2024-10-12, 20:10
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Frågan är när man började kolla på en massa youtube-klipp. På 00-talet fanns ju en väldig massa år när man fortfarande inte gjorde detta. När började folk titta på youtube-klipp? Kan tänka mig att bio-döden till en stor del beror på det här. Trailern till Rocky Balboa kollade jag såklart på och det var ju 2006.

Jag började titta på YouTube 2006. Först var det Google Video och Dailymotion (den finns kvar) som konkurrerade med YouTube. Sedan blev det en enorm nyhet minns jag när Google köpte upp YouTube 2006.

Då var YouTube en rätt så annorlunda upplevelse jämfört med idag. Man tittade på videos som var "virala" och spreds genom hela skolklasser. Ahmed the Dead Terrorist och They're Taking the Hobbits to Isengaard är ju några klassiker. Det fanns ingen PK-censur och man kunde lätt hitta vit makt-musik. Livestreams var knappast en grej när många hade ADSL med sega uppladdningshastigheter. Istället kunde folk under tubens tidiga dagar peka finger och göra video responses till varandra.
Citera
2024-10-14, 22:14
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Frågan är när man började kolla på en massa youtube-klipp. På 00-talet fanns ju en väldig massa år när man fortfarande inte gjorde detta. När började folk titta på youtube-klipp? Kan tänka mig att bio-döden till en stor del beror på det här. Trailern till Rocky Balboa kollade jag såklart på och det var ju 2006.
Direkt när det kom. Svenskar i rätt ålder började med allt i princip direkt som fanns tillgängligt på nätet. Det fanns ingen förseningsprocess som på 80-talet att det först uppstod i Usa, sen skulle OKEJ skriva om det, sen skulle folk i Stockholm börja med det, och 3 år efter att det var stort i Los angeles så var det stort i Luleå.

Napster, Lunarstorm, Piratebay, Facebook, Youtube, var etablerat inom några månader från lansering.
Senast redigerad av ricardo22 2024-10-14 kl. 22:18.
Citera
2024-11-22, 12:01
Medlem
Grangerillans avatar
Bumpar tråden med ett Rest In Peace till ett par butikskedjor som gick under då:

Obs - 2001
(möbler och interiör)
Verner & Verner - 2008
(köksvaror)
Vivo - 2004
(matvarukedja)
Duka - 2009
(studentpresenter, porslin och köksinredning)
Expert - 2012
(hemelektronik)
Bokia - 2013
(böcker, brevpapper, klistermärken)
Topshop - 2013
(kläder som Miss Selfridge, Monsoon och Dorothy Perkins)
Onoff - 2011
(hemelektronik)
Game - 2012
(Tv-spel och konsoler)

Har ni gobbar och kärringer några minnen från dessa?
Citera
2024-11-25, 07:16
Bannlyst
Jojo. Expert gillade jag. Mindre butiker än dagens Elgiganten. Ljud- och bild-butiker är fortfarande ganska så trevliga men för mig finns inte längre någonting att köpa där.

Obs! Bygghandel måste ha funnits även 2002. Jag köpte en stege och lite plankor där det året.
Citera
2024-11-25, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Hade Al Gore vunnit presidentvalet år 2000 så hade vi levt i en HELT ANNAN värld idag. Vi hade inte sett 11/9 (Attack nr1 mot tornen kom 1993 när Bush den äldre var president. Attack nr2 när Bush den yngre var president, host host, slump?!) och inget bombande av Irak och Afghanistan. Är det något jag förbannar mig själv över så är det, detta presidentval som kom att prägla hela 2000-talet och gör det ännu också.

Det där tror jag inte på. Snacka konspirationsteorier. Ni är flera som får för er att demokraterna är några icke-korrupta fredsduvor och så är ni Trumphatare. Är ni verkligen sådana idioter? Titta på utvecklingen i Europa, i mellanöstern och utanför Kina sedan 2021. Brukar Al Gore protestera mot sitt parti??? Han är en av dem. Samtidigt vet jag att klimat-mupparna håller av honom som någon sorts Klimat-Jesus. USA och EU ska inte ha några Klimat-Jesus och tyvärr dräller EU av dem.
Citera
2024-11-25, 08:21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Om drygt en månad är det 15 år sen 00-talet tog slut och 25 år sen det började!

