Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Är det inte redan bestämt att Sverige ska bygga batch 2 av Visby?
Skeppen som Bulgarien anskaffar vet jag inte mycket om. Gissningvis blir de verksamma i Svarta Havet. (Bulgarien har väl ingen hamn mot medelhavet eller Edit: Egeiska är det nog jag tänker på?)
Är det samma typ av vatten (bräckt eller vad det kallas) i Svarta Havet om i Östersjön?
Ja det är bestämt att man ska bygga 2 st batch 2 av Visby. Men försvaret vill senare ha ytterligare 2 st och det är dessa jag tänker på. Eller som separat lösning. Då Visby 2 egentligen bara är förlängd för en större motor. Men visst på däck kan man få plats med mer. Men den är bara förberedd för en extra vikt på 10 ton. Så då blir det inte så mycket. Sedan får vi hoppas att dessa och Batch 1 får Luftvärnsrobotar liknande Seaceptor/CAMM.
Fartyg som ska ägna sig åt vissa bevakningar som typ hamnar etc. Och eskort är inte i så stort behov av smygegenskaper.
Ville bara visa att man kan få plats med mycket på ett fartyg som bara är 90 m lång och lite bred. Då vissa förespråkar att vi behöver större fartyg liknande ABSALON och liknande. Då dessa OPV 90 även kan bära luftvärnsrobotar för längre räckvidd och kan därmed skydda mer. Då ESSM även kan användas mot mindre ytfartyg. Samt att fartygen även är förberedda för svensk beväpning som Bofors 57 mm MK3 och RBS 15.