2020-12-10, 16:36
Avslutad
Hejsan, har en fråga. Jag glömde nämligen min telefon och plånbok på ett cafe (dumt av mig) men iallafall, fick tillbaka mina saker efter några dagar då cafet hörde av sig till mig (känner ägaren) och sa att jag hade glömt mina saker.

Till saken:
Någon har betalat några blocket annonser med min telefon samt kort. Jag har kontaktat blocket och berättat samt spärrat mitt kort. Nu till min fråga. Om det visar sig vara en annons med oärligt syfte (vilket jag antar), kan jag då bli kopplad/ansvarig till detta eftersom det är mina saker som använts vid betalning?
Citera
2020-12-10, 16:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge00
Hejsan, har en fråga. Jag glömde nämligen min telefon och plånbok på ett cafe (dumt av mig) men iallafall, fick tillbaka mina saker efter några dagar då cafet hörde av sig till mig (känner ägaren) och sa att jag hade glömt mina saker.

Till saken:
Någon har betalat några blocket annonser med min telefon samt kort. Jag har kontaktat blocket och berättat samt spärrat mitt kort. Nu till min fråga. Om det visar sig vara en annons med oärligt syfte (vilket jag antar), kan jag då bli kopplad/ansvarig till detta eftersom det är mina saker som använts vid betalning?

Om det är bedrägeri så kommer ju polisen under utredningen se att offret inte betalat till ditt bankkonto, utan till någon annans.

Spara mejlet till Blocket där du informerat dem om vad du råkat ut för, så kan du visa det för polisen om de hör av sig.
Citera
2020-12-10, 16:46
Medlem
D1na4s avatar
Inget lås på luren? Krävs det inte bank-id för att använda kortet? Hur kunde det gå flera dagar innan du upptäckte?
Jag får en känsla av att du egentligen frågar något annat
Citera
2020-12-10, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D1na4
Inget lås på luren? Krävs det inte bank-id för att använda kortet? Hur kunde det gå flera dagar innan du upptäckte?
Jag får en känsla av att du egentligen frågar något annat

Har lås på telefonen men den är på 10 min, mitt bankid kod står även nedskriven i telefonen....

Ialafall, ska ändar på detta nu då jag fått ett wakeup call.
Citera
2020-12-10, 16:54
Avstängd
Märkligt att dom inte tömt ditt konto då du lämnat bankid. Nån ersättning lär du inte få.
Citera
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Har lås på telefonen men den är på 10 min, mitt bankid kod står även nedskriven i telefonen....

Ialafall, ska ändar på detta nu då jag fått ett wakeup call.

Tänk på att bankerna nekar ersättning när koden finns nedskriven.

Spärra korten och bankid direkt, så att ingen tar lån på 100 000 kr.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om det är bedrägeri så kommer ju polisen under utredningen se att offret inte betalat till ditt bankkonto, utan till någon annans.

Spara mejlet till Blocket där du informerat dem om vad du råkat ut för, så kan du visa det för polisen om de hör av sig.

Det var det jag antog också men ville vara på säkra sidan. Blocket kundtjänsten gav inte direkt så raka svar.
Citera
2020-12-10, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Märkligt att dom inte tömt ditt konto då du lämnat bankid. Nån ersättning lär du inte få.

Ja det är konstigt men kan väl finnas kommande betalningar eller liknande? Har pratat med banken att från det datumet har jag inte haft kortet och alla transaktioner som utförts är inte mina.
Citera
2020-12-10, 17:06
Avstängd
Citat:
Ja det är konstigt men kan väl finnas kommande betalningar eller liknande? Har pratat med banken att från det datumet har jag inte haft kortet och alla transaktioner som utförts är inte mina.

Då står dom som reserverat belopp
Citera
2020-12-10, 23:16
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
och bankid direkt

BankID är hårt knutet till telefonen, så han har ju fått tillbaka telefonen = han behöver inte spärra BankID.

Kortet behöver han dock spärra då någon kan ha skrivit av uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in