2021-08-18, 21:51
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
ännu en dag , önskar man somnar i kväll och inte vaknar mer

staten sverige vill att hemlösa ska finnas , för det är åtgång på de , blir billigare så

och jag som trodde hemlösa fanns för att medelklassen ska skrämmas till lydnad
Citera
2021-08-18, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
och jag som trodde hemlösa fanns för att medelklassen ska skrämmas till lydnad

så är det nog tyvärr , tur att man ändå haft ett riktigt bra liv , alla blir inte 80-100 år

slipper ligga på hemmet och tyna bort i alla fall
Citera
2021-08-18, 22:57
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
så är det nog tyvärr , tur att man ändå haft ett riktigt bra liv , alla blir inte 80-100 år

slipper ligga på hemmet och tyna bort i alla fall

Om du inte har något emot att jag frågar så skulle det vara intressant att få höra hur du hamnade ute i skogen?
Du skrev om sjukdom men var det något annat i livet som gjorde att du blev bostadslös?
Citera
2021-08-19, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Om du inte har något emot att jag frågar så skulle det vara intressant att få höra hur du hamnade ute i skogen?
Du skrev om sjukdom men var det något annat i livet som gjorde att du blev bostadslös?

vi tar det i pm , men det va en vanlig händelse som nog många råkar ut för , har levt ett jättebra liv tidigare , men i bland vänder det , inga droger eller kriminellt här
Citera
2021-08-19, 09:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast nu har jag ju haft boende i bortåt 10 år.

Jag överlevde genom främlingars välvilja och kriminell verksamhet.
Ta mig på fötter fick jag klara alldeles själv. Grejen är ju att jag liksom inte är inkompetent eller inte vet hur man bor eller så där, så det var ju liksom bara att börja bo när jag väl fick egen bostad.
Jag blev av med mina demoner från uppväxten, men det tog i stort sett hela min mänsklighet och lämnade mig med en mild men ändå kännbar PTSD.

Dock på det stora hela så var jag aldrig så fri och lycklig som då. Visst sög det mesta. Men samtidigt så ägde jag det som fanns i min väska och varje dag var jag fri att göra vad jag ville.
Men då tycker jag väl att du uppfyller mitt påstående att man nog bara är bostadslös i Sverige om man själv vill eller om man verkligen inte kan sköta sig?
Citera
2021-08-19, 09:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Men då tycker jag väl att du uppfyller mitt påstående att man nog bara är bostadslös i Sverige om man själv vill eller om man verkligen inte kan sköta sig?
Oh nej.

Så är det verkligen inte.
Det finns folk som ex.vis haft egen rörelse och gått i konkurs.
Att då få en bostad är helt omöjligt.
Citera
2021-08-19, 09:52
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Oh nej.

Så är det verkligen inte.
Det finns folk som ex.vis haft egen rörelse och gått i konkurs.
Att då få en bostad är helt omöjligt.
Att "få" en lägenhet är naturligtvis omöjligt. Men man känner väl någon som kan hjälpa med pengar eller ett rum? Familjen, föräldrar, barn, grannar? man kan köpa en etta i en mindre stad för 300.000 kr, kräver kanske 50.000 kr i kontantinsats, det behövs inte mycket pengar.

Alla bor för stort i Sverige, alla vanliga företagare borde känna någon han kan sova över hos.
Citera
2021-08-19, 10:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Under tiden som jag gick på skola på annan ort så kom det så klart post till mig. Morsan öppnade givetvis inte min post annat än om jag frågade och det var inte direkt så att vi pratade om min post. När jag väl slutade skolan så blev jag varse om att jag hade fått en räkning, sen krav och till sist så hade det gått till fogden. Helt utan min vetskap och räkningen visade sig dessutom vara för något som jag inte hade beställt.

Så jag stod där efter skolan, med en prick hos kronofogden. Det gick så där att få bostad. Och utan bostad så är det svårt att behålla ett jobb. Utan jobb är det svårt att betala av sina skulder. Har man svårt att betala av sina skulder så blir dom större. Blir skulderna större så får man ännu svårare att få en bostad. Har man ingen bostad så är det svårt att behålla ett jobb...

Citat:
Att "få" en lägenhet är naturligtvis omöjligt. Men man känner väl någon som kan hjälpa med pengar eller ett rum? Familjen, föräldrar, barn, grannar? man kan köpa en etta i en mindre stad för 300.000 kr, kräver kanske 50.000 kr i kontantinsats, det behövs inte mycket pengar.
Nu måste du ju skoja med mig. Om man precis har kursat så har man i regel just inga pengar.
Citera
2021-08-19, 10:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Under tiden som jag gick på skola på annan ort så kom det så klart post till mig. Morsan öppnade givetvis inte min post annat än om jag frågade och det var inte direkt så att vi pratade om min post. När jag väl slutade skolan så blev jag varse om att jag hade fått en räkning, sen krav och till sist så hade det gått till fogden. Helt utan min vetskap och räkningen visade sig dessutom vara för något som jag inte hade beställt.

Så jag stod där efter skolan, med en prick hos kronofogden. Det gick så där att få bostad. Och utan bostad så är det svårt att behålla ett jobb. Utan jobb är det svårt att betala av sina skulder. Har man svårt att betala av sina skulder så blir dom större. Blir skulderna större så får man ännu svårare att få en bostad. Har man ingen bostad så är det svårt att behålla ett jobb...

Nu måste du ju skoja med mig. Om man precis har kursat så har man i regel just inga pengar.
Så du hade en mamma. Varför bodde du inte hos henne? Pappa? Släktingar? Vänner? Det ska till ganska många faktorer innan man är utan hem tänker jag.

Pricken hos kronofogden hade omedelbart tagits bort om du överklagat/bestridit. Så din insats kunde varit bättre. Man bör förstå hur samhället fungerar, eller ta hjälp av någon som kan.
Citera
2021-08-19, 10:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Alla bor för stort i Sverige, alla vanliga företagare borde känna någon han kan sova över hos.
Och alla bor inte för stort och har tomma rum ståendes.
Hamnar man i det läget är 50000 en fullkomligt orimlig summa att få fram.

Men det roliga är att du skriver att det naturligtvis är omöjligt att få en lägenhet.
Men för vissa grupper är det inga problem alls.

Välkommen till verkligheten.
Citera
2021-08-19, 10:26
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och alla bor inte för stort och har tomma rum ståendes.
Hamnar man i det läget är 50000 en fullkomligt orimlig summa att få fram.

Men det roliga är att du skriver att det naturligtvis är omöjligt att få en lägenhet.
Men för vissa grupper är det inga problem alls.

Välkommen till verkligheten.
Jag måste bara tillägga att Sverige känns väldigt kallt och ensamt när du skriver så. Det är nog inte helt vanligt att man inte känner en enda människa som vill hjälpa en med en sängplats eller lite pengar. Min egen erfarenhet motsäger påståendet tidigare att man kan vara en vanlig företagare som gått i konkurs, som bor på gatan. Det finns alltid någon som vill hjälpa. Det borde vara så att man inte vill bli hjälpt, eller inte klarar att ta emot hjälp.
Citera
2021-08-19, 10:45
Medlem
Ska inte behöva finnas några hemlösa i ett så rikt och bra land som Sverige är med sitt klimat ovanpå det.

Men när det ändå finns så beror det på att resurserna inte räcker till och här får vi tänka om tror jag eftersom vi ändå har världens högsta skatter och ändå har vi lyckats med att förbruka resurserna.

Det är ett mycket starkt varningstecken när det finns hemlösa i Sverige efter en nästan 40 år lång högkonjunktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in