2020-12-25, 01:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tjänar ca 35 000 per månad. Är det dåligt? Jag har läst på högskola och bara arbetat efter det ett par år.
Citera
2020-12-25, 09:20
Medlem
Min högst subjektiva åsikt är att en bra lön är när man kan spara ett ansenligt belopp varje månad och att man har råd att göra det man önskar. Så det beror på hur mycket kostnader man har och vilka drömmar / mål / hobbies man har.

Sedan anser jag också att det är bra att spara så pass mycket att ens kapitalinkomster ökar ansenligt varje år.

I pengar mätt så kände jag först att jag var upp på en bekväm nivå när jag kom upp till 42000, så det tycker jag är en bra lön. Dock kunde jag inte spara så mkt som jag önskade. Nu ligger jag runt 56000 och där kan jag spara ca 15000 i månaden vilket för mig är ett ansenligt belopp. Ökad lön för mig innebär i princip bara ökat sparande i dagsläget, så jag kan inte säga att det är något jag brinner för att få. Men klart att även kostnaderna ökar något med tiden också.

Nu bor jag i Stockholm vilket innebär högre kostnader, har en vän i en mindre stad som tjänar dryga 40 k och lyckas spara mer än jag. Så det beror helt klart på var du bor. Känns som att du behöver 10 000 extra i månaden åtminstone i Stockholm jämfört med landsorten på grund av livsstilsfaktorer.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2020-12-25 kl. 09:23.
Citera
2020-12-25, 10:14
Medlem
När du betalt alla måsten, lån, hyra, mat, försäkringar, kläder till barnen etc allt som behövs för att vardagen ska rulla så ska man ha halva lönen kvar. Då har man en bra inkomst som matchar ens livsstil.

Personligt så skulle jag sedan säga att av den andra halvan så är en bra balans att halva investerar du (dvs 25% av hela lönen) och den sista delen går till ”nöjen”, lyxkonsumtion etc
Citera
2020-12-25, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Går efter min lönespec, kyrkoskatt betalar jag inte.

Senaste lönespecen ser ut så här

Månadslön 27200
Övertid kvalificerad 3362,91
Ob vardag kväll 246,40
Ob veckoslut 2792,65
Skatt 30% beräknad på 33 601,96
10 080kr
Att utbetala 23 521,96kr

Födelseår tidigt 80-tal.

Ser helt klart ut som att du betalar ”för mycket” skatt. Lönefolket gör fel eller jobbar utifrån felaktiga underlag. Men i slutändan kommer du givetvis få tillbaka vid nästa deklaration, man lite drygt att låna ut ca 3 tkr per månad till staten utan ränta.
Citera
2020-12-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tjänar ca 35 000 per månad. Är det dåligt? Jag har läst på högskola och bara arbetat efter det ett par år.
Beror lite på vad du har läst och var du är verksam.
Men är du verksam utanför stockholm och inte är civilingenjör så är det riktigt bra lön.
Är du civilingenjör verksam i stockholm lite på den låga sidan.
Men ingen dramatiskt låg lön i sverige.
Citera
2020-12-25, 10:54
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Går efter min lönespec, kyrkoskatt betalar jag inte.

Senaste lönespecen ser ut så här

Månadslön 27200
Övertid kvalificerad 3362,91
Ob vardag kväll 246,40
Ob veckoslut 2792,65
Skatt 30% beräknad på 33 601,96
10 080kr
Att utbetala 23 521,96kr

Födelseår tidigt 80-tal.

Du får väl säga till dem att dra skatt enligt tabell, som de flesta andra brukar göra. Har du t.ex tabell 30 kolumn 1 och tjänar 33 601-33 800 så skall de dra 7602 kronor i preliminärskatt.

Är du född på tidigt 80-tal så måste du väl ha varit med om detta många gånger? Skatten som din arbetsgivare drar är preliminär (eftersom det inte finns något sätt för dem att veta hur mycket du skall betala), och sedan får du deklarera när året är slut och så räknar Skatteverket ut om du har betalat för mycket eller för lite.

