2021-01-11, 16:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Överdödlighet är svår att mäta exakt, inte minst eftersom veteraner huvudsakligen är unga män som är den grupp som är mest självmords-och olycksbenägen oavsett.

Ämnet har diskuterats en massa i USA efter de senaste krigen och jag tror att det är en klassisk "det beror på hur man räknar"-fråga. Eftersom frågan är ett politiskt slagträ använder alla såklart de siffror som passar dem själva. Både krigsmotståndare och en del veteranorganisationer vill gärna visa elände.

En faktor som sänker risken är att militären mestadels inte rekryterar folk med missbruk och psykisk ohälsa, som kraftigt ökar risken för självmord. Så en studie ska eventuellt kompensera för det också.
Citera
2021-01-11, 17:21
Moderator
Eerieyes avatar
Intressanta siffror. Man har jämfört f d militärer som tjänstgjort i Vietnam med de som inte gjort det. Då finner man en senare överdödlighet för de förra de första fem åren efter muck.

Båda dessa grupper har dock lägre dödlighet än samma åldersgrupper i den övriga befolkningen.
Citera
2021-01-11, 19:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Överdödlighet är svår att mäta exakt, inte minst eftersom veteraner huvudsakligen är unga män som är den grupp som är mest självmords-och olycksbenägen oavsett.

Ämnet har diskuterats en massa i USA efter de senaste krigen och jag tror att det är en klassisk "det beror på hur man räknar"-fråga. Eftersom frågan är ett politiskt slagträ använder alla såklart de siffror som passar dem själva. Både krigsmotståndare och en del veteranorganisationer vill gärna visa elände.

En faktor som sänker risken är att militären mestadels inte rekryterar folk med missbruk och psykisk ohälsa, som kraftigt ökar risken för självmord. Så en studie ska eventuellt kompensera för det också.

Jag tror att det är omöjligt att reda ut. Tänker då på skillnaderna mellan soldater i Vietnam och övriga soldater, för de som tjänstgjorde i Vietnam var ju yngre och unga män lever ju alltid farligt, inte minst i trafiken, och de är ju på det hela taget ganska olycksbenägna.

Och som sagt, efter fem år som civila har skillnaderna jämnats ut. Det som kvarstår är att båda grupperna i högre grad är välanpassade samhällsmedborgare med högre medelinkomst än det amerikanska genomsnittet.

Kort sagt så tror inte jag att det kriget medförde några större men för deltagande amerikanska soldater.

Edit: Då ska det också vägas in att f d amerikanska soldater efter tjänstgöringen kan påbörja betalda högskolestudier mm.
Senast redigerad av Eerieye 2021-01-11 kl. 20:08.
Citera
2021-01-11, 20:46
Medlem
hogerspokets avatar
För att bidra med ett något mindre kolonialt perspektiv.

Spontant tänker jag Hutu vs. Tutsi i Rwanda samt de senaste 40 åren i Afghanistan loggar rätt högt upp på listan.

Sen finns väl en hiskelig massa sen-/samtida afrikanska stridigheter där man använt nerdrogade barnsoldater, vilket väl också smäller rätt högt.

Khmer rouge tiden i Kambodia tror jag också kvalar in på en 'tio i topp'-lista.

Sen har väl civilister i Irak haft det ganska slitsamt under de senaste knappa 20 åren.
Citera
2021-01-11, 20:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
För att bidra med ett något mindre kolonialt perspektiv.

Spontant tänker jag Hutu vs. Tutsi i Rwanda samt de senaste 40 åren i Afghanistan loggar rätt högt upp på listan.

Sen finns väl en hiskelig massa sen-/samtida afrikanska stridigheter där man använt nerdrogade barnsoldater, vilket väl också smäller rätt högt.

Khmer rouge tiden i Kambodia tror jag också kvalar in på en 'tio i topp'-lista.

Sen har väl civilister i Irak haft det ganska slitsamt under de senaste knappa 20 åren.

Franska soldater under 1VK, fransoserna körde med principen att om soldaterna var mer rädda för de egna officerarna än för tyskarna så skulle de vinna. Detta ledde nog till ett och annat trauma, kan man tro...
Citera
2021-01-13, 20:28
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Franska soldater under 1VK, fransoserna körde med principen att om soldaterna var mer rädda för de egna officerarna än för tyskarna så skulle de vinna. Detta ledde nog till ett och annat trauma, kan man tro...

Det fanns väl en fransk general som argumenterade att det var bra med lite arkebuseringar, då & då, för att stärka moralen bland trupperna...

"French army rifle for sale. Never fired. Only thrown away twice."
Citera
2021-01-14, 14:40
Medlem
Ryssarna har nog mycket ptsd och dålig eftervård av manskap. Från ryska revolutionen VK 1 och 2 ,långa belägringar som Stalingrad och Leningrad.Sen Afghanistan och Tjetjenien.
Citera
2021-01-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror att kriminalitet, missbruk, psykisk ohälsa mm är bättre mått. Utöver detta så tror inte jag riktigt på denna förmenta överdödlighet. Finns den ö h t?

Dödlighet kan man jämföra ganska säkert medan de där sakerna du räknar upp är mer eller mindre omöjliga att jämföra.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in