restbitar som uppstår vid styckning eller köttstycken som skurits i bitar.
Restbitarna bör vara från samma styckdel vilket ibland inte är fallet, så att tillagningstiden blir densamma.
Står det inget på paketet får man väl kanske lita på varumärket på förpackningen eller butikens renomme'. Stormkoka inte utan sjud på låg värme så inte köttet blir torrt och hårt. Kom ihåg att bryna ordentligt innan och låta brynfettet gå med.
Jag hade valt grytbitarna.