2021-03-31, 17:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag åkte upp till Älvsjömässan igår och fick dos 1 av AZ vaccin.
Skulle tro att det var ca 5000 personer som hanns med den dagen.
Där var 18 bemannade vaccinations-bord...

Fördelen av minimerad risk för svåra verkningar av Covid-infektion är ju mångdubbelt (faktor 1000 eller så..) större än risken för biverkningar.
Alla medicinska preparat/åtgärder medför risker!

/T

Jag fick en AZ-spruta i dag men känner absolut ingenting vid stickstället. Som influensasprutorna brukar vara. Andra vacciner brukar märkas betydligt mer, ömt rött etc. en dag eller så.

Börjar fatta hur enormt överdrivet biverkningssnacket har varit.
2021-03-31, 17:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag åkte upp till Älvsjömässan igår och fick dos 1 av AZ vaccin.
Skulle tro att det var ca 5000 personer som hanns med den dagen.
Där var 18 bemannade vaccinations-bord...

Fördelen av minimerad risk för svåra verkningar av Covid-infektion är ju mångdubbelt (faktor 1000 eller så..) större än risken för biverkningar.
Alla medicinska preparat/åtgärder medför risker!

/T

Då fick du sällskap av en närstående till mig som resonerade likadant. Det behöver inte varit ett dumt beslut, men själv kommer jag avvakta annat vaccin.
2021-03-31, 18:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag fick en AZ-spruta i dag men känner absolut ingenting vid stickstället. Som influensasprutorna brukar vara. Andra vacciner brukar märkas betydligt mer, ömt rött etc. en dag eller så.

Börjar fatta hur enormt överdrivet biverkningssnacket har varit.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då fick du sällskap av en närstående till mig som resonerade likadant. Det behöver inte varit ett dumt beslut, men själv kommer jag avvakta annat vaccin.
EMA idag:

AstraZeneca COVID-19 vaccine: review of very rare cases of unusual blood clots continues Share
News 31/03/2021

EMA’s safety committee (PRAC) is meeting today, Wednesday 31 March, in the context of its ongoing review of very rare cases of unusual blood clots associated with low numbers of platelets, in people vaccinated with AstraZeneca’s COVID-19 vaccine (now called Vaxzevria).
/.../
At present the review has not identified any specific risk factors, such as age, gender or a previous medical history of clotting disorders, for these very rare events. A causal link with the vaccine is not proven, but is possible and further analysis is continuing.

As communicated on 18 March, EMA is of the view that the benefits of the AstraZeneca vaccine in preventing COVID-19, with its associated risk of hospitalisation and death, outweigh the risks of side effects.
2021-03-31, 19:53
Medlem
thebroffessors avatar
Lite offtopic nu.
En fråga bara till er alla vaccinerade:

Vad gör ni när det kommer nya mutationer av covid viruset , där vaccinet inte skyddar, ska ni vaccinera er igen då mot den nya mutationen?

Har ni tänkt på den biten?
2021-03-31, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Lite offtopic nu.

Vad gör ni när det kommer nya mutationer av covid viruset , där vaccinet inte skyddar, ska ni vaccinera er igen då mot den nya mutationen?

Javisst..
Jag själv tillhör den stora grupp människor som vaccinerats mot säsongs-influnsa varje år.
(Minst 10 år sedan jag började med det..)
Kan tänka mig att man vid behov kompletterar med även vaccin mot aktuell Covid-mutation.
Man blandar i samma spruta.
Ser inga stora problem med det...

/T
2021-03-31, 22:21
Medlem
PippiDrengs avatar
En herre med lite tråkig biverkning.
https://www.dailymail.co.uk/health/article-9420587/Virginia-mans-skin-peeled-J-J-Covid-vaccine.html
2021-03-31, 22:21
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Norska? Importerade arbetskraft från andra länder. Norrmännen är herrefolk nu mera, de gör inte skitjobbet själv i vården. Att spruta är en lagom simpel uppgift så att någon från Belarus eller Albanien med 1 veckas sjukvårdsutbildning får jobbet.
men snälla du. Folk från Vitryssland är i genomsnitt bättre utbildat än svenskar. Eller... menar du att du tycker på fullt allvar att svensk läkar- och sjuksköterskautbildning är någorlunda bra?!..
2021-04-01, 01:07
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Hej alla vaccin hatare. Dags för min vecko rapport om min hällsa efter att fått Moderna vaccin.

