Citat:
Ursprungligen postat av
abb0zz
Hallå
Har nyligen börjat investera i aktier och fonder, har verkligen funnit ett stort intresse i det och tycker det är väldigt roligt och intressant. Min stora fråga är hur stor buffert bör jag ha liggandes på sparkontot som man inte investerar.
Mina tankar för nästkommande år är att köpa en bostadsrätt och jag har runt ~100k liggandes på ett sparkonto utan ränta. Resten investerar jag nu flitigt efter varje lön runt ~10k. Bör jag satsa mer på mitt nyfunna intresse och satsa mer utav buffert som bara ligger o skräpar kanske?
Det finns konton där du kan få lite ränta, inte mycket men något. Exempel är IKANO-bank som inte har några begränsningar på uttag och likande, samt har insättningsgaranti. Finns säkert de som är ännu bättre.
Hur stor din buffert bör vara beror lite på hur stora utgifter du kan tänkas behöva täcka upp för innan allt stabiliseras. Kanske du blir utan arbete och A-kassan tar tid på sig att komma igång samtidigt som börsen rasar och du helst inte vill sälja. Ett inte alls omöjligt scenario i Coronatider... Men tre månadslöner som skribenten ovan skrev brukar vara tipset för en vanlig löntagare med hyresrätt och utan för många barn(!)... Netto, men en del anser brutto.
Ligger själv på endast två nettomånadslöner och har bostadsrätt, men ska nog fixa till det inom kort.