Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Så, jag har en extern HDD på 1 TB som slutade fungera. Den dyker upp i Enhetshanteraren, och i Disk manager som unallocated (svart), och datorn ljuder till när jag kopplar in den, men den syns inte i explorer. Jag hjar testat i 5 olika laptops med 3 olika kablar, det är en WD My Passport.
Jag körde EaseUs recovery på den, och den hittar alla filer, dock bir storleken 1611 GB, hur är det möjligt att revoceryn är större än själva HDDn den hämtar filerna ifrån?
Tjena.
Det kan vara litt hur den räknar antall bytes som gör att den visar en större storlek. För det är två metoder å räkna
ut plats ute och går.
bytes - kilobytes - megabytes - gigabytes: vad man har lärt genom årene är at de går i ett intervall på 1024.
Dvs i en kilobyte går det 1024 bytes, i en megabyte går det 1024 kilobytes och i en gigabyte går det 1024 megabytes.
Men fabrikanterna og program kan uppge detta förskjellig. några bruker intervallet 1000 og då skriver de KB, MB och GB. De som håller sig till 1024 intervallet skriver KiB, MiB och GiB
I praktiken blir det då att om du har en disk på en TiB och körer ett program som viser storleken med 1000 intervallet, vill programmet visa att du har flera gigabyte än det som är på disken.