6 veckor har nu passerst och som vanligt mår jag jävligt bra!!!!!
Inga som helst biverkningar. Dags för spruta nr 2 på torsdag.

Jag kommer att informera om mitt tillstånd tills efter sommaren för att några av er säger att då jävlar har vaccinet skadat eller dödat mig. I början var det efter 1 månad och sedan 2 och nu är det efter sommaren! Idioter!!! Ta vaccin.

Tack för ditt mongoloida inlägg. Skaffa dig en blogg istället din uppmärksamhetssökande kuksugare.

Jag jobbar inom vården och har blivit erbjuden vaccin, men inte tagit. Är flera som ställt sig skeptiska till att vaccinera sig, dels för att alla redan haft covid-19 och inte blivit sjuka värre än en lätt förkylning och dels för att ingen säger sig vilja vaccinera sig mot viruset, utan enbart för att få lätta på restriktioner osv. Inte fan tänker jag vaccinera mig mot något jag inte blir sjuk av.

De som däremot har vaccinerat sig sitter och klagar på APT-möten om att biverkningarna varit värre än sjukdomsförloppet då de drabbades av covid-19.
2021-04-01, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Tack för ditt mongoloida inlägg. Skaffa dig en blogg istället din uppmärksamhetssökande kuksugare.

Jag jobbar inom vården och har blivit erbjuden vaccin, men inte tagit. Är flera som ställt sig skeptiska till att vaccinera sig, dels för att alla redan haft covid-19 och inte blivit sjuka värre än en lätt förkylning och dels för att ingen säger sig vilja vaccinera sig mot viruset, utan enbart för att få lätta på restriktioner osv. Inte fan tänker jag vaccinera mig mot något jag inte blir sjuk av.

De som däremot har vaccinerat sig sitter och klagar på APT-möten om att biverkningarna varit värre än sjukdomsförloppet då de drabbades av covid-19.

Det var så många losers som du som ville att jag skulle berätta hur jag mår efter varje vecka. Så därför skriver jag en gång i veckan. Gå nu och lägg dig och sov så att du orkar jobba med att torka röv imorgon. För hade du haft en vettig utbildning så hade du sagt att du är doktor eller sjuksköterska. Men “jobbar inom vården” betyder TORKAR RÖV på gamlingar.
2021-04-01, 07:35
Medlem
Provenzanos avatar
Mer obehagliga biverkningsbilder:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9422323/Mothers-arm-erupts-agonising-red-rash-getting-AstraZenecas-Covid-vaccine.html?ito=social-twitter_dai lymailUK
2021-04-01, 08:12
Medlem
JA idioter utan hjärna tar en spruta för precis allting och i obegränsad mängd dessutom och låter aldrig deras naturliga immunförsvar jobba..vet inte vad orsaken är förmodligen är de rädda höns och rädda för regn också... . Själv tar jag inte ens Alvedon när jag är sjuk typ en till två gånger var tredje år. Låter kroppen läka sig själv naturligt.

Finns en anledning till varför vissa får corona och andra inte och håller sig friska i både bra och dåliga tider.

En annan sak som idioter inte fattar är att även om det är 100,00 % säkert att inte få biverkningar av vaccinet så kommer jag ändå inte att ta det. Helt enkelt för att det inte behövs. Världens enklaste grej i universum...

Citat:
Lite offtopic nu.

2021-04-01, 08:24
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Lite offtopic nu.

Vet du hur det fungerar med vaccinering av av en ”vanlig” influensa? Det kan bli på samma sätt. Men å andra sidan kan det bli som med spanska sjukan som försvann.

Du har inte själv funderat kring att vi faktiskt inte vet allt om detta virus, men att vi kan agera utifrån det vi vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in