2020-12-11, 00:33
Medlem
SwedishSallads avatar
Godkväll, har nu läst igenom hela internet efter information om försvarshögskolan. Kommit fram till vad jag sett på deras hemsida, vilket man kan ta med en nypa salt. Även läst de flashback trådar jag hittat, de är främst trådar från tidiga 2010-talet då utbildningarna bortsett från officersprogrammet var nytt, så ingen av de visste riktigt nånting konkret.

Undrar därför 10 år senare hur det faktiskt ser ut där! Hur är det att gå statsvetenskap eller militärhistoria där? Hur ser jobben ut? Lönen är inget större beskymmer men är mer nyfiken på just arbetet. Vilka är intresserade av mig efter att ha gått där? Kommer jag ångra mig ifall jag söker dit?
Citera
2020-12-11, 00:38
Bannlyst
Du lär knappast få något jobb av att ha läst statsvetenskap och militärhistoria.
Citera
2020-12-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragefuel
Du lär knappast få något jobb av att ha läst statsvetenskap och militärhistoria.
Såklart h*n kan!
Citera
2020-12-11, 08:29
Medlem
Vad tänker du det ska leda till för jobb? Finns ingen arbetsgivare som efterfrågar utbildade byråkrater. Det får nog bli Subway eller gyllende måsen efter du är klar.
Citera
2021-05-06, 09:41
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Vad tänker du det ska leda till för jobb? Finns ingen arbetsgivare som efterfrågar utbildade byråkrater. Det får nog bli Subway eller gyllende måsen efter du är klar.

Typ alla myndigheter vill ha utbildade byråkrater =)
Citera
2021-05-06, 10:28
Medlem
bombaccis avatar
Jag rekryterade telefonförsäljare till ett call center bolag, minns att jag fick in en ansökan från någon som hade tagit sin examen i statsvetenskap från den skolan. Han måste ha varit väldigt desperat om han t o m börjat söka jobb som telefonförsäljare, han fick inte jobbet hos mig heller. Skulle inte plugga på den skolan om jag ville ha jobb som motsvarade utbildningen, folk som pluggar statsvetenskap ska nog se det mer som en hobby om de inte har en bra karriär på gång inom något politiskt ungdomsförbund. En helt annan femma om du läser till officer för där finns det faktiskt jobbmöjligheter.
Citera
2021-05-06, 10:44
Medlem
Har en vän som har en kandidat i statsvetenskap från den skolan, han pluggar just nu juridik på annat universitet, vet dock inte om han gjorde det för att han inte fick jobb.
Citera
2021-05-06, 11:10
Medlem
Skolan är bra och håller en hög nivå på utbildningen.

Problemet många studenter har är att de tror att en utbildning garanterar jobb, vilket oftast inte är fallet. En utbildning är inget annat än ett kvitto på att du inte är helt korkad, och ibland att du kan den grundläggande kunskapen för ett visst område, exempelvis att en civil-ingenjör inom industriell ekonomi kan läsa en ekonomisk rapport och förstå en del av den.

Många gånger handlar jobben du får från stats och militärhistoria inte om stats eller militärhistoria, utom hur du kan applicera kunskapen från programmet på arbetet, något som ex. Handels är väldigt duktiga på.

Så det korta svaret är att du inte får ett jobb om du inte har övrig kunskap som gör dig kvalificerad till det, exempelvis att du har varit ordförande för en förening, att du skrev ditt examensarbete om applicering av vapensystem och dess utveckling genom historian kopplat till försvarsmaktens "nya" Artillerisystem 08 (archer).

Om du är intresserad vad folk gör och hur de har tagit sig dit efter att ha studerat på skolan så hade jag rekommenderat att du gör lite efterforskning, exempelvis på linkedin.

Lycka till!
Citera
2021-05-09, 13:36
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellout
Typ alla myndigheter vill ha utbildade byråkrater =)

Dessutom är poäng i Genusvetenskap meriterande för dagens Fältherrar och Fältdamer - där förslag är under beredning för om begreppet "Fältdam" skall ersätta begreppet "Fältherre".
Citera
2021-05-10, 18:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower

Problemet många studenter har är att de tror att en utbildning garanterar jobb, vilket oftast inte är fallet. En utbildning är inget annat än ett kvitto på att du inte är helt korkad, och ibland att du kan den grundläggande kunskapen för ett visst område, exempelvis att en civil-ingenjör inom industriell ekonomi kan läsa en ekonomisk rapport och förstå en del av den.

Precis, statsvetenskap är svårt att landa jobb på men kan mycket väl vara ett bra komplement till något annat, har t.ex. i arbetslivet träffat några som kombinerat statsvetenskap med NEK/juridik/statistik och dessa har haft lätt att få jobb. Man behöver inte heller läsa en hel utbildning till utan kan t.ex. gå kurser i ekonomi i syfte att få en edge inom myndighetsjobb som inkluderar ekonomirelaterade uppgifter, bara det öppnar upp en mängd dörrar.
Citera
2022-01-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower

Kul med en tråd om FHS. Men citatet ovan, det där är väldigt varierande

Det finns absolut adekvat personal på FHS med kompetenta forskare med mera på några institutioner. Bland annat har FHS också på senare tid rekryterat kompetent personal från tex Uppsala universitet. Men kvalitén är väldigt varierande mellan institutionerna och personbunden. Finns tyvärr för många gamla gubbar (äldre snart pensionsfärdiga officerare) som står i vägen för utvecklingen och som får påverka alldeles för mycket trots att de saknar akademisk utbildning. Det är inte för inte som UKÄ kritiserat FHS för detta då det påverkar utbildningens kvalitét och nivå. Samt överhuvudtaget påverkar skolan att framstå som ganska omodern.
Citera
2025-01-22, 11:12
Medlem
Möjlighet till festande finns.

DN:

Försvarshögskolan - som har dragits med underskott i flera år - betalade 4,4 miljoner kronor för en akademisk fest i Stadshuset. Bland annat sköts salut för 65 000 kronor.
https://www.dn.se/sverige/forsvarshogskolans-festnota-4-4-miljoner/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in