2020-12-22, 12:53
Medlem
Jag har i sikte en villa på 140kvm+ med en budget på 8 mille. Mina absoluta krav är: Barnvänligt (har en 1årig son som ska växa upp där med planer på fler barn), rimligt att pendla till city (max 1 timme), närhet till natur, inte för mycket pack (är det invandrare så är dom anpassade).

Har kikat mycket på följande områden:
  • Täby
  • Värmdö
  • Nacka
  • Ekerö
  • Vallentuna

Vad är era tankar?
Senast redigerad av Ruotsalainen 2020-12-22 kl. 13:03.
Citera
2020-12-22, 13:14
Medlem
YuriOrlovs avatar
Säkert bra områden. Dom är ju ganska stora och det finns ju bra och mindre bra områden i dom du nämner.

Du vill hålla dig till norrort? Tycker Tyresö och Vendelsö är fint och man får fortfarande mer för pengarna.
Citera
2020-12-22, 13:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruotsalainen
Jag har i sikte en villa på 140kvm+ med en budget på 8 mille. Mina absoluta krav är: Barnvänligt (har en 1årig son som ska växa upp där med planer på fler barn), rimligt att pendla till city (max 1 timme), närhet till natur, inte för mycket pack (är det invandrare så är dom anpassade).

• Täby
  • Värmdö
  • Nacka
  • Ekerö
  • Vallentuna

Vad är era tankar?

Om du kan tänka dig att bo en timme från city så kan du få fina hus i lugna områden i både Västerås, Enköping, Uppsala och Strängnäs. Tåg går från alla dessa orter direkt till centralen på under en timme.

Patrask finns i alla städer nu för tiden men med bättre och sämre områden.
  • Täby - Har varit en del skit med våldtäkter där senaste tiden.
  • Värmdö - Vet inte så mycket om.
  • Nacka - Vet inte så mycket om.
  • Ekerö - Kommer ut en del skit där och har väl också något HVB-hem i krokarna som ställer till det.
  • Vallentuna - Hästar och nu senaste veckan Sveriges största drogtillslag.
Citera
2020-12-22, 13:18
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Värmdö ger mycket för pengarna och har hyfsade pendlingsmöjligheter. Nära till skärgården och Gustavsberg är väl det enda problemområdet som jag känner till, de moderna delarna är däremot lugna.

God jul!
Citera
2020-12-22, 13:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

• Täby
  • Värmdö
  • Nacka
  • Ekerö
  • Vallentuna

Vad är era tankar?

- Täby
- Waxholm
- Vallentuna

I den ordningen.
Citera
2020-12-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriOrlov
Säkert bra områden. Dom är ju ganska stora och det finns ju bra och mindre bra områden i dom du nämner.

Du vill hålla dig till norrort? Tycker Tyresö och Vendelsö är fint och man får fortfarande mer för pengarna.

Jag har bott i söderort hela mitt liv; Östra Skogås (numera kallat Drevviksstrand), Trångsund och just nu Stuvsta. Håller med om att Tyresö och Vendelsö är fint men har tröttnat på den delen av länet i ärlighetens namn xD Plus att de är mycket pack i och runt om Huddinge kommun. För min del får hela budgeten gärna spräckas så länge området är bra ändå så de är inte jätteviktigt att det är billigare där.

Av dom jag listade så är ju bara 2 av 5 norrort.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om du kan tänka dig att bo en timme från city så kan du få fina hus i lugna områden i både Västerås, Enköping, Uppsala och Strängnäs. Tåg går från alla dessa orter direkt till centralen på under en timme.

Patrask finns i alla städer nu för tiden men med bättre och sämre områden.
  • Täby - Har varit en del skit med våldtäkter där senaste tiden.
  • Värmdö - Vet inte så mycket om.
  • Nacka - Vet inte så mycket om.
  • Ekerö - Kommer ut en del skit där och har väl också något HVB-hem i krokarna som ställer till det.
  • Vallentuna - Hästar och nu senaste veckan Sveriges största drogtillslag.

Har kollat mycket på Nykvarn, Mariefred, Trosa och Knivsta som jag tycker är mycket bättre än de större stadsdelarna. Hade helst fått "lugnet" närmre stan dock om det går.

Har läst om det som händer i Täby, det jag undrar är om det är systematiska problem. Jag är fullt medveten att ingen kommun är förskonad längre, handlar mer om risk management nu för tiden.
Senast redigerad av Ruotsalainen 2020-12-22 kl. 13:35.
Citera
2020-12-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Värmdö ger mycket för pengarna och har hyfsade pendlingsmöjligheter. Nära till skärgården och Gustavsberg är väl det enda problemområdet som jag känner till, de moderna delarna är däremot lugna.

