2006-05-17, 20:20
Medlem
Har ett öppnat paket havregryn med bästföredatum för två år sedan. Bör jag slänga det? Kan havregryn bli dåliga eller bli dom bara torra(re)...?
Citera
2006-05-17, 20:56
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Havregryn kostar knappt något så jag hadde köpt ett nytt paket. Brukar bli larver och skit med tiden i sånna saker.
Citera
2006-05-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Havregryn kostar knappt något så jag hadde köpt ett nytt paket. Brukar bli larver och skit med tiden i sånna saker.
Ok
Tyvärr går det knappt att hitta i Italien. Konstigt land...
Citera
2006-05-18, 16:52
Medlem
Är det inte larver i kan man väl äta det, i princip.
Det lär ju varken ruttna eller mögla (torrt) och härskna kan det inte heller (fettfritt). Det kanske tappar smaken med tiden, kryddor blir ju så om de får stå för länge.
Citera
2006-05-20, 10:32
Medlem
Megaforces avatar
Är man vegetarian så är larver och andra småkryp i maten en viktig källa till B12-vitaminer (utan dem så blir man tokig).

Så även gamla havregryn kan vara nyttiga.
Citera
2006-05-20, 11:08
Medlem
Mulas avatar
Det jag upptäckte när jag provade att koka gröt på ganska gamla gryn i ett öppnat paket var att de hade tappat "spänsten", gröten fick en lite skum konsistens. Antagligen pga att de dragit åt sej fukt eller nåt, dom var ganska hårda.
Sedan hade de nog dragit åt sej smak (antagligen från stekos eftersom de stod i ett skåp över spisen) så de smakade halvhärsket liksom. Var inget vidare det heller.
Så testa att koka lite gröt och se hur den smakar. Funkar det så är det ju ingen fara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in