2020-12-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Din första fråga , att bo i liten 2a utan trädgård är inte ett adekvat boende, så sist jag tittade så låg prisbilden för ett radhus eller parhus med min 3 sovrum och 2 badrum på ca 1.5 mille men kan ha ökat sen dess.

Jag har svarat vad jag tycker en bra lön är i sverige, dvs. ca 30 k/mån för någon under 30 och och 40-50 för vuxna.
Så länge man håller sig utanför stockhlm.
Det är du och någon mer som svamlar runt om löner i områden som inte adekvata för frågeställningen Londons löneläge är lika adekvat som en Indisk småstad.

Och som jag skrev med det kostnadsläge som London idag har, måste man tjäna betydligt mer för att leva bra.
Men nöjer man sig med att bo i en skrubb och åka kollektivt så kan man överleva även där.

Sen är ju alla olika, personligen ser jag ingen större mening med att tjäna mer och mer medan man fortfarande jobbar heltid (eller ännu fler timmar). Det är något som hållit mig från London, pga gammalmodigt tänk har de helt enkelt jobbat bra många fler än jag vill.

Skall jag vara ärlig så tycker jag personligen att mer lön knappt gör någon skillnad efter typ 130k/mån för hushållet, redan där kan man bo stort centralt, spara mycket och köpa onödiga prylar. Tycker inte det gav så mycket att gå över den punkten personligen.
Citera
2020-12-28, 10:53
Medlem
60ksek. Men grejen är att över 50ksek blir det ofta lite komplexare upplägg än "vanlig lön". Bonusar, förmånsskatter, semesterdagar... Det är sällan man bara fortsätter linjärt och har en okomplicerad bruttolön på 75ksek, för det är liksom inget vidare bra upplägg, och har man 75ksek i lön är man för det mesta inte dum i huvudet. Som regel, har man lyckats förhandla sig till den lönen så förstår man simpla kalkyler.

60ksek är alltså då efter den statliga skatten på 31.4% som alla verkar glömma bort.
Citera
2020-12-28, 11:15
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Din första fråga , att bo i liten 2a utan trädgård är inte ett adekvat boende, så sist jag tittade så låg prisbilden för ett radhus eller parhus med min 3 sovrum och 2 badrum på ca 1.5 mille men kan ha ökat sen dess.

Jag har svarat vad jag tycker en bra lön är i sverige, dvs. ca 30 k/mån för någon under 30 och och 40-50 för vuxna.
Så länge man håller sig utanför stockhlm.
Det är du och någon mer som svamlar runt om löner i områden som inte adekvata för frågeställningen Londons löneläge är lika adekvat som en Indisk småstad.

Och som jag skrev med det kostnadsläge som London idag har, måste man tjäna betydligt mer för att leva bra.
Men nöjer man sig med att bo i en skrubb och åka kollektivt så kan man överleva även där.

Radhus i london? Trädgård? 😂🤦🏻‍♂️

För den miljonen fick han en 70kvm2 på 14 våningen med bokningsbar takterrass och 24/7 concierge. Med gångavstånd till Hyde Park och Paddington station 30m från dörren. - men du menar att det är mer adekvat att bo utanför Sthlm och tjäna 30,000 i månaden 😂😂😂.

Snark. Du är en riktig haverist.

I London bor jag i en 2 bedroom nybyggd takvåning med access till privat tak (360c view) samt balkong. Jag har inga grannar då jag bor på toppen av en commercial building med privat ingång. 3 portar för att nå min lägenhet, så väldigt säkert. ca 2 min till Hammersmith bridge och 15 till Svenska skolan i London och ca 3 min till Latymer Upper som är UKs i särklass bästa skola. Inte mer än £800,000 för lägenheten och läget.

Passiva inkomster som ser över alla levnadskostnader och därav £80k plus om året som disponibelt där jag sparar det mesta i Vanguards S&P500 och krypto.

JAG ANSER INTE ATT MIN LÖN ÄR BRA. Och det gör ingen annan i London heller.

DÄRFÖR

Är en svensk lön på 30-50 inte heller BRA. Speciellt inte då man behöver en smärre förmögenhet för att undvika MENA-våldtäkt i Sverige samt närheten till alla ghetton som gör det extremt osäkert för hela ens familj. Se bara på klockstölderna i Sthlm. Vad är poängen med att tjäna bra och leva ett gott liv om man måste gömma sig?

/C
Citera
2020-12-28, 11:22
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kriset att leva på 60 i månaden för en familj?

Vi ligger ungefär där jag och min fru med våra gemensamma inkomster, inklusive barnbidrag.

Har 3 barn, och kan ju knappast påstå att vi har behöver leva direkt snålt. Sparar ca 15 i månaden.

Har råd med både hobbys (MC), koncerter och äta ute ibland.

Men beror ju på vad man har för krav på sin levnadsstandard också, 2-3 utlandsresor blir det ju inte, men det skulle jag å andra sidan inte åka på oavsett hur mycket pengar jag tjänat.

