2020-12-24, 13:57
Medlem
PlagueIsSpreadings avatar
Hej alla, tänkte köpa en wifi extender till föräldrarna då de nyligen klagat över dålig signal i deras uterum, har kollat runt på lite webbshoppar men de flesta som jag hittar på de stora elektronik kedjorna har fått relativt dåliga recensioner, och de flesta produkterna verkar som mest få 3/5.

Någon som kan tipsa om en bra wifi extender som kostar under tusenlappen?
Det är ett avstånd på ca 40m uppskattningsvis mellan routern i köket ut till uterummet, där de hade tänkt sätta extendern.

Tack på förhand och God Jul!
Citera
2020-12-24, 14:02
Medlem
ps870s avatar
Mesh är ett bättre alternativ. Jag har nu klockren täcking i hela huset samt uterummet, garage och trädgården.
Tidigare körde jag en extender från D- Link och den var usel. Minns inte modell men var en av de dyrare.
Citera
2020-12-24, 19:50
Medlem
Mesh verkar vara ett dyrt alternativ då det verkar vara runt det tre-dubbla av vad jag tänkt spendera, dessutom, de har redan en pålitlig, fungerande router, så skulle föredra att bara komplettera med en extender, istället för att byta hela systemet.
Citera
2020-12-24, 20:18
Medlem
Då kan man kolla om befintlig router stödjer mesh. Tex Asus aimesh.

Har man en billig skitrouter räcker det troligen att byta den för att få täckning i uterummet.
Citera
2020-12-25, 02:00
Medlem
Som sagt, mesh kostar runt 2-3 ggr mer än vad jag ville spendera även ide billigaste varianterna jag kunde hitta, så hittade en vanlig extender själv istället för en sjättedel av priset på de ni föreslog, har fått lysande recensioner så kör på den.
Tack ändå.
Citera
2020-12-25, 12:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlagueIsSpreading
Som sagt, mesh kostar runt 2-3 ggr mer än vad jag ville spendera även ide billigaste varianterna jag kunde hitta, så hittade en vanlig extender själv istället för en sjättedel av priset på de ni föreslog, har fått lysande recensioner så kör på den.
Tack ändå.

Vilken modell valde du? Har själv funderat på en repeater/extender.
Citera
2020-12-27, 23:56
Medlem
De gångerna som jag har stött på extenders så har det bara varit problem. Så mitt råd är att försöka undvika dem.

Vill man köra endast trådlös installation så är det mesh som gäller även det är betydligt dyrare än en extender.

Annars så är det accesspunkt från Ubiquiti. Dra en kabel till den så långt det går. Det kanske inte behövs dras fram en kabel ända fram till uterummet. Bara så att det blir skaplig täckning dit.
Citera
2020-12-28, 05:42
Bannlyst
Finns inga bra Wifi extender.. Dom fungera i början sedan börja dom krångla.. MESH är the shit som gäller..

Den enda man kan använda wifi extender till är som access punkt. Dvs man har ett trådar nätverk och kanske har dålig täckning i ett rum, då en del märke köras som access punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in