2020-12-25, 09:36
Medlem
Predator123s avatar
Planerar att göra ett långkok i helgen där jag vill att köttet i slutändan ska falla isär, som pulled pork ungefär. Tanken var från början att använda högrev då jag vet att detta är ett säkert kort, men när jag gick bland diskarna på Ica hittade jag älgkött som jag tänkte kunde vara intressant att prova. Första frågan är om det ens går att uppnå detta resultat med älg? Har aldrig använt det förr. Och min följdfråga blir sedan vilken typ jag ska köpa? De hade både älgstek samt grytkött som jag tror de kallade det, där grytköttet var ungefär hälften så billigt. Båda var i hel bit.

Tack på förhand.
Citera
2020-12-25, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Predator123
Planerar att göra ett långkok i helgen där jag vill att köttet i slutändan ska falla isär, som pulled pork ungefär. Tanken var från början att använda högrev då jag vet att detta är ett säkert kort, men när jag gick bland diskarna på Ica hittade jag älgkött som jag tänkte kunde vara intressant att prova. Första frågan är om det ens går att uppnå detta resultat med älg? Har aldrig använt det förr. Och min följdfråga blir sedan vilken typ jag ska köpa? De hade både älgstek samt grytkött som jag tror de kallade det, där grytköttet var ungefär hälften så billigt. Båda var i hel bit.

Tack på förhand.
Pulled pork är fläskkarré, men allt kött faller isär när det kokats länge nog. Karré har mycket insprängt fett som smälter undan och gör det både saftigt och mjukt.
Citera
2020-12-25, 09:47
Medlem
Predator123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Pulled pork är fläskkarré, men allt kött faller isär när det kokats länge nog. Karré har mycket insprängt fett som smälter undan och gör det både saftigt och mjukt.

Ok tack för svar. Anledningen till att jag frågar är för att jag några gånger tidigare låtit kött koka i oändlighet men ändå får sega bitar som inte faller isär. Därför tänkte jag att det antagligen inte funkar med alla styckningsdetaljer.
Citera
2020-12-25, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ok tack för svar. Anledningen till att jag frågar är för att jag några gånger tidigare låtit kött koka i oändlighet men ändå får sega bitar som inte faller isär. Därför tänkte jag att det antagligen inte funkar med alla styckningsdetaljer.
Ju mer insprängt fett, desto bättre. Högrev blir fastare och gör sig bättre till kalops, men vill man göra pulled beef, så är väl det alternativet. Grytbitar, fransyska, rostbiff och oxfilé är däremot ganska magra och blir segare. Samma sak med viltkött. Entrecôt skulle jag aldrig kasta bort på pulled beef.
Citera
2020-12-25, 09:59
Medlem
Långkok passar bäst till kött med mycket kollagen (bindväv). Med temperatur och tid omvandlas kollagen till gelatin och köttet går då från supersegt till supermört.

Kött är nästan alltid mört rått men sen blir det hårdare medan man kokar. Ända tills reaktionen gör att konsistensen blir mjuk.

Magert kött ska inte långkokas utan behandlad snabbare. Tex kyckling och fläskfilé.

Bringa är en extremt seg bit men kan bli otroligt bra med tid. Om man har icke-rimmad bringa kan man grilla till sig en brisket efter många timmar.

Karré av rapsgris (Scan) blir otroligt bra efter typ 5 rimmar i ugnen på 100-120 grader.
Citera
2020-12-25, 10:11
Medlem
Predator123s avatar
Super, tack för utförliga svar grabbar (eller flickor), nu har jag lite mer att gå på!
Citera
2020-12-25, 10:59
Medlem
carle2s avatar
Jag brukar låta affären välja åt mig.
Är det kampanj på högrev så blir det det, är entrecote eller fransyska billigare blir det just den.(men måste ändå vara bitar för långkok så rostbiff,ryggbiff, oxfilé och rostas går bort)
Tycker inte köttet spelar så mycket roll när det ska stå på hela dagen i en mustig sås.
Citera
2020-12-25, 11:39
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Tack på förhand.
Finns ingen styckdetalj som heter stek eller grytbitar utan det kan vara lite allt möjligt. Grytbitar kan vara antingen restbitar som uppstår vid styckning eller köttstycken som skurits i bitar.
Restbitarna bör vara från samma styckdel vilket ibland inte är fallet, så att tillagningstiden blir densamma.
Står det inget på paketet får man väl kanske lita på varumärket på förpackningen eller butikens renomme'. Stormkoka inte utan sjud på låg värme så inte köttet blir torrt och hårt. Kom ihåg att bryna ordentligt innan och låta brynfettet gå med.
Jag hade valt grytbitarna.
Citera
2020-12-25, 11:45
Medlem
Tarrous avatar
Högrev med mycket insprängt fett är enligt mig det bästa (köp en hel bit och skär ner själv).

Personlig favorit är att koka kalops
Citera
2020-12-25, 11:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Karre, Högrev och märgpipa är de bästa detaljerna att göra långkok på. Men du kan göra gryta på älg. Sök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in