• 1
  • 2
2020-12-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Och vad tror du psykvården kan hjälpa dig med? Att någon läkare ska säga en besvärjelse och dina problem försvinner?

Tänker mig att de ger starkare läkemedel primärvården inte kan utdela. T.ex. TCA och MAOI.
Citera
2020-12-12, 15:47
Avstängd
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Ska försöka. Har alltid svårt att acceptera mig själv. Hur ska jag göra det mer konkret?

Acceptera att folk är olika. Acceptera också att du är olik, och gör saker på ditt sätt. När du ska göra något så förstå först hur delarna i projektet fungerar. Tänk på varje del i ett projekt, och tänk på varför du tror den delen är viktig. Prova utan dramatik, var lugn, och gör om om det inte fungerar för dig. Om du har svårt att förstå texter i skolan så läs om och läs kortare avsnitt. Försök göra de små bitarna av kunskap till dina egna. Låt allt ta tid. All förändring går mycket långsamt. Om du vill prova att göra en sak på olika sätt för att se vad som fungerar, så låt alla försök vara odramatiska. Tänk, "Jag vill se vad som händer om jag provar på detta sättet istället..."

Många personer funger så att de omedvetet tar till sig information om hur saker fungerar. Tex om en lång text i skolan är svår så kan det hjälpa att läsa den flera gånger från början till slut utan att förstå vad man läser. Upprepa det flera dagar i rad. Studera alla läxor i god tid, inte dagen innan provet. Hjärnan sorterar informationen medan du sover, och varje dag förstår du lite mer. Även när det gäller vardagliga saker, så titta över alla delarna även om du inte förstår vad som menas. Låt din förståelse för informationen komma fram i sitt eget tempo. Acceptera att du aldrig kommer ha full kontroll. Aldrig. Det enda du egentligen har är dig själv och ditt tålamod med dig själv. Om du känner dig väldigt förvirrad och osäker i allmänhet så börja öva ditt tålamod. Jag övar mitt tålamod genom att teckna vad som finns i min omvärld. Tålamodet går mest ut på att acceptera vad jag ser. De enda teckningarna som blir bra är de när jag accepterat vad jag sett. Att dra pennstreck runt omkring på ett papper kan till och med en schimpans göra. Det är inte pennan som är viktig. Det är ens egen acceptans och underkastelse för vad man upplever som är viktig.

Undvik personer som gör sig roliga över dig eller vill klaga på dig. De har egna problem men vågar inte ta itu med dem.

https://imgbox.com/zIqcg83i#
Senast redigerad av Pungsving 2020-12-12 kl. 16:26.
Citera
2020-12-14, 17:01
Medlem
antiqooles avatar
Du får helt enkelt betala för den behandling du behöver, det funkar inte att hålla på och vänta och strida mot sjukvårdsapparaten. Om du hittar rätt så är det väl investerade pengar. Det må kännas surt men nu är det så förhållandena ser ut, det är din tid på jorden och du bör göra allt i din makt för att slippa ett psykologiskt inferno.
Citera
2020-12-15, 12:15
Medlem
Det här är helt rätt! Hela inlägget är rätt. Du tjänar ingenting på att strida mot sjukvården.

Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Du får helt enkelt betala för den behandling du behöver, det funkar inte att hålla på och vänta och strida mot sjukvårdsapparaten. Om du hittar rätt så är det väl investerade pengar. Det må kännas surt men nu är det så förhållandena ser ut, det är din tid på jorden och du bör göra allt i din makt för att slippa ett psykologiskt inferno.

För att få hjälp av allmänpsykiatrin behöver du ha någon form av skadebeteende, antingen självskada eller risk att skada andra. Primärvården hjälper bara med de enklaste fallen, ungefär 10 träffar sen är du frisk problemen. Hamnar du emellan dessa extremer är det tyvärr kört med vården och det bästa är betala själv och gå privat (värt alla pengar som inte går till mat och hyra).

En annan sak som är värt att tänka på angående allmänpsykiatrin. Allmänpsykiatrin handlar oftast om diagnostisera problem och ge hjälp och stöd att hantera problemen. Det är alltså sällan eller aldrig problemen behandlas så att dom försvinner, det får man betala själv för. Det är nog så jobbigt att få en diagnos av allmänpsykiatrin och vägen dit leder ofta till en mängd andra problem.

Om du ändå vill få hjälp av allmänpsykiatrin läs på och gör en plan för hur du ska arbeta med det. Låt inte hela livet handla om hur du ska få hjälp av allmänpsykiatrin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in