Citat:
Ursprungligen postat av
Trixton
Du får väl säga till dem att dra skatt enligt tabell, som de flesta andra brukar göra. Har du t.ex tabell 30 kolumn 1 och tjänar 33 601-33 800 så skall de dra 7602 kronor i preliminärskatt.
Är du född på tidigt 80-tal så måste du väl ha varit med om detta många gånger? Skatten som din arbetsgivare drar är preliminär (eftersom det inte finns något sätt för dem att veta hur mycket du skall betala), och sedan får du deklarera när året är slut och så räknar Skatteverket ut om du har betalat för mycket eller för lite.
För att betala så mycket som 30 % i skatt så behöver du upp i runt 55 000 i månadslön.
Jag bytte jobb förra året, mest på grund av att få upp grundlönen som då var låg.
Tyckte då i början att jag betalade väldigt mycket i skatt jämfört mot min andra arbetsplats (låg grundlön men fick mer OB) så lönerna var ändå snarlika varandra.
Jag extrajobbar som sagt också och denna lön varierar väldigt, förra året snittade jag 20k/månad under årets 10 första månader, idag blir det mellan 5-12k/månad och på denna lön så skattar jag 40% rätt av, allt för att slippa kvarskatt.
Lönerna i vården är riktigt usla, vet när jag jobbade inom industrin 2005, då hade jag ut dryga 14k i näven efter avdrag för fack/akassa, dator via jobbet samt frukostkuponger.
Skillnad mot idag då en normallön för mig exklusive inbeordring ligger på 19k/månad efter skatt vilket är uselt.
Ibland funderar man på att gå tillbaka till industrin, men vad dagens löner ligger på vet jag faktiskt inte, men en industriarbetare borde väl ligga på +30k/månad som minst.