God jul!

Värmdö är utan tvekan en toppkandidat, framförallt Ingarö men är lite svårt att hitta rätt villa som har kommunalt VA samt fiber draget. Har du några erfarenheter av Mörtnäs/Strömma/Kopparmora/Skeppdalsström/osv? Är ju en rejäl mix av billiga små hus och riktigt lyxiga villor. Är det verkligen bättre än Täby är min främsta tanke 🤔

God jul på dig med!

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
- Täby
- Waxholm
- Vallentuna

I den ordningen.

Villa på Vaxholm för 8 mille? 😂 Annars håller jag med om att Täby verkar riktigt nice, jag hoppas lite att "Man köper sina grannar" gäller lite där.
Citera
2020-12-22, 13:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Värmdö är utan tvekan en toppkandidat, framförallt Ingarö men är lite svårt att hitta rätt villa som har kommunalt VA samt fiber draget. Har du några erfarenheter av Mörtnäs/Strömma/Kopparmora/Skeppdalsström/osv? Är ju en rejäl mix av billiga små hus och riktigt lyxiga villor. Är det verkligen bättre än Täby är min främsta tanke 🤔

God jul på dig med!

Villa på Vaxholm för 8 mille? 😂 Annars håller jag med om att Täby verkar riktigt nice, jag hoppas lite att "Man köper sina grannar" gäller lite där.

Jodå det kan man hitta, inte inne i Waxholmstad så klart men jag räknar in hela Waxholm + kullö/Resarö.

Vi bor i Täby sedan 5 år och trivs väldigt bra med grannar, skolor, fritidsaktivitet och allt runt omkring.
Citera
2020-12-22, 13:45
Medlem
Tarrous avatar
Ska 8 MSEK köpa ett bitvis renoverat hus i gott skick, eller ett projekt?
Citera
2020-12-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jodå det kan man hitta, inte inne i Waxholmstad så klart men jag räknar in hela Waxholm + kullö/Resarö.

Vi bor i Täby sedan 5 år och trivs väldigt bra med grannar, skolor, fritidsaktivitet och allt runt omkring.

Alright! Ja då är det en annan femma. Glömmer lätt bort att Vaxholm kommun har en väldans massa småöar. Dom skulle eventuellt vara aktuellt av samma anledning som jag kikar på Värmdö faktiskt 🤔

Vad anser du om dom olika områdena i Täby? Jag tänker på skillnaderna på t.ex. Ensta, Viggbyholm, Gribbylund, Täby Kyrkby, osv. Täby Kyrkby är det ju lättare att hitta villor i min budget.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Ska 8 MSEK köpa ett bitvis renoverat hus i gott skick, eller ett projekt?

Jag har inget emot om det finns lite att göra på det, måste inte vara totalrenoverat, men jag är inte jättesugen på ett totalt renoveringsobjekt.
Citera
2020-12-22, 13:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

• Täby
  • Värmdö
  • Nacka
  • Ekerö
  • Vallentuna

Vad är era tankar?
Pendla hur? Egen bil? Eller kollektivtrafik?
Det är viss skillnad på att skumpa till Slussen i en buss från Värmdö mot att ta pendeln, eller Roslagsbanan från t ex Täby.
Tror 8 millar kan bli tight ändå ...
Citera
2020-12-22, 13:54
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Alright! Ja då är det en annan femma. Glömmer lätt bort att Vaxholm kommun har en väldans massa småöar. Dom skulle eventuellt vara aktuellt av samma anledning som jag kikar på Värmdö faktiskt 🤔

Vad anser du om dom olika områdena i Täby? Jag tänker på skillnaderna på t.ex. Ensta, Viggbyholm, Gribbylund, Täby Kyrkby, osv. Täby Kyrkby är det ju lättare att hitta villor i min budget.

Jag har inget emot om det finns lite att göra på det, måste inte vara totalrenoverat, men jag är inte jättesugen på ett totalt renoveringsobjekt.

Täby Kyrkby är inte Täby ;-)

Viggan eller Laholm är väl de två hetaste men du kommer att få svårt att hitta något vettigt där för 8m, vi bor i Ensta och trivs som sagt kanon. Gribbylund är på i och med närheten till baden men men inte mycket mer. Ella Gård, Skarpäng, Näsbypark osv är alla bra.

Vi gillar Ensta för lugnet (endast fristående villor, egen station på roslagsbanan samt gång/cykelavstånd till Täby Centrum och sporthallarna).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in