• 1
  • 2
2021-01-21, 17:32
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Logga in med BankID på https://www.minpension.se/

Där finns allt du behöver veta. En sida som har koll på precis alla dina pensionsavtal som du för närvarande har, med siffror och allt

Det är en bra sida att börja leta information på, tillsammans med Collectums hemsida då såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja tjänstepensionen skall synas i det "orangea" kuvertet om det nu skickas ut har jag för mig. Annars är det riktigt som någon skrivit här skrivit att man loggar in på "Min pension.nu".

Tjänstepensionen syns på minpension.se, dock inte i "Orangea kuvertet". Det innehåller bara den statliga delen av pension, alltså inkomst- och premiepension.
Citera
2021-01-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Det är en bra sida att börja leta information på, tillsammans med Collectums hemsida då såklart.

Tjänstepensionen syns på minpension.se, dock inte i "Orangea kuvertet". Det innehåller bara den statliga delen av pension, alltså inkomst- och premiepension.

Ja jag ser att du har rätt. För en korrekt översikt är det minpension.se som gäller. Det gick runt i hjärnbarken på mig och blev lite fel.
Citera
2021-01-22, 14:17
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Hej på er,
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och jag vill gärna svara på ditt inlägg
Precis som har nämnts i tråden så är www.minpension.se webbplats där du kan se det du hittills har tjänat in till dina pensioner, den allmänna pensionen, dina tjänstepensioner och privat pensionssparande. Du kan också göra prognoser som visar storleken på din framtida pension. Idag kan nio personer av tio se hela sin pension på minPension. Men vissa delar saknas fortfarande, till exempel det privata IPS-sparandet som idag endast levereras av Skandiabanken, SEB och Indecap.Orange kuvertet skickas ut av oss på Pensionsmyndigheten och är ett årsbesked för din allmänna pension, där redovisas det alltså inte någon tjänstepension.
Tjänstepensionen kan se olika ut beroende på var du är anställd. Tjänstepensionen bestäms i ett kollektivavtal mellan arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation och fackförbund. Eller direkt med dig som anställd. Om du jobbar inom kommun, region eller statligt så finns det alltid tjänstepension. Hos privata arbetsgivare är det däremot inte lika självklart. Vilken valcentral som administrerar din tjänstepension beror på vilket kollektivavtalsområde du tillhör. Är du osäker på vilken valcentral du tillhör kan du kontakta din arbetsgivare. På vår sida kan du läsa mer om hur tjänstepensionen fungerar: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...tjanstepension
Har du några allmänna frågor om pension är du välkommen att ställa dem direkt på www.facebook.com/fragaompensionannars kan du ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar Julius, Pensionsmyndigheten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in