2021-08-19, 11:01
Medlem
DerRoteBarons avatar
Ett Sverige med hemlösa är det Sverige svenskarna röstar för val efter val och troligtvis kommer rösta för även nästa val. Svenskarna vill ha hemlöshet, kriminalitet, våldtäkter och så kallade utanförskapsområden.
Citera
2021-08-19, 11:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så du hade en mamma. Varför bodde du inte hos henne? Pappa? Släktingar? Vänner? Det ska till ganska många faktorer innan man är utan hem tänker jag.
För att morsan och hennes snubbe bodde i en etta, för att min pappa är död, för att jag inte har några släktingar att tala om och i stort sett alla mina vänner bodde fortfarande hemma.

Citat:
Pricken hos kronofogden hade omedelbart tagits bort om du överklagat/bestridit. Så din insats kunde varit bättre. Man bör förstå hur samhället fungerar, eller ta hjälp av någon som kan.
Om du ska utgå från att jag är korkad och inkompetent så behöver vi inte prata mer. Det är så samhället ska fungera, men det är inte så samhället fungerar.

Citat:
Jag måste bara tillägga att Sverige känns väldigt kallt och ensamt när du skriver så. Det är nog inte helt vanligt att man inte känner en enda människa som vill hjälpa en med en sängplats eller lite pengar. Min egen erfarenhet motsäger påståendet tidigare att man kan vara en vanlig företagare som gått i konkurs, som bor på gatan. Det finns alltid någon som vill hjälpa. Det borde vara så att man inte vill bli hjälpt, eller inte klarar att ta emot hjälp.
Hörrö du. Jag vill att du lämnar din mobil och din plånbok hemma. Sen vill jag att du överlever en vecka utan pengar och utan andra möjligheter att kontakta folk än att åka dit och häcka utanför deras port. Berätta sen hur pepp du är på så mycket annat än bara din dagliga överlevnad.

Lägg då till att jag dessutom hade typ noll kontaktnät att använda sig av.

Du lever i en bubbla. Det gjorde jag också.
Senast redigerad av BigFatCone 2021-08-19 kl. 11:08.
Citera
2021-08-19, 11:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
För att morsan och hennes snubbe bodde i en etta, för att min pappa är död, för att jag inte har några släktingar att tala om och i stort sett alla mina vänner bodde fortfarande hemma.

Om du ska utgå från att jag är korkad och inkompetent så behöver vi inte prata mer. Det är så samhället ska fungera, men det är inte så samhället fungerar.

Hörrö du. Jag vill att du lämnar din mobil och din plånbok hemma. Sen vill jag att du överlever en vecka utan pengar och utan andra möjligheter att kontakta folk än att åka dit och häcka utanför deras port. Berätta sen hur pepp du är på så mycket annat än bara din dagliga överlevnad.

Lägg då till att jag dessutom hade typ noll kontaktnät att använda sig av.

Du lever i en bubbla. Det gjorde jag också.
Tack för din levnadsbeskrivning. Jag skulle säga att det kanske är så att du inte är en person som tar hjälp av samhället, lever någon stor del i samhället, inte har ett kontaktnät. Så du uppfyller nog min beskrivning av någon som "medvetet" valt att bo på gatan. Inte så att du vill det. men det finns massor med hjälp, du bara inte vill ta den eller inte känner till den. En människa som t.ex inte går till läkaren när han är sjuk har på ett sätt valt att inte bli frisk. Inget fel med det. Men jag kan se så många hjälpinstanser som du hade kunnat haft nytta av. Men du vill inte ens prata med kronofogden. So be it.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-19 kl. 11:31.
Citera
2021-08-19, 11:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tack för din levnadsbeskrivning. Jag skulle säga att det kanske är så att du inte är en person som tar hjälp av samhället, lever någon stor del i samhället, inte har ett kontaktnät. Så du uppfyller nog min beskrivning av någon som "medvetet" valt att bo på gatan. Inte så att du vill det. men det finns massor med hjälp, du bara inte vill ta den eller inte känner till den. En människa som t.ex inte går till läkaren när han är sjuk har på ett sätt valt att inte bli frisk. Inget fel med det. Men jag kan se så många hjälpinstanser som du hade kunnat haft nytta av. Men du vill inte ens prata med kronofogden. So be it.
Jag skulle säga att du inte har en jävla aning om vem jag är, vad jag gjorde eller vilken respons jag fick. Vilket är lite konstigt för jag har skrivit det i den här tråden, men vi tar det igen för alla som är tröga;
När jag bad om hjälp så fick jag till svar att man är tvungen att ha ett aktivt missbruk för att få hjälp.

Vi säger så.
Citera
2021-08-19, 11:31
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Jag skulle säga att du inte har en jävla aning om vem jag är, vad jag gjorde eller vilken respons jag fick. Vilket är lite konstigt för jag har skrivit det i den här tråden, men vi tar det igen för alla som är tröga;
När jag bad om hjälp så fick jag till svar att man är tvungen att ha ett aktivt missbruk för att få hjälp.

Vi säger så.
Jag vet naturligtvis ingenting om dig, annat än vad du skriver.

Att du går igång på förslag hur du kunde fått det bättre är ett av dina största problem. Du kanske inte är mottaglig för hjälp. Men att ta emot hjälp gör dig inte till en sämre person.

