2020-12-17, 21:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
När det handlar om en President som för utrikespolitik på twitter så kan det definitivt vara etiskt att försöka ta sig in i syfte av att öka säkerhet.

Man hade ju kanske inte direkt avfärdat en krigsförklaring mot Iran som hackat konto om det rör sig om Trump...

Men att hacka Lena Mellins twitterkonto på grund av att hon bedriver pskologisk krigsföring mot svenskarna är inte samma sak?
Citera
2020-12-17, 21:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men att hacka Lena Mellins twitterkonto på grund av att hon bedriver pskologisk krigsföring mot svenskarna är inte samma sak?
Tycker du att det finns någon samhällsnytta av att Lena Melin's twitterkonto är skyddat?
Citera
2020-12-17, 21:57
Medlem
getbusys avatar
Fullkomligt skitsnack 😂
Citera
2020-12-17, 21:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tycker du att det finns någon samhällsnytta av att Lena Melin's twitterkonto är skyddat?

Nu pratar vi väl om att hacka/kapa konton? Om det är okej att hacka Trump så måste det per se vara än mer okej att kapa Lenas. Annars har man en ganska grumlig logik.
Citera
2020-12-17, 22:03
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Har inte detta varit uppe förut? Tror inte man kan ha ett vanligt lösenord på ett verrifierat officiellt konto.
Citera
2020-12-17, 22:03
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu pratar vi väl om att hacka/kapa konton? Om det är okej att hacka Trump så måste det per se vara än mer okej att kapa Lenas. Annars har man en ganska grumlig logik.

Och jag sa att det kan vara etiskt att pentesta Trump's twitter konto med tanke på faktumet att han bedriver politik på Twitter. Det finns inget allmännytta av att Lena's konto är säkert men om någon skulle hacka sig in på Trump's konto och skriva något i stil med att "Nu är det inbördeskrig i USA, ockupera din närmsta statliga byggnad med våld om det så behövs. Tillsammans stoppar vi demokraternas försök till statskupp" så skulle det knappast leda till något positivt.
Citera
2020-12-17, 22:33
Medlem
Inte en chans att Trump använde ett så simpelt lösenord. Trumps twitterkonto är nog ett av dom viktigaste i värden och nog en av dom som blir utsatta av mest attacker. Sen lär ju FBI och liknande myndigheter ha en och annan åsikt om hans val av lösenord.

Finns ett flertal länder med statssponsrade hackergrupper som Nordkorea, Ryssland, Kina osv som arbetar dag och natt med att attackera ÚSA så dom hade knäckt detta inom sekunder.
Citera
2020-12-17, 22:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Nu är vi i den här situationen att jag kan omöjligtvis avgöra om du bara tramsar eller om du verkligen inte förstår.

Om det är så att du tramsar lämnar vi det bara därhän. Om det är så att du verkligen inte förstår så måste det finnas någon i din omgivning som vet mera om detta som du kan fråga. I princip vem som helst borde duga.
Nu försökte du vara rolig. Det är bra, jobba på. Du kan bara bli bättre.

Men det som gör att ditt skämt spricker är att det finns ett tredje alternativ, som gick dig förbi. Min fråga är rent retorisk. Eftersom jag vet att du har fel vill jag givetvis inte veta "varför". Men i stället för att bara skriva att du har missuppfattat konstruktionen av säkra lösenord ville jag ge dig chansen att fundera lite på det, och kanske komma underfund med det själv.

Men det förstod du inte, vilket jag borde insett från början. Mitt misstag.
Citera
2020-12-17, 22:53
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nu försökte du vara rolig. Det är bra, jobba på. Du kan bara bli bättre.

Men det som gör att ditt skämt spricker är att det finns ett tredje alternativ, som gick dig förbi. Min fråga är rent retorisk. Eftersom jag vet att du har fel vill jag givetvis inte veta "varför". Men i stället för att bara skriva att du har missuppfattat konstruktionen av säkra lösenord ville jag ge dig chansen att fundera lite på det, och kanske komma underfund med det själv.

Men det förstod du inte, vilket jag borde insett från början. Mitt misstag.

Jag tänkte mera att du skulle fråga någon klasskamrat eller din mamma. De är nog mera vana att förklara saker för dig.
Citera
2020-12-18, 00:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartjavel
Finns ett flertal länder med statssponsrade hackergrupper som Nordkorea, Ryssland, Kina osv som arbetar dag och natt med att attackera ÚSA så dom hade knäckt detta inom sekunder.

Kan ju lägga till Sverige, England, Israel, Iran och i stort sett alla utvecklade länder + några utvecklande till den listan om vi nu ska sitta och göra listor.
Citera
2020-12-18, 09:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Då är det ju bara att beräkna fram vilket det lösenord är som tar längst tid att knäcka.
Sedan kan alla använda det överallt för att uppnå maximal säkerhet.

Citat:
Så läggs det lösenordet in i en ordlista och knäcks direkt.. Nja. Men från ett programs synvinkel så är f1skb0stadsh3m mer säkert än vXpoZl?/1jK5 och betydligt svårare att glömma bort.

Så det är alltså så här?
Man ska använda säkra lösenord?
Men om man kommer på att ett lösenord är säkert,
då kommer den eller det som försöka knäcka lösenordet
först att prova med dom säkra lösenorden,
eftersom man ska använda säkra lösenord?
Och då kommer man alltså att knäcka dom säkra lösenord först?
Fast då har det säkra lösenordet blivit osäkert, bara för att det var säkert nyss?
Och osäkra lösenord har blivit säkra, eftersom knäckaren provar dom säkra lösenorden först?
Ja, eller dom lösenord som var säkra nyss alltså, innan man kom på att dom var säkra?

Vad är det som gör f1skb0stadsh3m mer säkert än vXpoZl?/1jK5?
Citera
2020-12-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Så det är alltså så här?
Man ska använda säkra lösenord?
Men om man kommer på att ett lösenord är säkert,
då kommer den eller det som försöka knäcka lösenordet
först att prova med dom säkra lösenorden,
eftersom man ska använda säkra lösenord?
Och då kommer man alltså att knäcka dom säkra lösenord först?
Fast då har det säkra lösenordet blivit osäkert, bara för att det var säkert nyss?
Och osäkra lösenord har blivit säkra, eftersom knäckaren provar dom säkra lösenorden först?
Ja, eller dom lösenord som var säkra nyss alltså, innan man kom på att dom var säkra?

Vad är det som gör f1skb0stadsh3m mer säkert än vXpoZl?/1jK5?

Jag hoppas att du trollar, om du resonerar så här på riktigt är det riktigt illa ställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in