• 1
  • 2
2020-12-11, 00:17
Medlem
illerkids avatar
Ja, har en polsk lavvu och en liten gasolvärmare.
Om vi får nån vinter i södra Norrland,
så tänkte jag ta skotran på en längre tur.

Har en bra sovsäck (Defense 4), och bra underlägg, men tänkte även ta med min lilla gasolvärmare att ha i lavvun.

Är det ok genomsläpp på syre, kanske karva ur ett par intag i snön, i nederkant på duken,
suger värmaren mycket syre.. (Är en liten, med julas små patroner).
Citera
2020-12-11, 00:22
Medlem
sommarlovs avatar
Även om brännaren får tillräckligt mycket luft finns det flera problem.
Främst för att gasol alstrar väldig mycket vatten, allt i tältet blir blött!
Att använda den uppvärmda inomhusluften till förbränning är slösaktigt och ny kall luft måste ju ersätta den.

Löses bäst med en skorsten, och om den går, en kanal som leder in kall luft till förbränningen.
Citera
2020-12-12, 10:25
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Även om brännaren får tillräckligt mycket luft finns det flera problem.
Främst för att gasol alstrar väldig mycket vatten, allt i tältet blir blött!
Att använda den uppvärmda inomhusluften till förbränning är slösaktigt och ny kall luft måste ju ersätta den.

Löses bäst med en skorsten, och om den går, en kanal som leder in kall luft till förbränningen.

Tack för svar, och som jag misstänkte så blir mycket krångel för lite värme, enklare med en tjockare yllefilt ist. ✌
Citera
2020-12-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid

Har en bra sovsäck (Defense 4), och bra underlägg, men tänkte även ta med min lilla gasolvärmare att ha i lavvun.

Är det ok genomsläpp på syre, kanske karva ur ett par intag i snön, i nederkant på duken,

Man skall inte bortse från riskerna med syrebrist och/eller koloxidförgiftning. Man behöver nog säkerställa luftflöde med inflöde lågt och utflöde högt i tältet.

Här är en intressant lösning hur man kan skicka in varm luft i ett tält, utan att själva förbränningen är förlagd inne i tältet.
https://www.youtube.com/watch?v=QeHGDr81XwM
Citera
2020-12-15, 15:49
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Man skall inte bortse från riskerna med syrebrist och/eller koloxidförgiftning. Man behöver nog säkerställa luftflöde med inflöde lågt och utflöde högt i tältet.

Här är en intressant lösning hur man kan skicka in varm luft i ett tält, utan att själva förbränningen är förlagd inne i tältet.
https://www.youtube.com/watch?v=QeHGDr81XwM

Följer han på tuben, så har sett hans lösning.
Men det är som du säger, alltid en risk med öppen låga i ett tält.

Jag lägger nog några hundra på en ordentlig yllefilt ist, som får komplettera min defence 4 säck.
Tack för svar.
Citera
2020-12-16, 12:54
Medlem
Citat:
Följer han på tuben, så har sett hans lösning.
Men det är som du säger, alltid en risk med öppen låga i ett tält.

Jag lägger nog några hundra på en ordentlig yllefilt ist, som får komplettera min defence 4 säck.
Tack för svar.

Ett eller två renskinn som komplement till liggunderlaget är en god investering. Man kan fundera över om det skulle gå att hitta en motsvarande varmluftslösning fast med en annan värmekälla, som kunde vara litet lättare att hantera.
Citera
2020-12-16, 14:03
Medlem
Citat:

Ta med dig gasolvärmaren när du ändå har en. Det är dumt att sova med den igång men på kvällen och dagtid kan det vara en bra idé att ha den så du får lite värme. Natten klarar du bra med sovsäcken om det inte är alltför kallt.

Fast jag hade hellre haft ett gaskök så det går att laga mat och få värme samtidigt. Behövs det mer värme så är det bara att dra igång gasköket.
Citera
2020-12-16, 16:26
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ta med dig gasolvärmaren när du ändå har en. Det är dumt att sova med den igång men på kvällen och dagtid kan det vara en bra idé att ha den så du får lite värme. Natten klarar du bra med sovsäcken om det inte är alltför kallt.

Fast jag hade hellre haft ett gaskök så det går att laga mat och få värme samtidigt. Behövs det mer värme så är det bara att dra igång gasköket.

Jo, precis..var ju tänkt att den kunde följa med när jag tar skotern ut för övernattning, då spelar vikten ingen roll.

Har provat säcken i -7 under bar himmel, funkade utmärkt med endast kallingar och t-shirt.

Ska kika på ett litet gasolkök, dom tar ju inte mycket plats.

Har en sån här, funkar kanon att brassa käk och kaffe på, samt ladda mobil m.m.

https://www.outdoorexperten.se/p-355...RoC7ZUQAvD_BwE

Men som ovanstående sa, ett renskinn ska nog även beställas.

Gör ca 40 övernattningar ute om året, året runt.
Finns inget bättre än egenrökt kött och en whiskey vid brasan. ✌
Citera
2020-12-16, 16:29
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Ett eller två renskinn som komplement till liggunderlaget är en god investering. Man kan fundera över om det skulle gå att hitta en motsvarande varmluftslösning fast med en annan värmekälla, som kunde vara litet lättare att hantera.

Renskinn beställt! ✌
Citera
2020-12-16, 20:41
Medlem
Discorporations avatar
Hur känner du runt att vedelda?
Visst så försvinner värmen när du somnat men du har det varmt och gott under en del av natten.

Har själv funderat på en G-stove som jag faktiskt hittade genom den här killen: https://www.youtube.com/watch?v=LugNFyF5Eb0
Som du ser så kör han på polsk lavvu han också.
Då du har en skoter så är vikt inte en enorm huvudvärk heller.
Själv så har jag svårt att rättfärdiga en sånt köp då jag är mer söderut och vikten skulle mörda mig
Citera
2020-12-17, 07:09
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discorporation
Hur känner du runt att vedelda?
Visst så försvinner värmen när du somnat men du har det varmt och gott under en del av natten.

Har själv funderat på en G-stove som jag faktiskt hittade genom den här killen: https://www.youtube.com/watch?v=LugNFyF5Eb0
Som du ser så kör han på polsk lavvu han också.
Då du har en skoter så är vikt inte en enorm huvudvärk heller.
Själv så har jag svårt att rättfärdiga en sånt köp då jag är mer söderut och vikten skulle mörda mig

Dom där är fina, då kan man styra upp med eld och morronkaffet direkt från sovsäcken. ✌

Här precis köpt en tig-svets och plasmaskärare, så det kanske blir att försöka bygga något liknande (kanske i mindre skala) under julledigheten.
Citera
2020-12-17, 18:56
Medlem
Discorporations avatar
Citat:
Dom där är fina, då kan man styra upp med eld och morronkaffet direkt från sovsäcken. ✌

Här precis köpt en tig-svets och plasmaskärare, så det kanske blir att försöka bygga något liknande (kanske i mindre skala) under julledigheten.

Jo, dom är riktigt fina.
En av anledningarna till att jag är sugen.
Men fan att släpa för hand. Det är där skon klämmer för mig.
Visst skulle jag kunna dra fast den i ryggan men runt 5kg är bra tungt för att sen jaga ved i skogen till den.

Låter som ett kul projekt.
Om du gör det så får du gärna dokumentera projektet.
Vore riktigt kul att se i en tråd på hobbyforumet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in