Vill tillägga att jag har en bror 50+ som är totalt utanför samhället och t.ex inte går till sjukvården eller till tandläkare. Så jag har en del kunskap om detta. Men han hade en enklare start, jag köpte en lägenhet till honom billigt 1994 och där bor han själv gratis, han går knappt ut. Och det går inte att ändra på honom. Utan mig kanske han varit hemlös.
Citera
2021-08-20, 12:56
Bannlyst
de så kallade hjälporganisationerna är också en kuliss bara , du får ingen eller mycket lite hjälp från de , så att skänka pengar till dessa är bortkastade pengar , för den utsatte får aldrig del av dem någonsin.

menar rödakorset , svenska kyrkan , mm, mm

den lilla hjälp man fått är från ambulansperssonal , polis , skogsvaktare ock privata som hjälper extra på grund av corona just nu

bara att få vatten levererat är näst intill omöjligt , kommun tvär omöjligt , du får dö liksom är deras agenda helt sjukt !
Citera
2021-08-20, 13:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag vet naturligtvis ingenting om dig, annat än vad du skriver.
Och ändå påstår du dig veta vad jag har och inte har gjort.

Citat:
Att du går igång på förslag hur du kunde fått det bättre är ett av dina största problem. Du kanske inte är mottaglig för hjälp. Men att ta emot hjälp gör dig inte till en sämre person.
Nej, jag går igång på att du uttalar dig om skit som du inte har en jävla aning om, sittandes på en hög häst i ett elfenbenstorn.

Citat:
Vill tillägga att jag har en bror 50+ som är totalt utanför samhället och t.ex inte går till sjukvården eller till tandläkare. Så jag har en del kunskap om detta. Men han hade en enklare start, jag köpte en lägenhet till honom billigt 1994 och där bor han själv gratis, han går knappt ut. Och det går inte att ändra på honom. Utan mig kanske han varit hemlös.
Nej, du har ingen kunskap om hur det är att vara hemlös i Sverige på 2000-talet.
Citera
2021-08-20, 13:52
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Och ändå påstår du dig veta vad jag har och inte har gjort.

Nej, jag går igång på att du uttalar dig om skit som du inte har en jävla aning om, sittandes på en hög häst i ett elfenbenstorn.

Nej, du har ingen kunskap om hur det är att vara hemlös i Sverige på 2000-talet.
Noterar att du talar för mig utan att känna mig. Noterar att du slår bakut kring varje diskussion som antyder att du alltid haft ett val hur du ska leva och vilken hjälp du ska begära av samhället. Jag skulle nog säga att du uppfyller mitt påstående att Sverige försöker på bästa sätt hjälpa de hemlösa men ett mindre antal kan man inte hjälpa av olika psykologiska anledningar.
Citera
2021-08-20, 18:54
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Det är så samhället ska fungera, men det är inte så samhället fungerar.

Det är detta de flesta människor har så svårt för att ta in.
För dem är det kanske enklare att fortsätta tro på lögnen de matats med hela livet.

Det är också ett intressant fenomen hur hårt en del slås för att upprätthålla lögnen, för sig själva och andra.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-08-20 kl. 18:59.
Citera
2021-08-20, 18:58
Medlem
Såhär är det, sossarna säger sig stå för att hjälpa de svaga i samhället och allas lika värde, men det enda de bryr sig om är pengar. Det värsta med sossarna är att de är en ulv i fårakläder. De påstår sig stå för något de inte gör i praktiken. De tar in invandrare enbart för de vill ha in mer pengar till statskassan, de gör det inte av humanitära skäl som de påstår. De skiter i svenskarna. Hade de brytt sig hade det aldrig kunnat ske det som händer i förorterna, blattar som beter sig illa. De skiter i sveriges hemlösa också. Så att rösta på sossarna är verkligen självmord.

Det bästa man kan göra är att rösta på ett parti som tar låg skatt så man får mer pengar över så man själv kan lägga det på det man vill.
Senast redigerad av Gladgubbe1234 2021-08-20 kl. 19:00.
Citera
2021-08-20, 19:03
Medlem
Det är väldigt enkelt att bli hemlös i Sverige. När du väl blivit det, kanske dragit på dig några betalningsanmärkningar så är det mkt svårt att få tag i en bostad. Så för en vanlig knegare som gör bort sig eller en pensionär vars pengar inte räcker är bostadslöshet ofta en snabb verklighet i dagens Sverige
Citera
2021-08-21, 11:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Det är detta de flesta människor har så svårt för att ta in.
För dem är det kanske enklare att fortsätta tro på lögnen de matats med hela livet.

Det är också ett intressant fenomen hur hårt en del slås för att upprätthålla lögnen, för sig själva och andra.
Så sjukt många av mina illusioner om världen krossades under min tid utan fast bostad. Visst, dom flesta av dom krossas för dom flesta av oss ändå förr eller senare, men för mig så var det många på ganska kort tid. Det var i ärlighetens namn ungefär lika traumatiskt om inte mer som hela "inte bo någonstans"-grejen.

Ja, verkligen fascinerande. Det är bekvämare att påstå att folk inte försöker tillräckligt mycket.
Jag var 20 när det hände mig. Att jag kom ur det på andra sidan utan att vara helt jävla förstörd är ett under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in