2020-12-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det har nog inte så mycket med moderatorerna att göra som på tråden och graden av felplacering. Är det ett ärligt misstag och en ok trådstart så flyttas den oftast. Är det uppenbart att postaren inte ens brytt sig om att försöka hitta rätt delforum och trådstarten i sig själv är undermålig papperskorgas den, ev. med varning.

Det finns också ett lärande med i spelet. De flesta kan fås att förstå när de felar, om det påpekas ordentligt.

Ja eller så kan alla börja spamma mods i meddelande om vart dom ska placera sina trådar, så slipper ni papperskorga dom eller ge ut varningar.
2020-12-12, 16:47
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartjavel
Ja eller så kan alla börja spamma mods i meddelande om vart dom ska placera sina trådar, så slipper ni papperskorga dom eller ge ut varningar.

Japp, funkar också att PM:a och fråga.
2020-12-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Det brukar vara stora gäng som anmäler pga petitesser. Så har det varit länge. Minsta lilla brott=hejdå.

Man ser politiska partier samla sina krafter. Ungefär som de förstör det fria ordet på Youtube och Facebook.

Det är vänsterns taktik att tysta ner sina meningsmotståndare, istället att bemöta med resonemang så de anmäler inläggen för diverse kryphål i forumets reglemente eller en annan taktik är "massanmälning" som innebär att när man ogillar någon inlägg så man tar hjälp av sina vänsterblivna meningsfrände med att spamma anmäla samma inläggen i syftet att få automatisk borttagningen-funktionen (som finns på Twitter, Facebook, Instagram etc) kommer ta bort inläggen automatisk när inläggen har fått tillräckligt många anmälningar oavsett inläggens innehåll.

Du har säkert sett hashtagg #städa på twitter, det är en taktik används av vänsterblivna för tysta meningsmotståndare.
2020-12-12, 17:04
Medlem
Studsbolls avatar
Min erfarenhet är att det som genererar flest varningar är inte själva inlägget som man blev varnad för utan snarare det man skriver efteråt när man ifrågasätter varningen. Min slutsats har blivit att genast lämna trådar där jag blivit varnad och bara släppa det. Dessutom undviker jag om möjligt att skriva i de fora som jag vet modereras på ett sätt som jag inte gillar. I det stora hela tycker jag modereringen är vettig, även om det finns en del moderatorer som jag anser är oskickliga. Sådant är livet; man får gilla läget.
2020-12-12, 17:18
Medlem
Jag får nog tillstå att jag gillade flashback betydligt mer när det förekom en massa Off topic. Det var väldigt underhållande och lärorikt i bästa fall och allmänt irriterande i värsta fall.

Det stora problemet nu är att man lägger så mycket möda på att bekämpa Off topic, som sällan utgör ett enormt problem, eftersom man kan scrolla förbi det rätt lätt. Visserligen kan off topic som är utformat som trollning få en tråd att haverera, men det är just detta som blivit det stora problemet med flashback: trollen.

Nu tillåts ju troll som formellt sett håller sig till ämnet, men medvetet håller låg nivå och provocerar andra att diskutera ovidkommande detaljer eller dra in på hätsk polemik tills de tröttnar (återigen, allt formellt on topic, bara i dess sämsta variant). Det verkar vara en grupp målmedvetna individer i tråd efter tråd som bara är ute efter att förstöra och spamma sina ideologiska åsikter i varje fråga.

Förbjud också detta eller låt det vara vilda västern. Nu förbjuds den underhållande delen, Off topic, men inte den tråkigt förstörande delen. Hellre flams och trams än tråkigt hätska tongångar medvetet framprovocerade av troll.
2020-12-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Kan det vara så att fb numera modereras mer åt vänsterhållet?

Dvs mer censur och mer PK?

Ibland kan man få lite den känslan, alltså inte i den bemärkelsen som media och politiker eller människor i tv4 soffan är pk och sådär. Men tänker man ett varv till så är det faktiskt helt ok att skriva t ex "ut med alla svartingar" eller "folkgrupp X är ointelligenta, våldsamma och deras kultur är av medeltidsvarianten med barnäktenskap, steningar av kvinnor och halshuggning av homosexuella" här på flashback sålänge det inte är off topic.

Något som aldrig hade tillåtits i vad man stämplar som "pk". Men däremot tror jag, med tanke på att man läst på FB sedan 2007/2008 då uppfattar jag det som att det var mycket högre tak förut. Sedan skiljer det sig enormt mellan enskilda moderatorer och främst forumsdelarna emellan. Men kampen om yttrandesfrihet är äldre än internet och flashback, de senaste 20 åren iaf har de som står för åsiktsfriheten och yttranddfriheten varit på den förlorande sidan, därför har vi nu en hel generation som växt upp med att tro att begränsningar i yttrande och åsiktsfrihet är normalt i ett demokratiskt samhälle. Vilket märks omän subtilt i hur folk agerar och resonerar, bland annat hur man väljer att moderera på ett forum som har som skapades med yttrandefrihet som kärnfråga. Den tragiska slutsatsen av vad man ser är att demokrati och det fria ordet inte är kompabitabelt med människans natur, med tanke på att folk aktivt väljer att vi inte ska ha det.
2020-12-12, 17:37
Medlem
sannolikt infiltratörer som vill få ner trafiken till flashback så långt har dessa varit effektiva med att uppnå målen
2020-12-12, 17:40
Medlem
over9ks avatar
FB har tyvärr förändrats drastiskt de senaste åren, till det sämre.
2020-12-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu gjorde du regalfelet! Du kallade mig idiot och du i form av mod vet mer. Det är ärligt inte ett så bra sätt att bemöta frågan. Tro ni vet bäst, alla andra är bara dumma. Men det är just så ni alla mods möter frågan när den dyker upp. Håll käft typ, ni dumma som inte vet.

