Citat:
Ursprungligen postat av
MomsPlusSkatt
För att folk är idioter och duktiga konsumenter som tror att bäst före innebär att det bara måste slängas för att det är gammalt. Titta, lukta, smaka. Så gör man. Alla som ätit lagrad ost har ätit "mögel ost". Att ni tror det är förfärligt säger mest att ni förmodligen köper billig plastig ostmassa som tillverkarna borde skämmas över att kalla för ost till att börja med.
Så du köper alltså ost med synligt mögel på som inte är uttalat mögelost? Du är en duktig och en nyttig idiot som säkerligen skulle ta det första vaccinet (mot Corona) i arslet även om det påtalats en massa biverkningar! Det senare ingen jämförelse med möglig ost bara ett försök att påvisa vilken marionett du är. Haha, vad jag än köper för ost så är jag smart nog att inte köpa möglad ost som inte är tänkt att göra detta innan utgångsdatum.
Citat:
Ursprungligen postat av
ForumApache
Dina frågor om mitt köpbeteende är totalt irrelevanta, likaså är dina påståenden om sämre kvalitet och full pris för segunda även irrelevanta därför att de är felaktiga påståenden.
Förstår du att ost, för att vissa smaker och dofter skall utvecklas, måste lagras? Flera månader. När de lagras kan mögeltillväxt ske. Detta är kutym när ost tillverkas.
Jag förstår så pass mycket att ost som inte är mögelost, per se, inte skall mögla innan utgångsdatum. Jag har självklart hyvlat bort mögel när jag uppdagat detta på ostar som jag haft hemma, ett tag. Inga problem. Men, varför skall jag betala för ost som redan börjat "tappa greppet" och mögla - kan du förklara detta för mig - och till samma pris. Att du inte vill svara säger mig att du inte lever som du lär!