2020-12-13, 09:22
Medlem
LUERSSEN bygger två nya OPV 90 fartyg till Bulgarien. De ska nu få radar från SAAB.
De erbjuder olika vapenalternativ varav en del passar Sverige som Bofors MK3 och 4 st RBS 15MK3. Samt MK 56 VLS för ESSM etc. Jag tycker man får in mycket på ett relativt litet fartyg och kanske skulle vara intressant som multifartyg för Sverige.

https://luerssen-defence.com/english-luerssen-opv-90/
http://www.alternatewars.com/BBOW/Weapons/Mk56_VLS.pdf
Senast redigerad av slurppen 2020-12-13 kl. 09:30.
Citera
2020-12-26, 15:20
Medlem
Ingen som har någon åsikt? Möjligen att visst ubåtsskydd också skulle finnas. Men en hkp med
ubåtjakts förmåga skulle göra en viss del. Eller skulle man beväpna den med torped 47 också.
Citera
2020-12-26, 15:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Är det inte redan bestämt att Sverige ska bygga batch 2 av Visby?

Skeppen som Bulgarien anskaffar vet jag inte mycket om. Gissningvis blir de verksamma i Svarta Havet. (Bulgarien har väl ingen hamn mot medelhavet eller Edit: Egeiska är det nog jag tänker på?)

Är det samma typ av vatten (bräckt eller vad det kallas) i Svarta Havet om i Östersjön?
Senast redigerad av SugaredThoughts 2020-12-26 kl. 15:40.
Citera
2020-12-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Skeppen som Bulgarien anskaffar vet jag inte mycket om. Gissningvis blir de verksamma i Svarta Havet. (Bulgarien har väl ingen hamn mot medelhavet eller Edit: Egeiska är det nog jag tänker på?)

Är det samma typ av vatten (bräckt eller vad det kallas) i Svarta Havet om i Östersjön?
Ja det är bestämt att man ska bygga 2 st batch 2 av Visby. Men försvaret vill senare ha ytterligare 2 st och det är dessa jag tänker på. Eller som separat lösning. Då Visby 2 egentligen bara är förlängd för en större motor. Men visst på däck kan man få plats med mer. Men den är bara förberedd för en extra vikt på 10 ton. Så då blir det inte så mycket. Sedan får vi hoppas att dessa och Batch 1 får Luftvärnsrobotar liknande Seaceptor/CAMM.

Fartyg som ska ägna sig åt vissa bevakningar som typ hamnar etc. Och eskort är inte i så stort behov av smygegenskaper.

Ville bara visa att man kan få plats med mycket på ett fartyg som bara är 90 m lång och lite bred. Då vissa förespråkar att vi behöver större fartyg liknande ABSALON och liknande. Då dessa OPV 90 även kan bära luftvärnsrobotar för längre räckvidd och kan därmed skydda mer. Då ESSM även kan användas mot mindre ytfartyg. Samt att fartygen även är förberedda för svensk beväpning som Bofors 57 mm MK3 och RBS 15.
Senast redigerad av slurppen 2020-12-26 kl. 16:37.
Citera
2020-12-26, 22:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Bulgarien har bara kust mot det bräckta Svarta havet. Skärgård saknas, kusten erbjuder, med något enstaka undantag, inga gömställen. Jag tror inte att det finns så många flodutlopp som kan ge roliga skikt med olika salthalt runt den bulgariska kusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in