2022-08-24, 12:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Rädsla.
Så myndigheterna vill att vi ska vaccinera oss för att vi då blir rädda?

Kan du försöka utveckla ditt svar något?

Varför skulle myndigheterna vilja att vi ska bli rädda?
2022-08-24, 12:52
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu nämnde jag inget specifikt om biverkningar. Men jag märker att de som vaxxat sig är mer sjuka nu, än vad de var innan. Ovanligt mycket. Jag undrar mest att om trenden fortsätter så kan det bli kaos till vintern.

Och som jag framförde så är chansen stor att det är ren slump, att du inbillar dig det för att du har en förutfattat mening om saken, eller att det är en sk. confounder som ligger bakom. Hela iden att du skulle kunna säga något utifrån hur folk i din omgivning mår är absurt om du är insatt i kliniska prövningar. Varför tror du att man rekryterar hundratals eller tusentals till kliniska studier och kartlägger massor av hälsorelaterade faktorer hos dem om man bara kunde fråga folk i sin omgivning för att få en uppfattning om saken?

Citat:
Jag undrar mest att om trenden fortsätter så kan det bli kaos till vintern.
Du har absolut inget underlag för att ens säga att det är en trend om du baserar påståendena på hur folk omkring dig mår.
Senast redigerad av Odovacer 2022-08-24 kl. 12:57.
2022-08-24, 12:53
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vad skulle vitsen för staten vara att "lura" på folk ett vaccin som gör att vi blir sjuka istället för att hålla oss friska?

Pengar? Korruption? Finns väl många teorier om varför sådant händer. Och vi vet att det har hänt förut.
2022-08-24, 12:54
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Så myndigheterna vill att vi ska vaccinera oss för att vi då blir rädda?

Kan du försöka utveckla ditt svar något?

Varför skulle myndigheterna vilja att vi ska bli rädda?

Du skrev om staten o jag svarade. Hur du får det till "vi" vet jag inte.

Men ska förtydliga.
Staten hade ingen djupare kunskap om viruset utan blev livrädda, precis som övriga världen i princip.

Så staten påtvingade folket att vaccinera sig mer eller mindre p ga rädsla. Finns ingen vits överhuvudtaget när det kommer till vaccineringen emot covid 19.
2022-08-24, 12:56
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Så staten påtvingade folket att vaccinera sig mer eller mindre p ga rädsla. Finns ingen vits överhuvudtaget när det kommer till vaccineringen emot covid 19.

Menar du att det inte skulle finnas något rationellt beslutsunderlag i frågan som man baserat sig på? Hur kan du veta det?
2022-08-24, 12:57
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Och som jag framförde så är chansen stor att det är ren slump, att du inbillar dig det för att du har en förutfattat mening om saken, eller att det är en sk. confounder som ligger bakom. Hela iden att du skulle kunna säga något utifrån hur folk i din omgivning mår är absurt om du är insatt i kliniska prövningar. Varför tror du att man rekryterar hundratals eller tusentals till kliniska studier och kartlägger massor av hälsorelaterade faktorer hos dem om man bara kunde fråga folk i sin omgivning för att få en uppfattning om saken?

Du har absolut inget underlag för att ens säga att det är en trend.

Jag kan gå med på devisen: kausalitet innebär inte nödvändigtvis korrelation.

Men det är lite sådant vi kan försöka reda ut här lite ovetenskapligt tänkte jag.

Just nu är jag mest orolig över att jag och mina ovaxxade kollegor kommer att få jobba ihjäl oss till vintern.

Men berätta gärna för mig varför jag inte behöver vara orolig, så kan jag få känna mig lite mera lugn.
2022-08-24, 12:58
Medlem
Känner en som haft massor med förkylningar, är vaxxad.
Känner en som fick hemska ledsmärtor efter andra vaccinet plus varit förkyld oftare.
Känner en som har konstant problem med bihålorna, det blev efter tredje sprutan.
Men de flesta upplever jag är sjuka ungefär som förut.
Däremot har de vaxxade i min närhet haft covid ett större antal gånger än de som inte tog sprutan.
2022-08-24, 12:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Men berätta gärna för mig varför jag inte behöver vara orolig, så kan jag få känna mig lite mera lugn.
Ingen har presenterat minsta belägg för att vaccinerade är mer sjuka än antikvaxers. Personliga anekdoter fungerar inte.
2022-08-24, 13:01
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Nu nämnde jag inget specifikt om biverkningar. Men jag märker att de som vaxxat sig är mer sjuka nu, än vad de var innan. Ovanligt mycket. Jag undrar mest att om trenden fortsätter så kan det bli kaos till vintern.

Familj, vänner och arbetskamrater oftare sjuka nu.
Ser ut som ny influensa/förkylning en gång i kvartalet.
2022-08-24, 13:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Men kan du sluta använda sådana okvädningsord. Vi föredrar benämningen pure bloods.

Nu har flera på den här tråden också haft samma observationer. Alltså ingen rök utan eld.
Fortfarande har vi inte fått någon vettig källa på att de som är vaccinerade är mer sjuka än de som helt enkelt är lite korkade.

Dina och andras anekdoter är knappast någon vetenskap.
2022-08-24, 13:03
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Känner en som haft massor med förkylningar, är vaxxad.
Känner en som fick hemska ledsmärtor efter andra vaccinet plus varit förkyld oftare.
Känner en som har konstant problem med bihålorna, det blev efter tredje sprutan.
Men de flesta upplever jag är sjuka ungefär som förut.
Däremot har de vaxxade i min närhet haft covid ett större antal gånger än de som inte tog sprutan.

Vi tar det här en gång till! För att kunna koppla en behandling till biverkningar och skador krävs en klinisk studie med väldigt många deltagare samt att man objektivt mäter det man önskar mäta. Hela tråden är ett skämt. Att du skulle kunna säga något om vaccinet utifrån vad du ser omkring dig är rent löjligt.

Uppskattning av nödvändig storlek på grupp i kliniska prövningar:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3148614/
2022-08-24, 13:03
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Familj, vänner och arbetskamrater oftare sjuka nu.
Ser ut som ny influensa/förkylning en gång i kvartalet.

Exakt samma observation här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in