2020-12-16, 22:12
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag har en lågt belånad villa i ett attraktivt område i utkanten av en större stad. Amorterar fast jag inte behöver ganska kraftigt på lånet, och har gjort så i snart 12 år, jag har dessutom en rejäl slant sparad (faktiskt tillräckligt för att lösa ut lånet) Har alltid skött mig mot banken. Befintliga lån ligger låsta i ett år till. Nu känner jag att jag vill höja lånet så att jag får loss en miljon till en affärs idé som jag har, den sparade slanten kommer att finnas med som finansiering. Belåningsgraden med det nya lånet skulle fortfarande ligga långt under vad huset är värt om man jämför med liknande husförsäljningar i området. När jag ställer frågan till Handelsbanken som är min bank, begär de in en mäklarvärdering som tydligen inte är gratis. De är inte intresserade av av något möte eller diskussion. Jag känner mig lite avvisad av banken, och hade gärna bytt, men är inte intresserad av att betala ränteskillnads ersättning.
Hur gick det till för att höja lånet på era hus? Fick ni också skaffa fram en mäklarvärdering? Ni som bytt bank och höjt lånen, krävdes det ny värdering?
Citera
2020-12-16, 22:30
Medlem
Det är väl självklart att du måste få huset värderat till aktuellt marknadsvärde om du avser att belåna upp det. Vad är det ens för fråga? Du hade bott där i vadå? 12 år sa du? Alltså är den senaste värderingen minst 12 år gammal får jag anta. Helt oanvändbart för en låneansökan idag eftersom banken inte har en susning om vad säkerheten för lånet faktiskt är värt. Inte heller hade du kunnat få lån baserat på en lönespecifikation från 2008, det måste du väl förstå?

Lika självklart är det att en värderingen inte är gratis, samt att du får bekosta den.

Du kommer att få exakt samma svar oavsett bank, så det är bara att göra värderingen. Du planerar att låna 1 miljon, men gnäller över att det kostar dig några få tusenlappar att få dina papper i ordning.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2020-12-16 kl. 22:33.
Citera
2020-12-16, 22:41
Medlem
En annan bra sak för dig med ny värdering är att den även gäller mot försäkringsbolaget. Lek med tanken att huset brinner ned, vill du då inte ha rätt värdering?
Sluta grina, hosta upp och värdera. Vi gav 5tkr förra året 👍
Citera
2020-12-16, 23:17
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Hur många mäklare som helst gör ju reklam om att de värderar ditt hus gratis så det är bara att ringa runt.
Givetvis får du säga att du funderar på att sälja och om så sker låta mäklaren få jobbet. Då du inte kommer att sälja så är problemet löst och efter sex månader kan du använda vilken mäklare som helst om du nu skulle komma på andra tankar.
Har du koll på mäklarna i stan så välj gärna en som ofta har lite högre utgångspris. Du vill ha så högt värde som möjligt för huset så du slipper problemet med amorteringskrav och liknande vid extra belåning.

Så går det iallafall till där jag bor. Bor i större stad.
Citera
2020-12-22, 04:21
Medlem
Det är skillnad på muntliga och skriftliga värderingar.
Vill du ha en värdering för försäljning med en försäljningsdiskussion så är det såklart gratis.
Vill du däremot ha en skriftlig som intygar värdet på fastigheten brukar det landa runt 2,5k.
Kan ju vara bra att veta, sen vet jag ett fåtal områden där det går att få skriftliga gratis, men det är verkligen inte normen.
Citera
2020-12-24, 01:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur många mäklare som helst gör ju reklam om att de värderar ditt hus gratis så det är bara att ringa runt.
Givetvis får du säga att du funderar på att sälja och om så sker låta mäklaren få jobbet. Då du inte kommer att sälja så är problemet löst och efter sex månader kan du använda vilken mäklare som helst om du nu skulle komma på andra tankar.
Har du koll på mäklarna i stan så välj gärna en som ofta har lite högre utgångspris. Du vill ha så högt värde som möjligt för huset så du slipper problemet med amorteringskrav och liknande vid extra belåning.

Så går det iallafall till där jag bor. Bor i större stad.

När dom värderar huset gratis så är det muntligt. Banken vill ha det skriftligt så det hjälper inte honom. Annars skulle man bara kunna gå till banken och säga att mitt hus är värt så här mycket för det sa mäklaren.
Citera
2020-12-24, 08:18
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
När dom värderar huset gratis så är det muntligt. Banken vill ha det skriftligt så det hjälper inte honom. Annars skulle man bara kunna gå till banken och säga att mitt hus är värt så här mycket för det sa mäklaren.

Jag har fått det gratis på papper de gånger jag gjort det. Drar man igång en påhittad försäljning så får man det också på papper. Nackdelen är att man har en mäklare efter sig några veckor sen som frågar hur tankarna går.
Citera
2020-12-24, 08:36
Medlem
Hur stor belåningsgrad kommer du att lägga dig på.
Jag hade samma läge som dig för några år sen, men då hadlade det om att lägga om taket så inte nån mille men en 1/2.
Var inga bekymmer att låna upp utan någon ny värdering, men vi hamnade fortfarande en bit under taxeringsvärdet och vi hade handelsbanken.
Men jag kan tänka mig att hamnar man en bra bit över taxeringsvärdet och en närmare eller över 75% av någon fiktiv nätvärdering kan jag förstå att banken kräver en ny skriftlig värdering.
Citera
2020-12-24, 08:36
Medlem
Är det inte så att olika banker jobbar på olika sätt?
En del med mäklarvärdering ovh andra med algoritmer som tar hänsyn till tex försäljningar i samma område, bostadspriser-utveckling osv.
Så är det ju iaf när man flyttar sitt bolån. Det har jag gjort och då fick jag uppskatta värdet på huset (för enkelhetens skull tog jag samma som det köptes för -det räckte för att jag skulle komma under amorteringsskyldigheten och få bästa ränteerbjudandet) och det köpte den nya banken rakt av.
Citera
2020-12-24, 22:30
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har fått det gratis på papper de gånger jag gjort det. Drar man igång en påhittad försäljning så får man det också på papper. Nackdelen är att man har en mäklare efter sig några veckor sen som frågar hur tankarna går.

Okej. Det är säkert olika mellan mäklare, kanske? Eller så har jag helt fel😬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in