2020-12-12, 21:33
Medlem
Ja, som topic lyder. Finns det någon ålder, anser ni, där man inte längre ställer in en julgran i hemmet och pyntar upp under december månad? Jag minns att jag som barn varje år, utan undantag, hade en julgran (i plast) i vardagsrummet som ens föräldrar tog in från garaget och pyntade. Ofta insisterade man själv på att det var dags att göra ovannämnt om det inte hade gjorts senast vid kring Lucia. Under denna begränsade tid på året, när dagarna är som mörkast, var det specifikt just synen av en upplyst vacker gran i hemmet som utmärkte juletiderna. Ingen julgran = ingen jul.

Det känns numera dock överflödigt, "cringe" och lite barnsligt, ärligt talat. Varför ska man ta in ett levande träd (eller en gran av plast) några veckor på året i hemmet och pynta upp?
Seden vet jag härstammar från forna Sibirien där renar åt Amanita Muscaria-svampar som växer rikligt under just granar, men detta är såklart sen länge bortglömt. Så som sagt, det känns lite larvigt att göra detta i vuxen ålder kan jag tycka. Numera uteblir därmed en julgran hemma hos mig under juletider, och jag har även noterat samma sak hos bekanta. Min mamma till exempel (som bor själv) har aldrig någon uppe längre heller, och skickar inte heller julkort som hon gjort tidigare år. Det var annorlunda förr när det var barn med i bilden som bodde hemma, men nu känns det mest påtvingat och larvigt, och som onödig energi att lägga ner.

Så, finns det någon generell ålder där man bestämmer sig för att för första gångerna skita i att ha julgran hemma? Om man är säg en vuxen som bor med sitt barn som nu fyllt 17 år, börjar det då bli dags att eventuellt göra ovannämnt? Eller är det lika normalt att ha en julgran hemma för en som är 40 år utan några barn som en som är 40 år med 2 småbarn?
Senast redigerad av next-chapter 2020-12-12 kl. 21:40.
Citera
2020-12-12, 21:38
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, som topic lyder. Finns det någon ålder, anser ni, där man inte längre ställer in en julgran i hemmet och pyntar upp under december månad? Jag minns att jag som barn varje år, utan undantag, hade en julgran (i plast) i vardagsrummet som ens föräldrar tog in från garaget och pyntade. Ofta insisterade man själv på att det var dags att göra ovannämnt om det inte hade gjorts senast vid kring Lucia. Under denna begränsade tid på året, när dagarna är som mörkast, var det specifikt just synen av en upplyst vacker gran i hemmet som utmärkte juletiderna. Ingen julgran = ingen jul.

Senaste åren när man blivit äldre har dock julgranen numera uteblivit år efter år. Jag kan nästan inte minnas senaste året man hade en julgran uppe - det känns mest bara överflödigt, "cringe" och lite barnsligt, ärligt talat. Varför ska man ta in ett levande träd (eller en gran av plast) några veckor på året i hemmet och pynta upp? Seden vet jag härstammar från forna Sibirien där renar åt Amanita Muscaria-svampar som växer rikligt under just granar, men detta är såklart sen länge bortglömt. Så som sagt, det känns lite larvigt att göra detta i vuxen ålder kan jag tycka. Numera uteblir därmed en julgran hemma hos mig under juletider, och jag har även noterat samma sak hos bekanta. Min mamma till exempel (som bor själv) har aldrig någon uppe längre heller, och skickar inte heller julkort som hon gjort tidigare år. Det var annorlunda förr när det var barn med i bilden som bodde hemma, men nu känns det mest påtvingat och larvigt, och som onödig energi att lägga på.

Så, finns det någon generell ålder där man bestämmer sig för att för första gångerna skita i att ha julgran hemma? Om man är säg en vuxen som bor med sitt barn som nu fyllt 17 år, börjar det då bli dags att eventuellt göra ovannämnt? Eller är det lika normalt att ha en julgran hemma för en som är 40 år utan några barn som en som är 40 år med 2 småbarn?

Det är är nog olika, plastgran funkar jätte bra när barnen börjar bli äldre. Annars är det helt ok att fråga 17 åringen om den klarar sig utan gran.
Citera
2020-12-12, 21:40
Medlem
Narutoshippchops avatar
Julen är mest de religiösa och barnens högtid. Själv har jag aldrig satt upp en gran hemma. Men om jag hade barn hade det blivit en gran.
Citera
2020-12-12, 21:48
Medlem
Alonens avatar
Nä, för bövelen...

Såga ner ett försvarslöst träd, bära in det, och hänga en massa skit i trädet...

Borde totalförbjudas!
Citera
2020-12-12, 21:51
Medlem
Köpa?

har alltid hämtat en i skogen.
Citera
2020-12-12, 21:55
Medlem
Etta.Places avatar
Mormor och morfar hade gran till de dog såvitt jag minns och mina föräldrar har fortfarande gran, deras yngsta barn är 33.

Jag tänker nog lite tvärtom faktiskt. Visst gör jag mycket julmys nu för barnen men samtidigt är ju tiden med yngre barn slitig och man ska kriga på många fronter så att säga. När barnen börjar bli stora och vuxna tänker jag att jag kommer att ha mer tid till pynt och lättare att faktiskt hålla riktigt fint hemma, och att det också ska vara ett av mina lockbeten till barnen att vilja vara hos mig, att bjuda på "riktig" jul och ett fint och välfungerande hem för dem att vistas i.
Citera
2020-12-12, 22:00
Medlem
För gammal för julgran? Du är inte svensk?
Citera
2020-12-12, 22:01
Bannlyst
Du kan byta ut julgranen mot en stripper pole om du tycker det passar bättre, sen kan du glida upp och ner endast iklädd en suspensoar till tonerna av YMCA och fira jul på ditt eget lilla vis.
Citera
2020-12-12, 22:05
Medlem
Halloween2s avatar
Jag köpte en billig plast. Fick pynt som inte mormor skulle ha kvar längre.

Tycker det ser mysigt ut på kvällen när den lyser i vardagsrummet.

Sen gillar jag julen så det kanske är därför. Trevliga minnen från när man var yngre, varför sluta med något man tycker om?

Mer cringe utav TS och kalla det cringe att ha gran
Citera
2020-12-12, 22:19
Medlem
28-120s avatar
Köpa julgran? Den huggs förstås, efter att omsorgsfullt valts ut i skogen. Plastgran? Aldrig i mitt hem i alla fall. Luktar inte gran och liknar ju inte ens en gran.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att byta ut inomhusgranen mot en utomhusgran när man inte längre har yngre barn hemma. Dock fortfarande en riktig gran och ingenting annat.
Citera
2020-12-12, 22:30
Medlem
franges avatar
Själv har jag tagit in en Nordmannianaplanta som blev över från en plantering och satt den i kruka som ser ståtlig ut på köksbordet - det får räcka för mig iallafall.
Citera
2020-12-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Mormor och morfar hade gran till de dog såvitt jag minns och mina föräldrar har fortfarande gran, deras yngsta barn är 33.

Ja, att lite äldre svenskar (65+) har julgran är nog relativt vanligt. S.k. boomers. Sverige var mycket mer kristet förr i tiden, inte ett ateistiskt land som i dag. Även folk som inte var kristna i den bemärkelsen att de gick till kyrkan varje söndag, firade ändå jul och påsk som en stark tradition där hela tjocka släkten samlades. Dessa traditioner har av yngre generationer plus hög invandring och "modernisering" av landet suddats ut alltmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in