2020-12-12, 11:57
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyja
iPhone 8 plus, senaste iOS. Beslagtagen av polis men blivit fabriksåterställd (via hitta min iPhone) under tiden den var hos dem (innan de hann undersöka den). Finns det någon chans för tekniker att få fram tidigare information ur telefonen? Finns för övrigt ingen sparad backup på iCloud om det gör skillnad.

Lite lite konstigt, det första polisen gör när de tar en mobil är att sätta den i flygplansläge för att undvika just det du beskriver.
Citera
2020-12-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Vi läser ju i otaliga brottsfall där personen ifråga surfat på något och då har detta skickats till Polisens system direkt, då polis besitter olika enheter. Så frågan blir då, hur lång tid behåller Tele2 i detta fall IP uppgifter när det gäller personens surf? Kan polisen i jakten även få uppgifter från banken när det gäller inköp av kontantkortet ifråga?
Min uppfattning var att operatörerna endast får logga sina kunders ip-adresser, ej deras surfhistorik. Sedan medger väl lagen att man kan sätta span på personer som misstänks ha koppling till brottslig verksamhet och därmed avlyssna trafiken från deras mobiler, men man kan inte göra detta för hela Sveriges befolkning. Länka gärna några av de brottsfall du talar om så kan man bekanta sig närmare med dessa.

OT: Om TS haft pinkod på sin Iphone, så är det troligt att telefonen var krypterad. Om den var krypterad så blir det svårare att försöka återskapa innehåll efter en fabriksåterställning (jämfört med en okrypterad mobil som fabriksåterställts, då är det ofta möjligt att återskapa åtminstone delar av innehållet)

EDIT: efter att ha läst salxar:s svar som han postade medan jag skrev detta, så håller jag med honom att kryptering+fabriksåterställning inte endast gör det svårare att återskapa innehåll, utan sannolikt helt omöjligt.
Senast redigerad av jegh 2020-12-12 kl. 12:02.
Citera
2020-12-12, 12:01
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Är det ett väldigt seriöst brott som de lägger mycket resurser på så är det möjligt att de försöker återskapa den raderade informationen.
https://www.makeuseof.com/tag/forens...ed-data-phone/

Vill man verkligen var på den säkra sidan så kan man nollställa mobilen, skapa ett nytt blankt konto med ett långt lösenord kopplat till ett nytt email konto som gärna är krypterad(alltså ej gmail, hotmail). Spara inget lösenord, varken till email kontot eller icloud.
Stäng av eventuella tvåfaktorsautentiseringar, touchid, faceid.

En låst iphone kan polisen inte öppna upp om man följer dessa steg.
Då är det endast du som är den svaga länken som de kommer försöka pressa på att låsa upp den.

Allt detta förutsatt att du är en grov brottsling, typ seriemördare, som man gärna vill sätta dit.
Handlar det om några gram hasch så kommer de inte lyfta ett finger.

EDIT:
Just iPhones kan nu för tiden även ha en alfanumerisk lösenkod för upplåsning, så detta är egentligen det viktigaste momentet då polisen skulle kunna gissa sig fram om du väljer koden 1234
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2020-12-12 kl. 12:12.
Citera
2020-12-12, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Om den blev fabriksåterställd innan de hann spegla den så är det kört.

https://www.quora.com/If-iPhone-fact...l-be-retrieved
Krypteringsnyckeln har nollställts och bytts ut mot en annan, vilket alltså gör alla försök att komma in lönlösa.
Nej, detta stämmer inte. Krypteringsnyckeln du pratar om == pinkoden, och den har TS lämnat över till polisen, vilket praktarsle.
Citera
2020-12-12, 12:04
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmusehn
Ja men surfhistorik hur blir det med den? Trots att Iphonemobilen är fabriksåterställd så återstår ju detta?
Det skulle TS tänkt på innan.
Citera
2020-12-12, 12:05
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myphilosophy
Nej, detta stämmer inte. Krypteringsnyckeln du pratar om == pinkoden, och den har TS lämnat över till polisen, vilket praktarsle.
Inte sant. Pinkoden skyddar krypteringsnyckeln. Annars hade inte både PIN och fingeravtryck kunnat fungera tillsammans.
Citera
2020-12-12, 13:56
Medlem
iPhone 8 är inga problem att ta sig in i utan lösenkod. Är mobilen fabriksåterställd är det med stor sannolikt kört för polisen. Om inte brottet är väldigt grovt kommer infa större resurser läggas på detta.
Citera
2020-12-12, 14:03
Medlem
Vet inte hur mycket det tillför men när jag fick min telefon beslagen (iPhone 8) lyckades dom skanna den utan att jag gav kod. Hette xxx-skanning (kommer inte ihåg bokstäverna).
Citera
2020-12-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Lite lite konstigt, det första polisen gör när de tar en mobil är att sätta den i flygplansläge för att undvika just det du beskriver.

Ja, det låter smart men det gjorde inte dessa poliser. Jäkla Kling och Klang.
Citera
2020-12-12, 14:44
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freppaa
Vet inte hur mycket det tillför men när jag fick min telefon beslagen (iPhone 8) lyckades dom skanna den utan att jag gav kod. Hette xxx-skanning (kommer inte ihåg bokstäverna).

Xry skulle jag gissa, Cellebrite.
Citera
2020-12-12, 14:55
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyja
iPhone 8 plus, senaste iOS. Beslagtagen av polis men blivit fabriksåterställd (via hitta min iPhone) under tiden den var hos dem (innan de hann undersöka den). Finns det någon chans för tekniker att få fram tidigare information ur telefonen? Finns för övrigt ingen sparad backup på iCloud om det gör skillnad.

Här har vi en skakis "dickpicker".
Citera
2020-12-12, 15:03
Medlem
Min iPhone blev beslagtagen när jag var misstänkt för ett grovt brott. De lyckades inte komma åt något innehåll. Hade PIN + Radera all data efter 10 misslyckade PIN försök aktiverat + inaktiverat Face ID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in