2020-12-23, 20:06
Medlem
Har vi några FLA-fans här flashback? Jag gillar bandet, dock har dom aldrig kommit i samma nivå som Skinny Puppy musikaliskt sett.

Albumen som jag lyssnar på:

Gashed Senses & Crossfire

Caustic Grip

Corroded Disorder
Citera
2020-12-23, 20:54
Medlem
Enzymes avatar
Självklart! Hörde deras musik bland kompisar när jag började festa. Mycket datanördar och olika udda typer som gillade FLA då. Man visste att hade någon plattorna hemma var det folk som man synkade med!
Millennium, Caustic grip, och Tactical Neural Implant är nog mina favoriter. Storhetstiden var sent 80-tal till 95 cirka. Men det finns många guldkorn även senare. Jag gillar nästan allt dom gjort. Det är alltid en viss kvalitetsstämpel på deras musik. Millennium är så jävla bra producerad! Varje ljud är helt perfekt.
Citera
2020-12-24, 00:22
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Självklart! Hörde deras musik bland kompisar när jag började festa. Mycket datanördar och olika udda typer som gillade FLA då. Man visste att hade någon plattorna hemma var det folk som man synkade med!
Millennium, Caustic grip, och Tactical Neural Implant är nog mina favoriter. Storhetstiden var sent 80-tal till 95 cirka. Men det finns många guldkorn även senare. Jag gillar nästan allt dom gjort. Det är alltid en viss kvalitetsstämpel på deras musik. Millennium är så jävla bra producerad! Varje ljud är helt perfekt.
De jag känt som lyssnat på FLA och liknande har varit typiska Quake/UT fans. Kanske snarare tvärt om nu när jag tänker efter. Äldre EBM/Industri fick ju ett rejält uppsving igen kring 2005-2008 när det blev poppis med nya vågen av EBM, Aggrotech, Dark Electro osv.

Caustic Grip och Tactical Neural Implant är favoriter, Mindphaser går ofta på repeat i mitt huvud
Citera
2020-12-24, 00:48
Medlem
The Beach boys avatar
De medverkar på soundtracket till Quake 3 methinks? Jag tycker de är helt ok även om all sorts EBM kan bli ganska monotont i längden.
Senast redigerad av The Beach boy 2020-12-24 kl. 00:56.
Citera
2020-12-24, 11:55
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
De jag känt som lyssnat på FLA och liknande har varit typiska Quake/UT fans. Kanske snarare tvärt om nu när jag tänker efter. Äldre EBM/Industri fick ju ett rejält uppsving igen kring 2005-2008 när det blev poppis med nya vågen av EBM, Aggrotech, Dark Electro osv.

Caustic Grip och Tactical Neural Implant är favoriter, Mindphaser går ofta på repeat i mitt huvud

Ja mer klassisk och renodlad minimalistisk EBM är ju fortfarande en grej även om jag tycker denna musik blir tjatig rätt fort typ Poupee Fabrikk. Sen var futurepop/EBM stort som du säger på 00-talet med grupper som Covenant, VNV National, Code 64 m.fl. Denna musik gick hem även hos folk som normalt sett inte lyssnar på synt. Frontline Assembly är dock bättre än allt detta. Lägre BPM och bättre melodier. Jag vill också ha mer av den där cyberpunk känslan. Jag gick i högstadiet i början av 90-talet och det var då jag började lyssna på Skinny Puppy, Frontline Assembly, Front 242 osv Nog vanligt att yngre hittar och gillar lite äldre grejer senare men jag köpte plattorna när dom i princip kom ut.
Senast redigerad av Enzyme 2020-12-24 kl. 12:12.
Citera
2020-12-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step

Jag föredrar tidigare alster av FLA. Men jag kan hålla med om att EBM kan bli monotont.

Skinny Puppy känns mer åt det psykedeliska hållet. Mixtrar mer med olika takter och experimenterar mer med olika instrument och ljud (vad jag tycker) SP tycker jag inte heller tillhör riktigt EBM-facket.

Förstå mig rätt nu! Men jag tror det var en fördel för SP att Bill hoppade av och fick in Dwayne som keyboardist. För Dwayne var verkligen begåvad.
Citera
2020-12-24, 14:01
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Jag föredrar tidigare alster av FLA. Men jag kan hålla med om att EBM kan bli monotont.

Skinny Puppy känns mer åt det psykedeliska hållet. Mixtrar mer med olika takter och experimenterar mer med olika instrument och ljud (vad jag tycker) SP tycker jag inte heller tillhör riktigt EBM-facket.

Förstå mig rätt nu! Men jag tror det var en fördel för SP att Bill hoppade av och fick in Dwayne som keyboardist. För Dwayne var verkligen begåvad.

Jag tror SP fått en större publik om dom inte experimenterat så mycket. Mer klassiskt upplägg med intro, refräng, värs, en bra brygga mm hade varit önskvärt. Jag gillar låtar som tormentor och worlock men har svårt för det lite spretigare soundet.
Citera
2026-08-09, 22:03
Medlem
TheNarrowMargins avatar
BUMP!

Älskar Front Line Assembly, och har alltid föredragit dem framför Skinny Puppy, även om sistnämnda förstås är bra de också.

Tactical Neural Implant är ett mästerverk och en god kandidat till att vara den bästa industrialplattan någonsin. Den maskinella kylan i kombination med dansbarheten är totalt hypnotisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in