Fråga: Ni som är födda i mitten av 90-talet, har ni redan passerat peak 00-talsnostalgi nu?
Jag är 20 år äldre än er och minns att vi i vår generation var i full gång med att bearbeta vårt 80-tal redan i mitten/slutet av 90-talet. I medierna kulminerade det kanske några år senare, kommer ihåg att P3 körde en 80-talsspecial runt 2002.

Edit:
Och ni som är födda runt 1985 +/- några år och hade er ungdomstid på 00-talet, hur känner ni? Börjar ni också bli färdiga med nostalgin inför 00-talet och gymnasietiden?

Det vore kul om alla som skriver i tråden om sina upplevelser och tankar kring 00-talet också skriver (ungefär) vilket år de är födda.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-11-25 kl. 08:33.
Citera
2024-11-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Fråga: Ni som är födda i mitten av 90-talet, har ni redan passerat peak 00-talsnostalgi nu?
Jag är 20 år äldre än er och minns att vi i vår generation var i full gång med att bearbeta vårt 80-tal redan i mitten/slutet av 90-talet. I medierna kulminerade det kanske några år senare, kommer ihåg att P3 körde en 80-talsspecial runt 2002.

Edit:
Och ni som är födda runt 1985 +/- några år och hade er ungdomstid på 00-talet, hur känner ni? Börjar ni också bli färdiga med nostalgin inför 00-talet och gymnasietiden?

Det vore kul om alla som skriver i tråden om sina upplevelser och tankar kring 00-talet också skriver (ungefär) vilket år de är födda.
Snart ett kvarts sekel sedan man satt och firade in det nya millenniet med mor och far, herregud!

Jag är född -89, och avverkade väl mellan/ högstadiet och gymnasium på 00-talet. Med facit i hand är man ju oerhört glad att vi slapp en skolgång med smarttelefoner och sociala medier! Hujedamej!
Vi hade en dator i datorrummet i skolan, och det kändes ashäftigt att skriva på den, sisådär runt -96, minns jag

Anyway, jag känner stark nostalgi över åren 2000, och något år framåt. 90-talet hängde ju med en bit in på 00-talet också, men i mitt stilla sinne känns ändå år 2000, och framåt, som "det nya". Teknik och all utveckling gick ju fort här! Det hade varit intressant att leva runt -98/99/00, i sin nuvarande ålder, och känna hur det hade varit att vara vuxen då, hehe!

Men njaaaoaoa, jag vette fasen om jag någonsin har lyckats släppa 00-talet riktigt. Jag har alldeles för mycket minnen från den tiden som jag fortfarande kan leva på! Eller visst, man går ju vidare, men det känns verkligen inte så avlägset Typ...
Citera
2024-12-22, 03:04
Medlem
Soetroevs avatar
Född i mitten på 90-talet.

Det sena 00-talet kändes (kanske p.g.a. åldern jag var i då visserligen) betydligt friare och inte lika allvarligt som nu. Man hade Cheap Monday/Evisu/G-stars 96-jeans med häng (färgglada kalsonger från Björn Borg under) och övrig klädsel skulle vara så skrikig som möjligt. Antingen skateskor från DC eller tygskor från Lacoste, Fred Perry eller liknande. Kalsonger under badbyxorna för att även kunna ha häng med dessa . Håret proppfullt med vax från D:fi, Fudge (eller möjligen Dax Wax för de mindre bemedlade).

Grabbarna man var rädd för i skolan var vita fotbollshuliganer med ciggbrännmärkesprydda Henri Lloyd-tröjor (Stone island var för dyrt – och på den tiden även lite för läskigt – för de flesta ungdomar) och KOSS-hörlurar. Dessa grabbar slutade dock slå om man hamnade i backen, jämfört med dagens gängkriminella invandrarkids som skjuter främlingar i huvudet för några kartor tramadol. Resten var antingen emos, fjortisar, skejtare, graffitimålare eller töntar.

