Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Överdödlighet är svår att mäta exakt, inte minst eftersom veteraner huvudsakligen är unga män som är den grupp som är mest självmords-och olycksbenägen oavsett.
Ämnet har diskuterats en massa i USA efter de senaste krigen och jag tror att det är en klassisk "det beror på hur man räknar"-fråga. Eftersom frågan är ett politiskt slagträ använder alla såklart de siffror som passar dem själva. Både krigsmotståndare och en del veteranorganisationer vill gärna visa elände.
En faktor som sänker risken är att militären mestadels inte rekryterar folk med missbruk och psykisk ohälsa, som kraftigt ökar risken för självmord. Så en studie ska eventuellt kompensera för det också.
Jag tror att det är omöjligt att reda ut. Tänker då på skillnaderna mellan soldater i Vietnam och övriga soldater, för de som tjänstgjorde i Vietnam var ju yngre och unga män lever ju alltid farligt, inte minst i trafiken, och de är ju på det hela taget ganska olycksbenägna.
Och som sagt, efter fem år som civila har skillnaderna jämnats ut. Det som kvarstår är att båda grupperna i högre grad är välanpassade samhällsmedborgare med högre medelinkomst än det amerikanska genomsnittet.
Kort sagt så tror inte jag att det kriget medförde några större men för deltagande amerikanska soldater.
Edit: Då ska det också vägas in att f d amerikanska soldater efter tjänstgöringen kan påbörja betalda högskolestudier mm.