Och vi har båda jobb vi trivs med, skulle aldrig få för mig att förnedra mig att sälja mobilabonemang, oavsett hur mycket man tjänar på det.

Lite självrespekt måste man ha i livet....

Om ni ligger på 60 och sparar 15 har ni alltså 45,00 att leva på. Fem personer = 5 sovrum, har ni levnadskostnader på under 15,000 är det imponerande men knappast rimligt = 30,000 kvar.

30,000 på fem personer? 6,000 per skalle, = 1,500 i veckan.

När du talar om värdighet vet jag inte riktigt vad du snackar om. Jag var 19 och levde 10x bättre än du gör nu 😂. Men stanna i garaget med din MC, när du ligger på dödsbädden har du garanterat ingen ånger över hur du levde ditt liv.

Lol.

/C
Citera
2020-12-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Radhus i london? Trädgård? 😂🤦🏻‍♂️

För den miljonen fick han en 70kvm2 på 14 våningen med bokningsbar takterrass och 24/7 concierge. Med gångavstånd till Hyde Park och Paddington station 30m från dörren. - men du menar att det är mer adekvat att bo utanför Sthlm och tjäna 30,000 i månaden 😂😂😂.

Snark. Du är en riktig haverist.

I London bor jag i en 2 bedroom nybyggd takvåning med access till privat tak (360c view) samt balkong. Jag har inga grannar då jag bor på toppen av en commercial building med privat ingång. 3 portar för att nå min lägenhet, så väldigt säkert. ca 2 min till Hammersmith bridge och 15 till Svenska skolan i London och ca 3 min till Latymer Upper som är UKs i särklass bästa skola. Inte mer än £800,000 för lägenheten och läget.

Passiva inkomster som ser över alla levnadskostnader och därav £80k plus om året som disponibelt där jag sparar det mesta i Vanguards S&P500 och krypto.

JAG ANSER INTE ATT MIN LÖN ÄR BRA. Och det gör ingen annan i London heller.

DÄRFÖR

Är en svensk lön på 30-50 inte heller BRA. Speciellt inte då man behöver en smärre förmögenhet för att undvika MENA-våldtäkt i Sverige samt närheten till alla ghetton som gör det extremt osäkert för hela ens familj. Se bara på klockstölderna i Sthlm. Vad är poängen med att tjäna bra och leva ett gott liv om man måste gömma sig?

/C

Nu blandar du bort korten, givetvis kan man leva bra i London på 85 k £ om man ärvt en stor summa pengar så man har betalt bostaden. Men jämför man den lönen med en normal mellanstor stad i sverige så motsvarar den nog snarare runt 30-35 dvs OK men knappast bra.
Är det någon som är haverist är det nog du.
Nu känner jag några i London bl.a min systerdotter 27år och jobbar som administratör med en svensk gymnasieutbildning, hon tjänar 60 k £ (Hon är gift med en egen företagare och de pendlar in drygt en timme). Min dotter bodde där t.o.m 2016 I centrala stan då känade hon ca. 500 K £. ( Vilket är en bra lön, men för ett väldigt specifikt jobb)

Det boendet du beskriver funkar för en ungdom som vill göra kaŕriär eller någon som har det som övernattningslägenhet och har sitt boende utanför stan.
Villket jag alldrig skulle ha råd med, så skulle jag bo där så blir det någon närförort och skall man bo innom 20 min pendling så räcker inte pengarna så långt.
Så man måste jämföra samma saker en lön som innebär att man kan överleva på i London eller New York innebär en väldigt bra lön i Sundsvall eller att man i en Indisk eller Albansk by kan leva som en kung.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-12-28 kl. 13:15.
Citera
2020-12-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Om ni ligger på 60 och sparar 15 har ni alltså 45,00 att leva på. Fem personer = 5 sovrum, har ni levnadskostnader på under 15,000 är det imponerande men knappast rimligt = 30,000 kvar.

30,000 på fem personer? 6,000 per skalle, = 1,500 i veckan.

När du talar om värdighet vet jag inte riktigt vad du snackar om. Jag var 19 och levde 10x bättre än du gör nu 😂. Men stanna i garaget med din MC, när du ligger på dödsbädden har du garanterat ingen ånger över hur du levde ditt liv.

Lol.

/C

Är alldeles utmärkt nöjd med mitt liv, som inte består i att jaga pengar och sälja min egen värdighet.

Nu räknar du märkligt, vad räknas som levnadskostnader? Men oavsett så på vilket sätt är 1500 per person i veckan inte tillräckligt att leva på?

Och normalt behövs det 4 sovrum i fempersonsfamilj, och det har man i ett normalt hus.

Och som sagt, jag skiter väl i hur du levde som 19-åring, du har ju skrivet vad du jobbade med, och skulle hellre suga kuk på bordell än jobba som telefonförsäljare...

