• 1
  • 2
2020-12-10, 09:13
Medlem
Har precis lämnat åter min leasingbil och nu har jag fått faktura på fordonsskatten som ska vara betald för nästa år.
Detta har jag skickat till leasinggivaren och säga att det inte är något jag vill betala.
Men är detta vanligt att så går det till, dvs att fordonsskatten betalas av mig som leasingtagare för ett år som jag inte ens har bilen.
Har kollat på transportstyrelsens hemsida och fakturan är ställt rätt till mig då vid ingången av månaden så stod jag som ägare av bilen.
Citera
2020-12-10, 09:33
Medlem
miikoss avatar
Ja, skatten ska betalas av den som är brukare första dagen på skattemånaden eller huvud*betalnings*månad om den är uppdelad skatt.

Skatten gäller för ett år.

Det är korrekt att fakturan skickas till dig, du är också betalningskyldig.

Skattemånaden sätts efter sista siffran i regnumret.

Men det går ju alltid att fråga leasningsgivare om de vill betala skatten.

Ett tips kan vara att ställa av bilen senast månaden innan skattemånaden. Den blir blir betalningskyldig är då den som ställer på bilen.
Citera
2020-12-10, 09:40
Medlem
miikoss avatar
Möjligen så går det att överklaga till Skatteverket.

Vem står registrerad som ägare nu, och vilket datum är ägarbytet registrerat?

Tänkte om ägarbytet gjordes måndag 30/11, så kan det ju hänt att det inte hann registrerats innan skatten beslutades.

Man får tänka på att man behöver se till att det är betalt senast på förfallodatumet även om man vill överklaga, annars så tillkommer det minst 100 kr i dröjsmålsavgift.
Senast redigerad av miikos 2020-12-10 kl. 10:00.
Citera
2020-12-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Möjligen så går det att överklaga till Skatteverket.

Vem står registrerad som ägare nu, och vilket datum är ägarbytet registrerat?

Tänkte om ägarbytet gjordes måndag 30/11, så kan det ju hänt att det inte hann registrerats innan skatten beslutades.

Överklaga kan man kanske göra men reglerna är tydliga och man kommer inte undan att betala.
Citera
2020-12-10, 13:46
Medlem
yz44s avatar
Den som är ägare av bilen vid skattens förfallodatum är skyldig att betala densamma.
Tycker du ska läsa vad som står i leasingavtalet och se om det kan finnas något som kan hjälpa dig.
Citera
2020-12-10, 14:28
Medlem
Avtalet är skrivet fram till 30/11, men leasingbolaget gjorde ägarbytet först 8/12.
Tänker mest om det brukar vara så här, för aldrig kul för någon att betala en fordonskatt för en bil som du inte ens äger eller brukar.
För man har ju oftast avtalet på 3 år, men man betalar fordonsskatt för 4 år.
Citera
2020-12-10, 16:05
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kittyboy
Avtalet är skrivet fram till 30/11, men leasingbolaget gjorde ägarbytet först 8/12.
Tänker mest om det brukar vara så här, för aldrig kul för någon att betala en fordonskatt för en bil som du inte ens äger eller brukar.
Om avtalet löper till 30/11 och skatten gäller från och med 1/12 så bör du kunna hänvisa till avtalet.
Citera
2020-12-10, 16:30
Medlem
Du skulle ställt av bilen när du gjorde ägarbyte.
Citera
2020-12-10, 19:54
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du skulle ställt av bilen när du gjorde ägarbyte.
Detta, och innan de hinner göra ägarbytet till dem själva, för bilhandlarna brukar vara snabba på att ändra ägare och sedan ställa av, på sig själva så att säga, så de får några hundra till tusenlappar till för din bil.
Citera
2020-12-10, 21:31
Medlem
det jag har skickat till dem också, att avtalet löpte ut den siste.
Då det är leasingbil så är det inte jag som kan göra ägarbyte, finns någon spärr på det.
men ja, med facit i hand om man vetat om detta så skulle jag ställt av den direkt när jag lämnade åter den :S
Citera
2020-12-11, 16:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kittyboy

Det hela beror ju på slutsiffran i regnumret och inte hyresavtalet.

Hade det varit en annan slutsiffra så hade beloppet varit annorlunda.

Räknar vi med att bilen ställs på när leasingavtalet ingås så kommer skatten att vara ifrån 3 år och 0 månader till 4 år, beroende av slutsiffra och datum för avtalet då.
Citera
2020-12-11, 16:59
Medlem
miikoss avatar
Man kan prova med att fylla i här och skicka in kopia på avtalet.

Och då säga att bilen var tillbakalämnad i november 2020, men bilfirman dröjde med ägarbytet.

https://www.skatteverket.se/privat/s...90def4ae1.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in