2020-12-21, 20:11
Medlem
Hallå

Har nyligen börjat investera i aktier och fonder, har verkligen funnit ett stort intresse i det och tycker det är väldigt roligt och intressant. Min stora fråga är hur stor buffert bör jag ha liggandes på sparkontot som man inte investerar.

Mina tankar för nästkommande år är att köpa en bostadsrätt och jag har runt ~100k liggandes på ett sparkonto utan ränta. Resten investerar jag nu flitigt efter varje lön runt ~10k. Bör jag satsa mer på mitt nyfunna intresse och satsa mer utav buffert som bara ligger o skräpar kanske?
Citera
2020-12-21, 20:16
Medlem
3 månadslöner brukar rekommenderas
Citera
2020-12-21, 20:19
Medlem
fejsetnr1s avatar
Beror nog på vem du frågar..men jag ligger 60% i aktier och 40% som buffert om bilen tv osv går sönder......
Citera
2020-12-21, 20:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abb0zz
Hallå

Har nyligen börjat investera i aktier och fonder, har verkligen funnit ett stort intresse i det och tycker det är väldigt roligt och intressant. Min stora fråga är hur stor buffert bör jag ha liggandes på sparkontot som man inte investerar.

Mina tankar för nästkommande år är att köpa en bostadsrätt och jag har runt ~100k liggandes på ett sparkonto utan ränta. Resten investerar jag nu flitigt efter varje lön runt ~10k. Bör jag satsa mer på mitt nyfunna intresse och satsa mer utav buffert som bara ligger o skräpar kanske?
Det finns konton där du kan få lite ränta, inte mycket men något. Exempel är IKANO-bank som inte har några begränsningar på uttag och likande, samt har insättningsgaranti. Finns säkert de som är ännu bättre.

Hur stor din buffert bör vara beror lite på hur stora utgifter du kan tänkas behöva täcka upp för innan allt stabiliseras. Kanske du blir utan arbete och A-kassan tar tid på sig att komma igång samtidigt som börsen rasar och du helst inte vill sälja. Ett inte alls omöjligt scenario i Coronatider... Men tre månadslöner som skribenten ovan skrev brukar vara tipset för en vanlig löntagare med hyresrätt och utan för många barn(!)... Netto, men en del anser brutto.

Ligger själv på endast två nettomånadslöner och har bostadsrätt, men ska nog fixa till det inom kort.
Senast redigerad av constant 2020-12-21 kl. 20:50.
Citera
2020-12-21, 20:40
Medlem
Loamigads avatar
Vill du vara likvid, så kör på med kompletts sparkonto.

Om din framtida lya kräver exakt 100k i kontantinsats, med tanke på att processen tar 3 månader vanligtvis. Så vill du vara extremt safe, kör 70k likvider.
Dom säger att du inte ska ha pengar på marknaden som du inte tänker röra på 5-10år. Men med din summa och spartakt.. meh.

Inte för att sparkonto ger så hiskeligt med ränta. Jag valde själv att säga upp min nuvarande bank, köra med en som är gratis. Fixade kreditkort från komplett.
Blir väl 400-500 kr man sparar per år på den setupen. Vilket inte blir långt ifrån 50k på deras sparkonto.
Citera
2020-12-21, 21:51
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ha INTE pengar som du ska ha om ett år på börsen. Sälj och lägg på sparkonto.
Citera
2020-12-21, 21:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ha INTE pengar som du ska ha om ett år på börsen. Sälj och lägg på sparkonto.
Fast här var det frågan om en buffert, inte om pengar som man planerar att använda inom ett år.

Är annars helt inne på din linje, att pengar som man tänkt använda inom ett år passar bäst på ett sparkonto.

En buffert är för oförutsedda utgifter. Spar till en semesterresa eller en ny kostym ska ligga utanför bufferten, även om de kan hänga ihop lite, som att "sparande till ny dator om inget konstigt händer".
Senast redigerad av constant 2020-12-21 kl. 22:03.
Citera
2020-12-22, 01:58
Medlem
Jag resonerar som att jag vill att min buffert ska ligga på vad jag behöver för att leva gott i 3 månader, runt 80 procent av 3 månadslöner. Bufferten är delad i två halvor, ena halvan ligger i en fond i Swedbank och jag kan ha pengarna på kontot om någon/några dagar, andra halvan ligger på ett sparkonto för att ha minutaccess till pengarna om det krisar. Just nu har jag varit ganska hård på andra halvan så det är en liten halva, å andra sidan har fonden gått bra så det är en stor halva. En liten halva och en stor halva är dock inte en hel just nu.
Citera
2020-12-22, 10:54
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast här var det frågan om en buffert, inte om pengar som man planerar att använda inom ett år.

Är annars helt inne på din linje, att pengar som man tänkt använda inom ett år passar bäst på ett sparkonto.

En buffert är för oförutsedda utgifter. Spar till en semesterresa eller en ny kostym ska ligga utanför bufferten, även om de kan hänga ihop lite, som att "sparande till ny dator om inget konstigt händer".

Så tolkar inte jag trådstarten. 100k låg på sparkonto och resten låg på börsen.

100k räcker inte till en kontantinsats för en normal lägenhet i en hyffsat stor stad.
Citera
2020-12-22, 13:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Så tolkar inte jag trådstarten. 100k låg på sparkonto och resten låg på börsen.

100k räcker inte till en kontantinsats för en normal lägenhet i en hyffsat stor stad.
På vilket sätt skiljer dig mitt förslag från om man har massor vs om man inte har något?

Var anser du jag har fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in