På fritiden hängde man på Playahead, YouTube och MSN, spelade GTA San Andreas, lyssnade på typ "Ayo Technology" med 50 cent & Justin Timberlake, köpte pizza och videobutiksgodis för månadspengen och smuttade importerad sunkvodka/rökte black devil på någon lastkaj, medan man konstant raggade på blonda tjejer med brunkräm/idomin, blå fjällrävenjacka och push up-bh.

2010 hände dock något. Playahead dog, Facebook tog över, folk slutade lyssna på fjortisdunk till förmån för typ Oskar Linnros och alla fick en sån pruttig jävla översittar-attityd från ingenstans. Nu skulle alla ha Ralph Lauren, Abercrombie&Fitch och Ray-Ban och allt som inte var vuxet, moget och uteslutande var "pundigt". Jag hade dock jävligt kul på 10-talet också fram till cirka 2016 när världen på något sätt började kännas ännu mörkare och än mer cynisk och likgiltig.

Även om jag ignorerar mitt nostalgiska filter så känns tiden 2004-2014 betydligt mer sund än 2014-2024. Det känns som att vi 90-talisters tidiga tonår kantades av nyfikenhet, dumdristighet och erfarenheter, medan de födda 10 år senare marineras i äta eller ätas-mentalitet, gangster-/förnedringskultur och Meta och TikToks cyniska algoritmer.
Senast redigerad av Soetroev 2024-12-22 kl. 03:24.
Citera
2025-01-05, 21:20
Medlem
Grangerillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Jag är 93:a och det känns som det blir mindre och mindre abstrakt ju äldre man blir och ser "sin egen epok". Det är svårt att höra någon yngre säga "åååh det där är så 2008" trots att jag själv sagt "åååh det där är så 1985" likt den kontextuella snorunge jag är... jag börjar smärtsamt inse att jag var ung i en tid där Final Fantasy X fungerade estetiskt...

Ena dagen skrattar man åt VHS-banden och disketterna nästa dag så tittar folk snett bara för att man har tuschmarkerade kodak och verbatim CD-skivor i bilen. Det känns som att man går mot en värdig ålderdom.

Relationen mellan generation och teknik är fascinerande jag tänkte till när jag läste poiuy1298 inlägg: (FB) Det finns mycket att säga om 2000-talet också, Hur var det?
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
Född i mitten på 90-talet.

Det sena 00-talet kändes (kanske p.g.a. åldern jag var i då visserligen) betydligt friare och inte lika allvarligt som nu. Man hade Cheap Monday/Evisu/G-stars 96-jeans med häng (färgglada kalsonger från Björn Borg under) och övrig klädsel skulle vara så skrikig som möjligt. Antingen skateskor från DC eller tygskor från Lacoste, Fred Perry eller liknande. Kalsonger under badbyxorna för att även kunna ha häng med dessa . Håret proppfullt med vax från D:fi, Fudge (eller möjligen Dax Wax för de mindre bemedlade).
Överlag mycket färg, enorma tryck, rutigt och randigt...
https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/111691..._113165996.jpg
https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/142709...a_61357316.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Soetroev
2010 hände dock något. Playahead dog, Facebook tog över, folk slutade lyssna på fjortisdunk till förmån för typ Oskar Linnros och alla fick en sån pruttig jävla översittar-attityd från ingenstans. Nu skulle alla ha Ralph Lauren, Abercrombie&Fitch och Ray-Ban och allt som inte var vuxet, moget och uteslutande var "pundigt". Jag hade dock jävligt kul på 10-talet också fram till cirka 2016 när världen på något sätt började kännas ännu mörkare och än mer cynisk och likgiltig.