Jag erkänner det är förmodligen inget lätt jobb detta med att moderera. Det krävs för att det ska bli någon ordning. Ingen som betalar er heller. Men det grundläggande ni måste ta till er är att här är det fria ordet som gäller!

Du är inte speciellt läskunnig, va? Han kallade inte dig för idiot.

Men i övrigt så kan vissa mods vara anala.
2020-12-12, 18:19
Medlem
En sak jag irriterar mig på är anonymt raderade inlägg. Dvs ditt inlägg försvinner utan att du får meddelande om det och du vet inte vilken moderator som plockat bort det.

Är det helt omöjligt att få en motivering till raderandet?

Kan gissa mig till att ett av mina inlägg i Federleytråden togs bort för att jag nämnde centern och senare såg jag ett moderatormeddelande i tråden att den inte handlade om politik. Problemet är att nu handlar i princip hälften av inläggen i den tråden om centern. Varför togs då mitt inlägg bort? Törs jag nämna centern igen i den tråden eller får jag en varning då?

Denna typ av moderering är av ondo för forumet då det leder till att man inte postar och att olika regler verkar gälla för olika användare.
2020-12-12, 19:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jo med åren kanske. Vet inte vad som hänt. Men det är extremt moderingen numera sett hur det var förr. (...)
Hur avgjorde du det? Åtgärderna du dragit på dig har en väldigt jämn omfattning fr o m 2015 till idag, plus 2013.

Citat:
Efter åkt på dubbla dumma varningar ställer man den frågan. Detta är INTE en tråd om kritik mot en enskild mod. Vilket andra mods direkt papperskorgar och ger en ytterligare varning till. Nix inte det, mer utifrån att Flashback ska stå för det fria ordet men det varnas ju som det stänker om det numera! Är det inget ni som faktiskt driver forumet tänker på? Om man inte fåt yttra sig fritt vad är meningen ens att fortsätta driva Flashback?
Du har nog missförstått forumet grovt. Det är inget fripostarforum som fungerar som ett klotterplank.
Forumet är inte platsen för att:
- Posta sin spontana tanke efter att ha kollat trådstarten eller rubriken
- Posta sin spontana tanke efter att ha läst senaste sidans inlägg
- Umgås med andra i tråd där ämnet rör en sakfråga

Forumet ger dig en plats att lämna information och ta del av andras information och bygga vidare på den. Du kan visselblåsa om det mesta, du kan analysera allting. Men du måste välja en lämplig tråd för det du har och du måste ta dig över en - mycket lågt ställd - kvalitetsribba. Den handlar om att visa en gnutta omsorg om trådens läsare, om forumet i stort och om informationen du vill få ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Jag får nog tillstå att jag gillade flashback betydligt mer när det förekom en massa Off topic. Det var väldigt underhållande och lärorikt i bästa fall och allmänt irriterande i värsta fall.

Det stora problemet nu är att man lägger så mycket möda på att bekämpa Off topic, som sällan utgör ett enormt problem, eftersom man kan scrolla förbi det rätt lätt. Visserligen kan off topic som är utformat som trollning få en tråd att haverera, men det är just detta som blivit det stora problemet med flashback: trollen.

Nu tillåts ju troll som formellt sett håller sig till ämnet, men medvetet håller låg nivå och provocerar andra att diskutera ovidkommande detaljer eller dra in på hätsk polemik tills de tröttnar (återigen, allt formellt on topic, bara i dess sämsta variant). Det verkar vara en grupp målmedvetna individer i tråd efter tråd som bara är ute efter att förstöra och spamma sina ideologiska åsikter i varje fråga.

Förbjud också detta eller låt det vara vilda västern. Nu förbjuds den underhållande delen, Off topic, men inte den tråkigt förstörande delen. Hellre flams och trams än tråkigt hätska tongångar medvetet framprovocerade av troll.
Detta är iaf en fan så mycket bättre analys än "har allt blivit för mycket höger/har allt blivit för mycket vänster/ i modereringen?".
2020-12-12, 19:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Du har nog missförstått forumet grovt. Det är inget fripostarforum som fungerar som ett klotterplank.
Forumet är inte platsen för att:
- Posta sin spontana tanke efter att ha läst senaste sidans inlägg
- Umgås med andra i tråd där ämnet rör en sakfråga

Forumet ger dig en plats att lämna information och ta del av andras information och bygga vidare på den. Du kan visselblåsa om det mesta, du kan analysera allting. Men du måste välja en lämplig tråd för det du har och du måste ta dig över en - mycket lågt ställd - kvalitetsribba. Den handlar om att visa en gnutta omsorg om trådens läsare, om forumet i stort och om informationen du vill få ut.
.

Lol, det låter som en beskrivning av wikipedia och inte ett diskussionsforum.
Och det kanske förklarar just vad som hänt med forumet.

" Forumet är inte platsen för att:
- Posta sin spontana tanke efter att ha läst senaste sidans inlägg"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in