Citat:
Ursprungligen postat av
Ibn.habibi
varför är asbest farligt?
Jag har för mig att det beror på att man inandas mycket små fibrer som irriterar och ger ärrbildning i lungan. Om jag inte är helt fel ute så kan i princip vad som helst ge cancer i lungan bara det är tillräckligt små partiklar. Partiklar som ger ärrbildning och cellförändringar. Se bara en sån naturlig sak som sten, granit/gnejs. Dom som var till exempel stenhuggare fick oftare lungcancer, stendammlunga eller vad det hette.