2021-01-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
En tydlig skillnad är att jag inte lever i masspsykosen och det alternativa universumet, där man inte kan lita på någon annan än Trump och de som talar i favör till honom. Det citat du postade imponerade inte på långa vägar för att diskvalificera hela utredningen. Det var ett typexempel på cherrypicking.
Vad skulle räcka för att diskvalificera den då om fabricerande bevis inte räcker på långa vägar?
Citera
2021-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Vad skulle räcka för att diskvalificera den då om fabricerande bevis inte räcker på långa vägar?
Någonting annat än enskild körbärsplockning med tanke på utredningens storlek och de många kopplingar som hittats.
Citera
2021-01-12, 22:46
Medlem
severustheemperors avatar
Revolution i USA den 6 januari?

Det blev ingen Revolution i USA den 6 januari.

Full Stop.
Citera
2021-01-12, 22:47
Medlem
Citat:
Någonting annat än enskild körbärsplockning med tanke på utredningens storlek och de många kopplingar som hittats.
mm jag misstänkte att det var dags att vara ospecifik, synd.
Citera
2021-01-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jag tänker att det är osannolikt men inte omöjligt nej. Undrar dock hur det rent juridiskt skulle gå till, kan en stat i princip ha folkomröstning och så är det klart? Eu och USA går ju inte helt att jämföra som unioner, vad skulle krävas för att exvis Kalifornien blir självständiga på riktigt? Är det ett realistiskt scenario?
California har länge velat dra sig ur unionen under parollen Calexit och Yescalifornia. Om jag minns rätt så måste de först samla 10 000 namnunderskrifter för att sätta igång en folkomröstning.
Citera
2021-01-12, 22:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Staterna som kan begära skilsmässa från USA
Brexit var också otänkbart – ända tills den hände. Med en ideologisk splittring som gått så långt att anhängarna till president Trump stormar kongressen, framförs nu på allvar tanken i Kalifornien och andra delstater att bryta sig loss från unionen.

Det är inte möjligt för enskilda delstater att lämna förenta staterna, eftersom det strider mot konstitutionens grundprincip, vilken just skapades för att undvika detta scenario.
https://www.historians.org/teaching-and-learning/teaching-resources-for-historians/sixteen-months-to-sumter/newspaper-index/dubuque-herald/can-a-state-constitutionally-secede

Det finns såklart inget i konstitutionen som behandlar en stats utträde ur unionen, eftersom det skulle vara självdestruktivt och verka mot konstitutionens ändamål, men i fallet Texas v. White 1868 så kom ändå HD fram till att ett utträde strider mot konstitutionen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_v._White

Det är möjligt för en stat att lämna unionen på laglig väg, och det är ifall beslutet fattas unilateralt, men det kräver alltså att samtliga delstater går med på detta, vilket troligtvis inte kommer ske.
Senast redigerad av kato85 2021-01-12 kl. 22:53.
Citera
2021-01-12, 22:50
Medlem
Citat:
mm jag misstänkte att det var dags att vara ospecifik, synd.
Vi sitter ju åtminstone då i samma båt, då ditt körsbärsplockande knappast kan beskyllas för att vara specifikt i syfte att diskvalificera utredningen som helhet.
Citera
2021-01-12, 22:52
Medlem
Citat:
Vi sitter ju åtminstone då i samma båt, då ditt körsbärsplockande knappast kan beskyllas för att vara specifikt i syfte att diskvalificera utredningen som helhet.
hahah du är för gullig. Utredningen var ett stort fiasko punkt slut. Gråt vidare på min axel eller läs någon msm artikel men läs förhelvete inte rapporten, skit läskigt ju.
Citera
2021-01-12, 22:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Revolution i USA den 6 januari?

Det blev ingen Revolution i USA den 6 januari.

Full Stop.

Det blev ett revolutionsförsök, men det fallerade, och nu dricker vi MAGA-tårar med stor njutning då video på video släpps med identifierade MAGA-stormare som nu släpas av flygplan och blir kallade för terrorister:
https://www.youtube.com/watch?v=sAyN-iA_1cg&feature=youtu.be&ab_channel=JosephMorris

Poetisk Rättvisa i sitt esse.
Citera
2021-01-12, 22:54
Medlem
Citat:
hahah du är för gullig. Utredningen var ett stort fiasko punkt slut. Gråt vidare på min axel eller läs någon msm artikel men läs förhelvete inte rapporten, skit läskigt ju.
Har man gått på den stora lögnen att man inte kan lita på någon annan än Trump och hans bihang så förstår jag att man tycker det. Sista ordet om detta är dock knappast sagt.
Citera
2021-01-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
När man läser kommentarer här förstår man varför det finns så mycket hat där ute. Känslor trumfar fakta. Hur kan några få bestämma över 75 miljoner väljare? Hur kan några få få bestämma presidentens avsikter?

Biden och Trump representerar sina väljare. Det var inte trumps önskemål eller avsikt att inta några byggnader.

Kan man inte prata sakligt utan att uttrycka sig som barnungar i ett forum? Ni som är dryga och elaka förväntar ni er att er att resten av världen ska vara annorlunda?

Eh...jag tycker det verkar som om du själv bestämmer presidentens avsikter här.
Citera
2021-01-12, 23:05
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
California har länge velat dra sig ur unionen under parollen Calexit och Yescalifornia. Om jag minns rätt så måste de först samla 10 000 namnunderskrifter för att sätta igång en folkomröstning.
Jo visst, det har jag hört nämnas innan. Tänkte mer om det är något som faktiskt är realistiskt att tänka sig eller om det mer är symboliskt, typ republiken Jämtland, eller om de faktiskt rent lagmässigt kan göra det? Klart det blir en lång och utdragen process i så fall, men spontant (utan att ha någon koll på saken) så känns det ju som att det rent logistiskt och konstitutionellt hade varit ännu snårigare än Storbritanniens utträde ur EU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in