2020-12-15, 08:02
Medlem
Nihennas avatar
Min första hemmagjorda glögg är klar om en vecka.

Det ska bli riktigt kul att se resultatet, och jag tycker att det har varit kul att göra eget. Frågan är, vad mer finns det som är lätt att göra i alkoholväg?

Kollade upp t ex öl, men det kräver både för stora kärl och verktyg för att jag ska ha plats i .in lilla lägenhet, men också verkar det svårt. Jag tänker något som bokstavligen ligger på samma nivå som glögg, där man bara blandar ihop i en hink och "glömmer bort" i några veckor så är det klart.
Citera
2020-12-15, 08:07
Medlem
mingtians avatar
Är inte cider ganska lätt att göra?

Annars kan du ju testa att göra

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pruno
Citera
2020-12-15, 08:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kan ju enkelt göra ditt egna vin, av äppeljuice, socker och jäst.

Hur man gör sitt eget vin
Citera
2020-12-15, 08:53
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Vin och mjöd är busenkelt
Citera
2020-12-15, 11:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du kan ju enkelt göra ditt egna vin, av äppeljuice, socker och jäst.

Hur man gör sitt eget vin

Glögg ÄR vin.

(Oklart om också TS fattar det eller tror att "glögg" är en egen magisk kategori av jästa drycker.)
Citera
2020-12-15, 11:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Glögg ÄR vin.

(Oklart om också TS fattar det eller tror att "glögg" är en egen magisk kategori av jästa drycker.)
Givetvis vet jag att glögg är vin (även om den jag gör är gjord på svagdricka).
Citera
2020-12-15, 12:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
den jag gör är gjord på svagdricka

Då har du alltså inte alls "gjort" en alkoholhaltig dryck utan du har blandat till en!

Förslag på annan: Vargtass (lingondricka och hembränt blandat).
Citera
2020-12-15, 12:23
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Då har du alltså inte alls "gjort" en alkoholhaltig dryck utan du har blandat till en!

Förslag på annan: Vargtass (lingondricka och hembränt blandat).
Förstår inte riktigt skillnaden?

iaf, blandade svagdricka, potatis, nejlikor, jäst, kardemumma och lite annat så att det har fått stå och jäsa. Tycker det låter som att man gör den då och inte bara blandar? Finns ju pyttelite alkohol i svagdricka, typ 2%, men ändå.
Citera
2020-12-15, 12:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Förstår inte riktigt skillnaden?

iaf, blandade svagdricka, potatis, nejlikor, jäst, kardemumma och lite annat så att det har fått stå och jäsa. Tycker det låter som att man gör den då och inte bara blandar? Finns ju pyttelite alkohol i svagdricka, typ 2%, men ändå.

Men då är den ju inte gjord på svagdricka som du påstod. Svagdrickan är bara en smaksättare. Du har gjort smaksatt vin/mäsk på potatis.

(Det är, för övrigt, olagligt i Sverige att göra sådant vin som inte är gjort på en viss mängd frukt eller bär. Så skriv inte om det på Facebook.)
Citera
2020-12-15, 12:30
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Men då är den ju inte gjord på svagdricka som du påstod. Svagdrickan är bara en smaksättare. Du har gjort smaksatt vin/mäsk på potatis.

(Det är, för övrigt, olagligt i Sverige att göra sådant vin som inte är gjort på en viss mängd frukt eller bär. Så skriv inte om det på Facebook.)
???? Förvirrad.

https://alltommat.se/recept/dunderglogg/ - inte det receptet jag bygger mitt på då jag fått ett annat av en kompis, men det är samma form av dricka, bara lite annorlunda kryddning.
Citera
2020-12-15, 12:37
Medlem
Citat:

Nej, det är inte olagligt. Du kan göra mäsk på bara socker och jäst också, så länge du inte har för uppsåt att destillera det.
Citera
2020-12-15, 17:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpleverglin
Nej, det är inte olagligt. Du kan göra mäsk på bara socker och jäst också, så länge du inte har för uppsåt att destillera det.

Ser man på fan! Jag lever kvar i gamla föreställningar! Ja, det har tydligen ändrats 2011 i och med en ny alkohollag.

Så TS: Bara att jäsa järnet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in