2020-12-13, 13:16
Medlem
Hejsan!

Jag är en kille som innehar en ekonomexamen med inriktning redovisning&finansiering. Tog examen våren 2019 och började till hösten arbeta på en revisionsbyrå. Blev dessvärre arbetslös pga corona och lever nu på akassa.

Jag har varit arbetslös de senaste 3-4 månaderna och det har gett mig väldigt mycket tid att tänka. Jag är egentligen inte så "analytiskt" lagd och har egentligen inte fallenhet för siffror.

Jag valde ekonomi enbart för att det var väldigt "brett" och jag tänkte att det skulle komma något gott utav det.

Under min arbetslöshet har jag haft väldigt mycket tid att tänka. Jag har börjat inse att jag vill hjälpa människor. Hjälpa människor som lider att stress, psykiska problem och kartlägga hinder och möjligheter och hjälpa personen att hitta åtgärder för att hantera de identifierade problemen.

T.ex. hjälpa chefer och anställda som har kört fast/mår dåligt av stress, (prestationsångest och dylikt). På något sätt hjälpa dem att tänka rätt för att komma på rätt bana igen helt enkelt.

Jag har kollat runt lite på utbildningar som verkar stämma in på det jag skrev ovan.

Vad jag har förstått har jag dessa val:
1) Psykologprogrammet
2) Socionom - sedan vidareutbildning för att bli legitimerad psykoterapeut
3) Kurs/kurser för att bli mental coach

Jag börjar närma mig 30 års åldern och är något skoltrött. Jag antar att psykologprogrammet är väldigt akademiskt och mycket plugg. Vad har jag för andra alterantiv?
Vilken är den kortaste vägen/minst pluggande utbildningen till att få jobba med det som jag beskrev ovan?

Jag är även tacksam för annan relevant input

Mvh,
Martin
Citera
2020-12-13, 13:56
Medlem
Hallå!
Kul att du har kikat på psykologprogrammet. Kan inte svara på allt du efterfrågar, men kan ge lite input då jag pluggar på en psykologutbildning.
Tyvärr är det så som du säger att det är en ganska lång tidsspann det handlar om. Dock börjar man få ta emot egna patienter efter cirka 2,5 på psykologprogrammet. Inte riktigt jobb, men mer praktiskt än att bara läsa böcker. Dock är det så som du säger att det är under stora delar av programmet väldigt akademisk.
Om du istället skulle vilja plugga socionom så tror jag tyvärr att det kommer att ta ännu längre tid. Har inte stenkoll, men tror du behöver ha arbetat ett antal år innan du kan vidareutbilda som psykoterapeut så det blir en ganska lång resa.
Ett alternativ hade varit att kolla på beteendevetare och sådana utbildningar, har inte koll på dessa men tror att de är kortare.

Det som är positivt men att välja just psykologprogrammet är att du har en väldigt bred arbetsmarknad. Att du sedan är äldre talar bara för din fördel, generellt bättre med psykologer som har hunnit levt lite. Snarare än då att man trillar in på utbildningen direkt efter gymnasiet.

Vet att jag inte riktigt kunde besvara din frågeställning, men hoppas att du får någonting ut av det som jag har skrivit haha.
Citera
2020-12-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkel-tjuven
Hallå!
Kul att du har kikat på psykologprogrammet. Kan inte svara på allt du efterfrågar, men kan ge lite input då jag pluggar på en psykologutbildning.
Tyvärr är det så som du säger att det är en ganska lång tidsspann det handlar om. Dock börjar man få ta emot egna patienter efter cirka 2,5 på psykologprogrammet. Inte riktigt jobb, men mer praktiskt än att bara läsa böcker. Dock är det så som du säger att det är under stora delar av programmet väldigt akademisk.
Om du istället skulle vilja plugga socionom så tror jag tyvärr att det kommer att ta ännu längre tid. Har inte stenkoll, men tror du behöver ha arbetat ett antal år innan du kan vidareutbilda som psykoterapeut så det blir en ganska lång resa.
Ett alternativ hade varit att kolla på beteendevetare och sådana utbildningar, har inte koll på dessa men tror att de är kortare.

Det som är positivt men att välja just psykologprogrammet är att du har en väldigt bred arbetsmarknad. Att du sedan är äldre talar bara för din fördel, generellt bättre med psykologer som har hunnit levt lite. Snarare än då att man trillar in på utbildningen direkt efter gymnasiet.

Vet att jag inte riktigt kunde besvara din frågeställning, men hoppas att du får någonting ut av det som jag har skrivit haha.

Hej,

Jag har lite samma problem, om det känns betryggande eller ej. Är 25 år och har blivit färdigutbildad nyligen med examen inom samhällsvetenskap på ett ungefär. Jobbet jag har är helt okej, men jag vill nog ha en annan framtid. Psykolog har jag haft i åtanke men ofta avfärdat med "hög intagning", "blir så mycket att lyssna på andras problem, skulle jag orka?", "folk ska väl kunna lösa sina egna problem" osv...Jag vet om att jag är lagd åt att kunna bli en bra psykolog vilket känns lockande. Jag tror att det kan finnas en glädje i att vara duktig på ett jobb och få ta ansvar. Undrar precis som TS om det finns en shortcut eller om det är just psykologprogrammet som är uteslutande bästa valet. Jag är inte orolig för att plugga igen snarare att behöva göra HP (om det ens blir av) och behöva få ett högt poäng. Men jag vet också att om jag verkligen känner att psykolog är rätt så gör jag allt för nå målet.
Citera
2021-02-13, 22:36
Medlem
korps avatar
Socionom är troligen det snabbaste sättet att komma ut på arbetsmarknanden och stödja människor, du kan ju börja med kuratorstjänster och sen vidareutbilda dig gradvis till psykoterapeut och arbeta samtidigt och sen starta eget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in