2020-12-14, 22:15
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så varför hyvlar de bort möglet då och döljer detta? Köper du möglig ost för att minska på matsvinnet? Du är alltså villig att betala samma pris för mat som varit möglig och sedan paketerats om, som för icke-möglig mat/ost? Svara nu på dessa frågor och "glöm" ej någon som du och de flesta andra verkar göra...
För att folk är idioter och duktiga konsumenter som tror att bäst före innebär att det bara måste slängas för att det är gammalt. Titta, lukta, smaka. Så gör man. Alla som ätit lagrad ost har ätit "mögel ost". Att ni tror det är förfärligt säger mest att ni förmodligen köper billig plastig ostmassa som tillverkarna borde skämmas över att kalla för ost till att börja med.
Citera
2020-12-14, 22:16
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Så varför hyvlar de bort möglet då och döljer detta? Köper du möglig ost för att minska på matsvinnet? Du är alltså villig att betala samma pris för mat som varit möglig och sedan paketerats om, som för icke-möglig mat/ost? Svara nu på dessa frågor och "glöm" ej någon som du och de flesta andra verkar göra...
Dina frågor om mitt köpbeteende är totalt irrelevanta, likaså är dina påståenden om sämre kvalitet och full pris för segunda även irrelevanta därför att de är felaktiga påståenden.
Förstår du att ost, för att vissa smaker och dofter skall utvecklas, måste lagras? Flera månader. När de lagras kan mögeltillväxt ske. Detta är kutym när ost tillverkas.
Citera
2020-12-14, 22:20
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
För att folk är idioter och duktiga konsumenter som tror att bäst före innebär att det bara måste slängas för att det är gammalt. Titta, lukta, smaka. Så gör man. Alla som ätit lagrad ost har ätit "mögel ost". Att ni tror det är förfärligt säger mest att ni förmodligen köper billig plastig ostmassa som tillverkarna borde skämmas över att kalla för ost till att börja med.
Exakt. Massor med ätbar mat med ”utgånget datum”.
Slår vad om att de mest upprörda är även de som äter massor med dyr räkost och smältost ur tub. De skulle bara veta vad det är för re-work...
Citera
2020-12-14, 22:23
Medlem
happilappis avatar
Vad är det för fel med mögel på ost? Folk älskar ju det.
Citera
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elleichkei
Jag har en klar uppfattning om att DU tror, men inte vet hur man tillverkar / lagrar ost!
Det är skillnad på mögel och mögel!

Mögelostar, dvs blå och vitmögel såsom Kvibille Ädel eller Brie, injiceras med bra mögelsvampar.
Penicillium roqueforti är en sådan mögelsort, för vitmögel används bl a Penicillum Camemberti

Detta är nyttiga och goda mögelsvampsstammar, där har man kontroll. Jag använder själv båda stammarna, i min korvtillverkning.
I år har jag gjort en cheddar och en gouda som blev riktigt bra. Skulle lagt upp bilder om det inte skulle röja reddit kontot. I det här fallet är det hushållsost som är ren skit till att börja med. Hårda ostar är inga problem att "rädda" genom att skära bort skröfs. Livsmedelsverket är som vanligt ute med löjligt goda marginaler om 2 cm. Tramsigt.
Citera
Medlem
Lagerkommandants avatar
Självklart tyckte Youtubes algoritmer just nu ikväll att jag skulle titta på Matgeek när han besöker ostfabriken hos Skånemejerier.

https://www.youtube.com/watch?v=pcslDbNgpm8

Den videon åldrades inte med värdighet, precis som ostarna hos Skånemejerier
Citera
2020-12-14, 22:27
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt

Så du köper alltså ost med synligt mögel på som inte är uttalat mögelost? Du är en duktig och en nyttig idiot som säkerligen skulle ta det första vaccinet (mot Corona) i arslet även om det påtalats en massa biverkningar! Det senare ingen jämförelse med möglig ost bara ett försök att påvisa vilken marionett du är. Haha, vad jag än köper för ost så är jag smart nog att inte köpa möglad ost som inte är tänkt att göra detta innan utgångsdatum.

Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Dina frågor om mitt köpbeteende är totalt irrelevanta, likaså är dina påståenden om sämre kvalitet och full pris för segunda även irrelevanta därför att de är felaktiga påståenden.
Förstår du att ost, för att vissa smaker och dofter skall utvecklas, måste lagras? Flera månader. När de lagras kan mögeltillväxt ske. Detta är kutym när ost tillverkas.