Även om jag ignorerar mitt nostalgiska filter så känns tiden 2004-2014 betydligt mer sund än 2014-2024. Det känns som att vi 90-talisters tidiga tonår kantades av nyfikenhet, dumdristighet och erfarenheter, medan de födda 10 år senare marineras i äta eller ätas-mentalitet, gangster-/förnedringskultur och Meta och TikToks cyniska algoritmer.
Det var nog som sebastian_ och Ryssman nämner i tråden en allmän social tillnyktring pga finanskrisen. Gruppen "stekare" som utpekad livsstil börjar även komma fram 2007-08 nästan som arvtagarna till finansvalparna.
Citera
2025-04-29, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grangerillan
Bumpar tråden med ett Rest In Peace till ett par butikskedjor som gick under då:
Onoff - 2011
(hemelektronik)

Har ni gobbar och kärringer några minnen från dessa?

OnOff ja, var det så jävla längesedan de kånkade?
Jag hade ett falskt minne av att de höll igång åtminstone fram tills pandemin 2020.

Har kvar en laptop med Windows XP därifrån, använder den fortfarande som musik- och filmspelare emellanåt. Alltså lokala filer som jag tankade ner under 00-talets vilda fildelningstid.
Det här är en demodator från butiken, så windows-användaren heter just "onoff".
Citera
2025-04-30, 23:58
Medlem
Grangerillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
OnOff ja, var det så jävla längesedan de kånkade?
Jag hade ett falskt minne av att de höll igång åtminstone fram tills pandemin 2020.

Har kvar en laptop med Windows XP därifrån, använder den fortfarande som musik- och filmspelare emellanåt. Alltså lokala filer som jag tankade ner under 00-talets vilda fildelningstid.
Det här är en demodator från butiken, så windows-användaren heter just "onoff".
Jag upptäckte på en lillördag att det är lätt att förväxla deras skyltar med ELON. Men jodå, de köptes upp av expert som också fick kasta in handduken. Näthandel ökade en hel del och då tog sidor som Webhallen och Elgiganten över.

XP överlevde länge... folk körde det hela vägen till Windows 7/8 bara för slippa Vista-helvetet.
Det var sannerligen en god tid för fildelning... travar med DVD/CD-skivor, spindlar och fodral överallt...
Citera
2025-05-06, 10:44
Medlem
Jag upplever att jag levde mycket mer ”modernt” kring slutet av 00-talet än vi faktiskt gör idag. Gissar att det beror på att utvecklingen gick fortare fram då än idag, i till exempel hemmet.

Internet gick från modem, till ISDN, till ADSL till fiber. Nätverk blev trådlöst. Inom några år så kom en helt ny teknologi. Glödlampor började ersättas av lågenergilampor som ersattes av LED (i drömmen iallafall). TV:n blev digital och ”on demand” skulle göra alla lyckliga när de kunde titta på vad de ville när de ville.

Man tvekade att köpa en ny bensinbil för ”inom kort skulle de bli förbjudna” men ”jag hinner nog köpa en bensinbil till, och det kommer nog gå att köpa bensin i 5-7 år till.” Med facit i hand gick det inte så fort.

Klimathysterin avsåg ”framtiden” - så långt bort att den inte gav någon ängslan. Det var självklart att vi skulle lösa frågan för den var ju avgörande.

Elvärme ersattes av värmepumpar. Man fick även luftkonditionering på sommaren som bonus.

Det dök upp avtal som gav gratis SMS. Plötsligt kunde man chatta med vem som helst när som helst utan att det kostade mer än 49 kr/mån.

Spotify dök upp i slutet av 00-talet och löste allt vad lyssna på musik hette. Sen tog det några år innan man kunde ha det i telefonen.

En tveklöst enklare tid.

Idag har vi ju en massa modern teknik, tex elbilar, 5G, solceller, smartphones, etc, men det känns som det inte kommer med samma framtidshopp som när man tex fick 3G.

Upplever också att det fanns mer kärlek och värme i samhället och mindre sexualisering. Idag är det tvärt om, mindre kärlek men däremot hypersexualiserat.

Värdepappershandel var krånglig att deklarera. Varenda transaktion skulle manuellt rapporteras. Blev mååånga sidor pappersdeklaration. Sen kom bank-id och digital deklaration och automatiskt ifyllda värden från KF och ISK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in