För att betala så mycket som 30 % i skatt så behöver du upp i runt 55 000 i månadslön.
Citera
2020-12-25, 10:59
Medlem
Vad som är bra är ju rätt subjektivt, för mig är det kopplat till erfarenhet (och då ålder). När man är under 30 tycker jag man passerar in till bra lön när man passerar 50 tkr/mån, I spannet 30-35 är 70 tkr/mån gränsen och för 35-40 1 miljon/år osv. Visst är det rätt få som uppnår dessa nivåer men den nivån som benämns som bra kan i min bok inte vara något som medelpersonen uppnår utan skall vara något mer exklusivt än så.
Citera
2020-12-25, 12:00
Medlem
Basns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det beror ju på vad du har pluggat och vad du jobbar med. Men jag tjänar ungefär som du, med 3 år på universitet bakom mig och ett par år i arbetslivet. Inga konstigheter, ganska normalt skulle jag säga 🙂
Citera
2020-12-25, 16:07
Medlem
Hur långt är ett snöre?
En läkare tjänar mer än en servitör eller städare...
Citera
2020-12-25, 16:08
Medlem
Eftersom sunt förnuft minskar i takt med ökat antal minuter i skolbänken så verkar "hög" utbildning helt värdelös. Sträva efter backslick och bögiga kostymer är skrattretande.

Min lön varierar så otroligt månad för månad, men blev i år 669000 nånting. Helt okej, gör ett jävla slitjobb men förtjänar det tack vare diskussioner med så kallade "ingenjörer" (alltså HÖÖÖGutbildade människor som tror att allting de har ritat upp i ett jävla dataprogram funkar i verkligheten, som man tvingas motbevisa gång på gång på gång)

Jobbar ute på byggen och dessa kontorsfjantar som har sån HÖÖÖÖÖG utbildning är fan de dummaste människor jag träffar. Men men, nåt måste man ju ha att skratta åt efter 12-15 timmars jobb och nattölen ska ner. Imorn är en ny dag och då ska man bli mästrad av en idiot igen.

Dessa tjänar säkert mer än jag gör, men de kan gärna tjäna 100000 mer än mig i månaden, bara vetskapen att jag i praktiskt tänkande spöar skiten ur dom är nog så tillfredsställande.

Har fasta månadsutgifter på ca 6000 så klarar mig fint.
Citera
2020-12-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Du får väl säga till dem att dra skatt enligt tabell, som de flesta andra brukar göra. Har du t.ex tabell 30 kolumn 1 och tjänar 33 601-33 800 så skall de dra 7602 kronor i preliminärskatt.

Är du född på tidigt 80-tal så måste du väl ha varit med om detta många gånger? Skatten som din arbetsgivare drar är preliminär (eftersom det inte finns något sätt för dem att veta hur mycket du skall betala), och sedan får du deklarera när året är slut och så räknar Skatteverket ut om du har betalat för mycket eller för lite.

För att betala så mycket som 30 % i skatt så behöver du upp i runt 55 000 i månadslön.
Jag bytte jobb förra året, mest på grund av att få upp grundlönen som då var låg.
Tyckte då i början att jag betalade väldigt mycket i skatt jämfört mot min andra arbetsplats (låg grundlön men fick mer OB) så lönerna var ändå snarlika varandra.

Jag extrajobbar som sagt också och denna lön varierar väldigt, förra året snittade jag 20k/månad under årets 10 första månader, idag blir det mellan 5-12k/månad och på denna lön så skattar jag 40% rätt av, allt för att slippa kvarskatt.

Lönerna i vården är riktigt usla, vet när jag jobbade inom industrin 2005, då hade jag ut dryga 14k i näven efter avdrag för fack/akassa, dator via jobbet samt frukostkuponger.
Skillnad mot idag då en normallön för mig exklusive inbeordring ligger på 19k/månad efter skatt vilket är uselt.

Ibland funderar man på att gå tillbaka till industrin, men vad dagens löner ligger på vet jag faktiskt inte, men en industriarbetare borde väl ligga på +30k/månad som minst.
Citera
2020-12-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det är ganska standard, en blandning av node.js, golang, .net, bash osv. En duktig utvecklare bör inte ha svårt för syntax och börja välja det språk som passar för uppgiften.

Det som är svårt att hitta är personer med bred kompetens. Vi vill ha personer som på riktigt kan helheten med allt från hur operativsystem, nätverk och infrastruktur fungerar och förstår hur man skriver bra och skalbar kod.

75% ser ut som frågetecken när de blir ombedda att förklara node.js eventloop, eller när man bör sätta upp ett node kluster för att nyttja fler cores vs att inte göra det. Dessa personer gissar jag hamnar på något större konsultbolag där de tjänar 35k.

Då var det som jag trodde, lite extra hög kvalitét på utvecklarna där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in