Jag förstår så pass mycket att ost som inte är mögelost, per se, inte skall mögla innan utgångsdatum. Jag har självklart hyvlat bort mögel när jag uppdagat detta på ostar som jag haft hemma, ett tag. Inga problem. Men, varför skall jag betala för ost som redan börjat "tappa greppet" och mögla - kan du förklara detta för mig - och till samma pris. Att du inte vill svara säger mig att du inte lever som du lär!
Citera
2020-12-14, 22:29
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Så du köper alltså ost med synligt mögel på som inte är uttalat mögelost? Du är en duktig och en nyttig idiot som säkerligen skulle ta det första vaccinet (mot Corona) i arslet även om det påtalats en massa biverkningar! Det senare ingen jämförelse med möglig ost bara ett försök att påvisa vilken marionett du är. Haha, vad jag än köper för ost så är jag smart nog att inte köpa möglad ost som inte är tänkt att göra detta innan utgångsdatum.

Jag förstår så pass mycket att ost som inte är mögelost, per se, inte skall mögla innan utgångsdatum. Jag har självklart hyvlat bort mögel när jag uppdagat detta på ostar som jag haft hemma, ett tag. Inga problem. Men, varför skall jag betala för ost som redan börjat "tappa greppet" och mögla - kan du förklara detta för mig - och till samma pris. Att du inte vill svara säger mig att du inte lever som du lär!
Vad är det jag lärt ut?
Citera
2020-12-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Exakt. Massor med ätbar mat med ”utgånget datum”.
Slår vad om att de mest upprörda är även de som äter massor med dyr räkost och smältost ur tub. De skulle bara veta vad det är för re-work...
Det hade varit klädsamt om du faktiskt bemöter den kritik du fått mot ditt påstående om att inslaget skulle vara skräpjournalistik, då reportaget faktiskt belyser fler problem. Till exempel att man gör samma sak med smör och det faktum att man inte följer de riktlinjer som finns vid borttagandet av möglet samt allt annat i mitt tidigare inlägg som du bekvämt väljer att bortse ifrån. Nu har du körsbärsplockat en aspekt endast.
Citera
2020-12-14, 22:38
Medlem
Jag kommer inte ihåg senaste gången någon mat möglade, gjorde den det är det bara att förpassa till soptunnan.

Hur alla här i tråden som verkar ha skafferi och kyl fyllda med mögliga livsmedel lyckas med det begriper inte jag.

Svenska myndigheter som Livsmedelsverket har för länge sen upphört att vare till för det som var deras kärnverksamhet när div aktivister fyllt regeringarnas direktiv med allt annat än detta, jämställdhet, HBTQ, klimathysteri och gud vet allt.
Livsmedelsverket etc ska rädda planeten och inte primärt se till vad som är bra och hälsosamt för oss medborgare/undersåtar.
Citera
2020-12-14, 23:18
Medlem
Larvigt.

Juicen ni köper, vet ni hur frukten ser ut?
Ni vet de där ruttna äpplena som ligger på marken under ett äppelträd?
Ja, det slinker ned några sådana - eller trodde ni att de enbart använde fina frukter som butikerna säljer?

Maten - inser ni att "skinkan" ni köper på ICA är rena restprodukter utav gris?
Fötter, huvud, tunga. nedmalt och ihoptryckt till en rund skiva.

Samma med malet kött, som nötfärs.

Samtliga processer har en sak gemensamt = det finns en gräns för hur mycket man får "missa".
Säg ett ruttet äpple per 100, eller 100 klor och näbbar från kyckling per 50kg produkt. m.m.

Dags att vakna upp, att hyvla bort denna mögel är inget konstigt och en naturlig process - som ni ser så har mejeriföretaget t.om redovisat exakt hur många ostar som processen genomförs på, tror ni detta hade skett om det var något konstigt?

Kan lova att alla mejeriföretag gör detta, anledningen till att det ej syns är för att dessa produkter
säljs i mindre bitar så som "trianglar", "Halvor" eller färdigskivad/riven.
Citera
2020-12-14, 23:32
Medlem
ceyifam2s avatar
Fy, vilka vidriga as. Främst cheferna på fabriken som uppmuntrar sån här kultur.

Jag har själv skurit bort mögel från ost i min kyl, eller kokat om sylt, men det här är ju bara dumt. Varför har denna enorma mängd ost möglat så in i bomben? I min egen kyl möglar det snabbare om jag slarvat med hanteringen av osten. Dåligt kvalitetsbetyg för Skånemejerier, inte ens osten som inte har möglat känns fräsch längre.

Skämmer ut hela Skåne dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in