2020-12-13, 14:38
Medlem
RastaJowars avatar
Vem skulle vinna om en capoeira mästare mötte en rutinerad MMA mästare.

Jag tror lätta att capoeira mästaren har goda chanser, tänk rytmerna från de afrikanska trummorna och alla hemliga tekniker som lärts ut och bevarats hemliga genom århundraden, det är ju svarta slavar som uppfann kampsporten och vävde in den i dans för att lura dom vita slav ägarna så att dom fick fortsätta träna.

/I one i, Love, Respect and tribal roots culture.
Senast redigerad av RastaJowar 2020-12-13 kl. 14:42.
Citera
2020-12-13, 14:46
Bannlyst
Beror på sammanhanget.

I buren tror jag MMA vinner.

I Let's Dance tror jag på Capoeira.
Citera
2020-12-13, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RastaJowar
MMA-mästaren.

Citat:
Jag tror lätta att capoeira mästaren har goda chanser, tänk rytmerna från de afrikanska trummorna och alla hemliga tekniker som lärts ut och bevarats hemliga genom århundraden,
Du får det att låta som någon jättehemlig magi.

Citat:
det är ju svarta slavar som uppfann kampsporten och vävde in den i dans för att lura dom vita slav ägarna så att dom fick fortsätta träna.
Exakt. De var alltså tvungna att kompromissa. De kunde inte prioritera maximal effektivitet, utan istället kompromissa. Det viktigaste är att det ser ut som en dans. Effektiviteten kommer i andra hand.
Citera
2020-12-13, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RastaJowar

Jag tror lätta att capoeira mästaren har goda chanser, tänk rytmerna från de afrikanska trummorna och alla hemliga tekniker som lärts ut och bevarats hemliga genom århundraden, det är ju svarta slavar som uppfann kampsporten och vävde in den i dans för att lura dom vita slav ägarna så att dom fick fortsätta träna.

/I one i, Love, Respect and tribal roots culture.

Och dessa svarta slavar slog sig lås ur den vite mannens bojor eller vad hände? mitt minne är lite dåligt på hur capioeria hade en viktig roll.
Dessutom tänk på alla gånger capoeira används i självförsvar och visat sig effektivt i streetfighter.
Det är bara kolla på Eddie i tekken som är väldigt bra exempel på hur han spöar upp en björn genom att dansa.
Citera
2020-12-13, 16:36
Medlem
Det finns ett sätt capoeira-dansösen kan vinna och det är om MMA-mästaren skrattar ihjäl sig.
Senast redigerad av AD15 2020-12-13 kl. 16:43.
Citera
2020-12-13, 18:55
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Fast ingen av dem har en chans mot någon som utövar yellow bamboo...
Citera
2020-12-13, 19:02
Medlem
F.Hansens avatar
Capoierasnubben skulle kunna få in en rejäl snurrspark.

Så sannolikheten att mmafightern vinner är 99%
Citera
2020-12-14, 00:13
Medlem
grungewhores avatar
Capoeira är ingen kampsport, om du inte är en som specifikt tränat för detta, och även då kan de i stort sett bara ha full contact tävling mot varandra.

Däremot känner jag ett par MMA-fighters i Australien som tränat capoeira hela sina liv, men de har också tränat BJJ och thai-boxning o s v.

Frågan man bör ställa är nog istället: har en MMA-fighter en bättre chans om den tränat capoeira, yoga etc. för bättre flexibilitet och läsning av motståndarens kroppspråk? Kanske, kanske inte.
Citera
2020-12-14, 10:44
Medlem
RastaJowars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Capoierasnubben skulle kunna få in en rejäl snurrspark.

Så sannolikheten att mmafightern vinner är 99%
Exakt! Ponera att Capoeirasnubben fintar ett svep mot benen och MMA snubben Hoppar för att undkomma bensvepet, Då gliiiider Capoeira snubben ner i handstående och levererar roterande snurrsparkar från handstående...Det är omöjligt att läsa och helt oväntat för motståndaren, Blir svårt att gardera sig mot den kombinationen! Ett exempel av många.
Citera
2020-12-15, 04:29
Medlem
Brottargalnings avatar
Capoeira har fått stryk under hela 1900-talet i vale tudo och har inte presterat något relevant i moderna MMA sammanhang. Inte svårt att lista ut vem som vinner.
Citera
2020-12-15, 04:31
Bannlyst
Dansnegern åker på pisk i 100 fall av 100.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av JamesOnd
Beror på sammanhanget.

I buren tror jag MMA vinner.

I Let's Dance tror jag på Capoeira.

Citera
2020-12-22, 20:08
Medlem
Protons avatar
Varning till TS för den gravt felplacerade tråden.

Kampsport: matchprat --> Kampsport
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här