Men inser att det är svårt för dig som bygger ditt självförtroende på att jaga inkomst och se ner på andra som valt annat att prioritera i livet, att förstå att vi varken är imponerade eller avundsjuka, utan fullt nöjda ändå.
Citera
2020-12-28, 14:04
Medlem
Dubbelpost
Citera
2020-12-28, 16:25
Medlem
NoHeros avatar
Det här beror naturligtvis på olika faktorer... själv har jag någorlunda höga ambitioner och är villig att arbeta rätt hårt med så lite övertid som möjligt. Jag har haft hundår då jag jobbat 70h+ veckan för att visa framfötterna och få en bra grundlön.
Idag är jag strax under 40 år och hade inte gått med på en inkomst under ca: 70 000 kr/månad.

Ligger idag på drygt 80 000 i månaden.
Mitt mål är väl att tjäna ungefär 2000 kr/år jag är. Så om jag pensionerar mig vid 60 borde jag ha minst 120 000 kr i slutlön då.

Men då har jag läst fem år på universitet, jobbat hårt som konsult för att senare gå över mot försäljning för att nå dit.
Får se om jag säger likadant när barnen är äldre och behöver skjutsas runt hela tiden eller om jag fortfarande trivs lika bra med jobbet.
Citera
2020-12-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Det här beror naturligtvis på olika faktorer... själv har jag någorlunda höga ambitioner och är villig att arbeta rätt hårt med så lite övertid som möjligt. Jag har haft hundår då jag jobbat 70h+ veckan för att visa framfötterna och få en bra grundlön.
Idag är jag strax under 40 år och hade inte gått med på en inkomst under ca: 70 000 kr/månad.

Ligger idag på drygt 80 000 i månaden.
Mitt mål är väl att tjäna ungefär 2000 kr/år jag är. Så om jag pensionerar mig vid 60 borde jag ha minst 120 000 kr i slutlön då.

Men då har jag läst fem år på universitet, jobbat hårt som konsult för att senare gå över mot försäljning för att nå dit.
Får se om jag säger likadant när barnen är äldre och behöver skjutsas runt hela tiden eller om jag fortfarande trivs lika bra med jobbet.

Gratulerar! Det låter som att du lyckats komma upp i liknande lön som en amerikansk sjukgymnast. Men det låter som att du jobbar fler timmar.
Citera
2020-12-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Kriset att leva på 60 i månaden för en familj?

Vi ligger ungefär där jag och min fru med våra gemensamma inkomster, inklusive barnbidrag.

Har 3 barn, och kan ju knappast påstå att vi har behöver leva direkt snålt. Sparar ca 15 i månaden.

Har råd med både hobbys (MC), koncerter och äta ute ibland.

Men beror ju på vad man har för krav på sin levnadsstandard också, 2-3 utlandsresor blir det ju inte, men det skulle jag å andra sidan inte åka på oavsett hur mycket pengar jag tjänat.

Och vi har båda jobb vi trivs med, skulle aldrig få för mig att förnedra mig att sälja mobilabonemang, oavsett hur mycket man tjänar på det.

Lite självrespekt måste man ha i livet....

Jadu. Flashback tillhör ytterligheterna. Högt och lågt', få är sanningsenliga. Vet knappt varför jag hänger på det här forumet längre.
Citera
2020-12-28, 22:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är det fortfarande lön efter ålder som räknas som bra, dvs 30 000 vid 30, 35000 vid 35, 40 000 vid 40 etc?

Enligt mig börjar en bra lön runt 40 brutto och ca 30 netto, oavsett ålder. En höginkomsttagarlön vid 50 brutto och upp.
Mellan 30 och 40 anser jag vara en normal lön och under det relativt dåligt.

Enligt scb är medianlönen 32500 kr/mån år 2020 och endast 25% tjänar mer än 36500 kr/mån(!) och 10% tjänar mer än 48500 kr/mån. I Stockholm är lönerna högre än så och jag tror 25% har högre lön än 40 000 brutto.

Vad tycker ni är en bra lön, och hur ser det ut hos er själva och era bekanta ang löner, levnadsstandard och ekonomi?

En "bra lön" är när man har inkomster som överstiger utgifterna.
Läs gärna Adam Smith, fortsätt med Malthus och krydda på lite med Lasalle angående den "järnhårda lönelagen": Den hittar du här.
Den "järnhårda lönelagen" är tidlös, kan appliceras på 2020, 2050, 1920, 1435 eller vilket random år som helst i mänsklighetens ekonomiska historia.

Gällande absoluta belopp i respektive yrke, kan du kolla här.

Citera
2020-12-29, 11:01
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Gratulerar! Det låter som att du lyckats komma upp i liknande lön som en amerikansk sjukgymnast. Men det låter som att du jobbar fler timmar.

Jag har blivit erbjuden 200 000$ för ett jobb i USA för några år sedan.. Så klart att löneläget är betydligt bättre där.

Idag skulle jag säga att jag jobbar 35-45 h/veckan.
Vissa veckor blir det 50-70 men det kanske handlar om 3-5 veckor om året.
Hinner oftast hämta/lämna på dagis, umgås med vänner osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in