2022-10-26, 08:47
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrnixen
Skönt att höra! Antar att ni fick slänga allt ni hade tagit med er in i lägenheten?

Värmebehandlingar har jag sett används i USA, men inte hört talas om att något företag använder sånt i Sverige. Antar att det är för dyrt?

Som väl var hade vi inte tagit dit några möbler, däremot en madrass som jag sov på. Vi tvättade precis alla textilier, allting överlevde inte detta. Vi frös in saker, även elektronik - allt tålde detta förutom min kaffekokare. Sedan såg vi till att inte ta med något wellpapp - alltså slängde vi alla förpackningar, lådor mm. Slutligen hade vi en liten station precis utanför där vi kollade igenom och torkade av alla saker med rödsprit. Vet inte om det hjälpte helt ärligt, men vi ville vara otroligt noggranna.

Hyresvärden hade möjligheten att hjälpa oss ställa in lite större saker i en frys under en vecka, som de sedan lämnade av. Exempelvis dammsugaren - den var vi noga med att ta isär och göra rent det vi kunde innan den fick komma inomhus.

Vi flyttade ju tillbaka till vår gamla hyresrätt efter denna lägenheten, och efter en månad började de dyka upp i den tvättstugan och i förråden där. Däremot var det fullvuxna fiskar, så det lär ju inte varit en möjlighet att de kom med från detta boendet.

Men i vår bostadsrätt sedan lade vi ut fällor i vårt förråd och runt hela lägenheten. Då upptäckte vi att den hade pälsänger, men vi har aldrig fångat någon långsprötad här.
Citera
2022-10-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Som väl var hade vi inte tagit dit några möbler, däremot en madrass som jag sov på. Vi tvättade precis alla textilier, allting överlevde inte detta. Vi frös in saker, även elektronik - allt tålde detta förutom min kaffekokare. Sedan såg vi till att inte ta med något wellpapp - alltså slängde vi alla förpackningar, lådor mm. Slutligen hade vi en liten station precis utanför där vi kollade igenom och torkade av alla saker med rödsprit. Vet inte om det hjälpte helt ärligt, men vi ville vara otroligt noggranna.
Att frysa elektronik låter riskabelt, men antar att det är ett desperat läge. Använde du kiselgur alls? Någon aning hur effektivt det är mot silverfisk?
Citera
2022-10-30, 00:23
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrnixen
Att frysa elektronik låter riskabelt, men antar att det är ett desperat läge. Använde du kiselgur alls? Någon aning hur effektivt det är mot silverfisk?

Nej, det använde vi inte. Jag tror säkert att det fungerar bra för att få död på en del som springer över det, men om man vill börja påverka själva populationen så behövs advion som dödar dem efter att de letat sig tillbaka till sina kryptiska utrymmen och där de som sedan kalasar sig på denna sprider giftet.
Citera
2024-05-22, 19:24
Medlem
UlfGullivers avatar
Min erfarenhet är att de förmodligen inte går att bli av med helt och hållet, men de går definitivt att kraftigt reducera. Lösningen är att hålla rent, inte ge dem mer gömställen än nödvändigt och döda alla du ser.
Senast redigerad av UlfGulliver 2024-05-22 kl. 19:27.
Citera
2024-09-15, 11:16
Medlem
Går också att använda fällor för att minska antalet lite, typ dessa eller liknande
https://skadedjursbutiken.se/p/pesti...kfalla-2-pack/
Citera
2025-02-24, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
springer dom fram dagtid så tycker jag du ska testa klisterfälla till exempel lägga en bit tejp på golvet med klistret uppåt och se vad som händer, det gjorde jag med pälsängrar för många år sen.

Du skulle skita knäck om du såg den tejpen...satte tejp över en golvspringa 2 dagar senare hade jag typ 200 pälsängrar per decimeter tejp, jag skojar inte...visade sig vara sjukt grymt överdjävligt effektivt och jag använde bara billig maskeringstejp från biltema, än idag är det mest undantagsfall som jag hittar pälsängrar.

Ett dock dock, om du tejpar en golvspringa och färgen på golvlisten sitter dåligt så kan färgen följa med när du tar bort tejpen.

La du maskeringstejp med klisterytan mot golvskarven/springan eller med klistret uppåt?
Citera
2025-02-24, 02:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
La du maskeringstejp med klisterytan mot golvskarven/springan eller med klistret uppåt?
Mot golvet
Citera
2025-07-24, 02:45
Medlem
Håll koll på eventuella angrepp på papptapeter, de äter inte på alla typer men gör stora skador på dem de äter. Det går att stoppa angreppet på tapeterna genom att lacka dem med transparent matt lack. Känns minst sagt rubbat att kladda lack på tapet men funkar.

Lägg inte stärkelseblekt papper på varma ställen. T ex ett kuvert ovanpå en bokhylla då luften är varmare högre upp i rummet eller ett papper under en dator.

Täta springor nitiskt.

Insektsrackets med låg höjd, typ Julas kan användas.

De kan inte klättra ut ur glas som är runda i botten inuti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in