2022-08-29, 16:56
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ja, absolut, finns många exploits, ta en enkel som nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=5L2u...ture=emb_title
Jag skrev en modern mobil. Ios 15 är ett år gammalt.

Och efter att ha sett videon tycker jag det är fittroligt att man bara kan låsa upp mobilen genom att låsa upp mobilen och sen öppna en specifik app. Helt magiskt.
Citera
2022-08-29, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Jag skrev en modern mobil. Ios 15 är ett år gammalt.

Du skrev 5 år? Hur skall du ha det?

Förra veckan täpptes en bugg som gjorde det möjligt att ta sig in i en telefon också.
Citera
2022-08-29, 16:59
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Du skrev 5 år? Hur skall du ha det?

Förra veckan täpptes en bugg som gjorde det möjligt att ta sig in i en telefon också.
Jag skrev ordagrant modern mobil. 5 år var ett exempel, då jag vet att du pratar om antik teknologi i andra inlägg.

Ja det var ju inge bra.
Citera
2022-08-29, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattata22
Jag skrev ordagrant modern mobil. 5 år var ett exempel, då jag vet att du pratar om antik teknologi i andra inlägg.

Ja det var ju inge bra.

Beror ju på hur man ser det.

Som utredare är det ju suveränt.

Varför skulle det vara Naivt att tro att polisen skulle använda en sådan metod? Jag diskuterar inte mig själv jag diskuterar vad som är möjligt och inte.
Senast redigerad av wuseman 2022-08-29 kl. 17:13.
Citera
2022-08-29, 17:56
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Beror ju på hur man ser det.

Som utredare är det ju suveränt.

Varför skulle det vara Naivt att tro att polisen skulle använda en sådan metod? Jag diskuterar inte mig själv jag diskuterar vad som är möjligt och inte.
Får du tillgång till all info på mobilen med din ios 15 bypass? Det nämligen inte vara fallet. Snarare kan du bara komma åt anteckningarna, och skriver du saker i den appen får du skylla dig själv när krypterade FOSS alternativ finns:
https://www.techradar.com/news/ios-1...kscreen-bypass

Polisen kan absolut använda metoden du länkade, men vad är poängen när du inte kommer åt något annat än anteckningarna?
Citera
2022-09-25, 17:41
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyja
iPhone 8 plus, senaste iOS. Beslagtagen av polis men blivit fabriksåterställd (via hitta min iPhone) under tiden den var hos dem (innan de hann undersöka den). Finns det någon chans för tekniker att få fram tidigare information ur telefonen? Finns för övrigt ingen sparad backup på iCloud om det gör skillnad.

Jag känner på mig att iPhone (och säkert Android:er) kan spara filer på minnesytor som en fabriksåterställning inte raderar. Det behöver ju inte ens vara filer utan bara några bytes i en area på ett NAND minne som fabriksåterställningen inte kommer åt...
Citera
2022-09-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Jag känner på mig att iPhone (och säkert Android:er) kan spara filer på minnesytor som en fabriksåterställning inte raderar. Det behöver ju inte ens vara filer utan bara några bytes i en area på ett NAND minne som fabriksåterställningen inte kommer åt...
Vad du känner på dig är ju inte speciellt spännande dock.
Såsom fabriksåterställning fungerar är att krypteringsnyckeln raderas. Då är precis allt borta på hela enheten, för alltid. Ingen annan överskrivning krävs.
Citera
2022-09-25, 18:42
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Vad du känner på dig är ju inte speciellt spännande dock.
Såsom fabriksåterställning fungerar är att krypteringsnyckeln raderas. Då är precis allt borta på hela enheten, för alltid. Ingen annan överskrivning krävs.

Du menar att all data är kvar i krypterad form, men att krypteringsnyckeln är raderad vid fabriksåterställning?
Citera
2022-09-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Du menar att all data är kvar i krypterad form, men att krypteringsnyckeln är raderad vid fabriksåterställning?
Ja precis. Sen ställs minnet in som formaterat och då skrivs nya krypterade datan in ovanpå den gamla krypterade datan.
Citera
2023-05-24, 00:07
Medlem
Leibachs avatar
Vad är kvar om man gör en "radera och nollställ" på sin iphone? När någon sen startar den, är den helt öppen men tom? Om man glömt sim-kortet kvar, har den som håller iphonen tillgång till ens kontakter/sms/gamla samtal från sim:et? Ligger koden från 1- iphonen 2- sim:et kvar och måste slås för att få tillgång? (Fabriksåterställde en gammal iphone 7 och sålde men glömde kvar ett gammalt sim som jag inte använt på några år).
Citera
2023-05-24, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyja
iPhone 8 plus, senaste iOS. Beslagtagen av polis men blivit fabriksåterställd (via hitta min iPhone) under tiden den var hos dem (innan de hann undersöka den). Finns det någon chans för tekniker att få fram tidigare information ur telefonen? Finns för övrigt ingen sparad backup på iCloud om det gör skillnad.

-Nå hur gick det för dej ?
Blev du kallad till förhör ?

Telefonen var ju inte din så det är väl lugnt så.
Citera
2023-05-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Vad är kvar om man gör en "radera och nollställ" på sin iphone? När någon sen startar den, är den helt öppen men tom? Om man glömt sim-kortet kvar, har den som håller iphonen tillgång till ens kontakter/sms/gamla samtal från sim:et? Ligger koden från 1- iphonen 2- sim:et kvar och måste slås för att få tillgång? (Fabriksåterställde en gammal iphone 7 och sålde men glömde kvar ett gammalt sim som jag inte använt på några år).
Den är helt tom, ja. Vad den gör när man startar den vet jag inte.
SIM lagrar oftast inte kontakter eller meddelanden, de brukar lagras på mobilen i sig numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in